کد خبر: ۴۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۳ - 2014December 22
شفا آنلاين- در بازدید دوتن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران از دانشکده طب سنتی، اصلاح سبک زندگی به عنوان مهم‌ترین رویکرد در پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت شهروندان مورد بررسی قرار گرفت.

 به گزارش شفا آنلاين،رحمت الله حافظی و اقبال شاکری با حضور در دانشکده طب سنتی از این مرکز بازدید به عمل آوردند. در این بازدید اصلاح سبک زندگی به عنوان مهم‌ترین رویکرد در پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت شهروندان مورد بررسی قرار گرفت.

در این بازدید دو ساعته رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه ارتقای سلامت مردم یکی از اصلی‌ترین محورها در مدیریت شهری است، گفت: آنچه در مدیریت هر شهری باید مد نظر قرار گیرد پیشگیری و بحث‌های خودمراقبتی از طریق اصلاح تغذیه‌ای و نیز تشویق و ترویج فرهنگ ورزش عمومی است.

وی ادامه داد: از این رو می‌توان با تکیه بر روش‌هایی مانند طب سنتی و نیز روی آوردن به تغذیه سنتی به این مهم دست یافت.

حافظی با اشاره به هزینه درمان و دارو در جامعه، افزود: در حوزه اقتصاد، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت کالا هستند. در حالی که در نظام سلامت چنین امری حاکم نیست و عامل تعیین کننده پزشک است. این در حالیست که عدم پوشش دولت به رغم تعریف درآمد پزشکی، فاصله بسیار زیاد بین هزینه درمان و درآمد جامعه به وجود آورده است. از اینرو می‌توان گفت طب سنتی می‌تواند در پیشگیری از بیماری مهم‌ترین اقدام باشد.

رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد:عقل سلیم حکم می‌کند در هر مورد که سلامتی تهدید می‌شود از روش‌های کم آسیب رسان استفاده شود و اگر مثمرثمر نبود باید به سراغ روش‌های تهاجمی رفت. در همین راستا طب سنتی می‌تواند جایگاه خود را پیدا کند.

حافظی تصریح کرد: البته در طول سالیان گذشته این روش درمانی از آسیب و گزند مصون نمانده و دلایلی سبب شده که شهروندان نسبت به آن رغبت نداشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف نبود جذابیت طب سنتی یا روش‌های تغذیه‌ای سنتی، عدم ارائه سند و مدارک علمی است. در حالی که ما علما و اطبای زیادی در این حوزه داریم اما هیچگاه فواید چنین روش‌های درمانی را از طریق علمی برای مردم بازگو نکردیم. گرچه با ایجاد فضای علمی و باتشکیل دانشکده هایی نظیر این دانشکده این ظرفیت در حال افزایش است.

حافظی افزود: علت دیگر در عدم رغبت شهروندان به این روش‌های درمانی حضور فرصت طلبانی است که از این فضا استفاده کردند که نه برای سلامت مردم بلکه به خاطر کسب درآمدهای باد آورده و طرح مسائلی مانند انرژی درمانی مسبب سلب اعتماد مردم شدند. این موضوع در حوزه سلامت تغذیه نیز وجود دارد.

وی گفت: مسئله دیگر که امروز نظام سلامت ما را تهدید می‌کند، تبلیغات سویی است که از رسانه‌ها و بویژه رسانه‌های بیگانه باز نشر می‌شود. رسانه‌هایی که ترویج فرهنگ زندگی غربی را هدف خود قرار داده‌اند و جوانان و نوجوانان ما نیز بهترین گروه هدف آنان شده‌اند. به عنوان نمونه فیلم و سریال‌هایی را در نظر بگیرید که جوانان ما آنها را می‌بینند، جوانانی که اغلب زندگی مجردی و منزوی دارند و نیاز‌های تغذیه‌ای خود را از طریق فست فودها برآورده می‌کنند. این موضوع به طور مستقیم و غیر مسقتیم فرهنگ جامعه را دچار تغییر می‌کند. این در حالی است که فرهنگ ایرانی قطعا و به طور حتم سلامت مردم را خیلی بهتر از فرهنگ غربی تضمین می‌کند و امروز وظیفه ما صیانت و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی در سبک زندگی است آنچنان که مقام معظم رهبری نیز بر این اصل تاکید داشته‌اند.

حافظی همچنین خاطر نشان کرد: در همین راستا به نظر می آید می توان باب همکاری را با چنین مراکزی (دانشکده طب سنتی) باز کرد و بر آموزش شهروندی به عنوان اصلی ترین محوری همکاری متمرکز شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این آمادگی در کمیسیون سلامت وجود دارد و بایستی در راستای آموزش شهروندی با محوریت ملی حرکت کنیم. در این مسیر نیز باید از ظرفیت های اداره کل سلامت وزارت بهداشت در چهارچوب موافقت‌نامه‌هایی که بین شهرداری و وزارت بهداشت منعقد می‌شود و نیز با تولید محتوا توسط استاید این حوزه در دانشکده طب سنتی استفاده کرد.

در این بازدید همچنین اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت عمل گرایی متولیان تاکید کرد و گفت: وقتی صحبت از اصلاح سبک زندگی می کنیم یعنی سخن از فرهنگ‌سازی است و این فرهنگ سازی شکل نمی‌گیرد جز با الگوسازی.

وی ادامه داد: الگوی جامعه نیز افراد متولی حوزه‌های ذیربط می‌باشند، پس واضح است تا زمانی که متولیان امر خود به شعائری که سر می‌دهند عمل نکنند نمی‌توان نسبت به اصلاح سبک زندگی امید داشت.

شاکری افزود: اصلاح سبک زندگی موضوعی است که مد نظر رهبر معظم هم بوده و باید گفت این امر بویژه در حوزه درمانی و تغذیه‌ای نقش بسزایی در سلامت شهروندان خواهد داشت، اما باید گفت سلامت شهروندان تنها بسته به تغذیه و روش‌های درمانی نیست بلکه بسته به روش‌های پیشگیری است و این روش‌های پیشگیری در بر گیرنده حوزه‌های دیگر نظیر عمران، حمل و نقل و اقتصاد خواهد بود.

رییس کمیته عمران اضافه کرد: به عنوان مثال می‌توان گفت استفاده از موتور سیکلت‌های برقی خود نمونه‌ای از اصلاح سبک زندگی است که می‌تواند سلامت شهروندان را به ارمغان بیاورد البته اگر از سوی مراجع متولی مورد استفاده قرار گیرد.

شاکری تصریح کرد: از سوی دیگر هر اقدامی در شهر با سلامت شهروندان مرتبط است که در سه قالب جای می گیرد؛انجام پروژه‌ها ، آموزش شهروندی و نیز بازخورد کار کردهای دوایر مختلف شهرداری .

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: هر پروژه‌ای که در شهر انجام می‌شود خواه در حوزه عمران ، خدمات شهری یا فضای سبز باشد یک سری هزینه‌ها به شهروندان تحمیل می‌کند و یک سری منفعت‌ها برای آنان به دنبال دارد که شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

شاکری اضافه کرد: زمانی که پروژه‌ای در شهر در حال انجام است، هزینه‌هایی بر شهروندان وارد می شود که مسبب مشکلاتی از قبیل کاهش اوغات فراغت یا افزایش توقف در ترافیک خواهد بود که مستقیم یا غیرمستقیم بر سلامت تاثیرگذار است. از اینرو ما بر تهیه پیوست سلامت در پروژه های شهری تاکید داریم.

وی افزود: یکی از اشکالات ما در ارزیابی پروژه‌های شهری همواره این بوده که هزینه‌های مربوط به سلامت شهروندان احصا نمی‌شود. از جهتی دیگر باید در نظر داشت احصا سلامت شهروندان یک بسته فرهنگی است که نیاز به آموزش دارد و از اینرو معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری نقش مهمی در این بین ایفا می کند.

وی گفت: عامل سوم هم بازخورد کارکرد های دوایر مختلف است که می تواند باعث افزایش اعتماد و اطمینان شهروندان و در نهایت سلامت روانی شهروندان باشد و یا بالعکس . از اینرو باید گفت اصلاح سبک زندگی را می توان به عموم اقدامات شهری تعمیم داد تا برآورده کننده سلامت شهروندان باشد.

شاکری در پایان یاد آور شد : بدون شک استفاده از روش‌های سنتی و اصیل در تغذیه و پیشگیری و درمان نقش بسزایی در سلامت شهروندان خواهد داشت؛ آن هم در شرایطی که شهروندان با مشکلات عدیده‌ای نظیر الودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو توسعه عمومی این روش‌ها با کمک شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر می‌تواند مانور خوبی در این جهت باشد و ما از این حرکت حمایت خواهیم کرد.

در این بازدید همچنین دکتر حسین رضایی زاده، رییس دانشکده طب سنتی با اشاره به این موضوع که پیشگیری باید محور طرح تحول سلامت باشد، گفت: ما در طرح تحول نظام سلامت بیشتر به دارو و درمان پرداخته‌ایم در حالی که اصل سلامت بر پیشگیری منطبق است.

وی افزود: پیش از آنکه پزشک، درمان‌گر باشد، وظیفه‌اش پیشگیری است و این موضوع را به وضوح می توان در طب سنتی ایران مشاهده کرد.

رضایی زاده ادامه داد: قدیمی ترین کتاب در حوزه پزشکی به زبان فارسی با عنوان "هدایته المتعلمین فی الطب" وظیفه پزشک را پیشگیری می‌داند.

وی تصریح کرد: در چنین جایگاهی اصلاح سبک زندگی به عنوان محوری‌ترین برنامه و آموزش نوجوانان و جوانان به عنوان راهبردی‌ترین هدف باید ملاک عمل ما باشد.

بنابر اعلام سایت شورای شهر تهران، رضایی‌زاده خاطر نشان کرد: راه پیشگیری توسعه کلینیک‌ها و مراکز درمانی نیست، بلکه توسعه آموزش به مردم است و ما در راستای نیل به این هدف به مجموعه مدیریت شهری نیازمندیم.

وی اضافه کرد: دیر زمانی آجیل و شادونه و برنجک تنقلات نوجوانان و جوانان ما را تشکیل می‌داد ولی امروزه موادی نظیر ذرت مکزیکی با سس‌های مضر جای آنها را گرفتند و از این رو است که باید گفت آموزش مردم و توجه به اصلاح سبک زندگی و تغذیه‌ای با تاکید بر روش‌های سنتی باید مهم‌ترین هدف ما باشد.

وی در پایان از نبود متولی در حوزه اصلاح سبک زندگی گلایه کرد و گفت : اقداماتی در این زمینه می‌شود اما باید توجه داشت که اصلاح سبک زندگی نیاز به آموزش‌های مردمی و اقدامات منسجم دارد.




ایسنا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: