کد خبر: ۳۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 19
سی سال کار کرده اند تا در سن میانسالی با آسودگی خاطر زندگی کنند ولی بعد از سی سال شماری از آنان حتی سقفی بالای سر ندارند و با سیلی صورتشان را سرخ نگهداشته اند.
پیرمرد با غرور خاصی بر روی نیمکت پارک نشسته، چشمانش را زیرعینک آفتابی پنهان کرده و به دور دست می نگرد، قبل از نشستن روی نیمکت صندلی به او سلام می کنم و از او می خواهم به سوالاتم جواب دهد.

ابتدا طفره می رود گویا دوست ندارد به سوالاتم پاسخ دهد به هر ترفندی که شده او را قانع می کنم تا به سوالاتم پاسخ دهد.

اسمش را می پرسم می گوید: نمی خواهم اسمم در گزارش درج شود. پیرمرد 74 ساله دارد و بازنشسته بخش پژوهش یکی از رسانه های شناخته شده است.

وی به خاطر داشتن مدرک دکترای علوم سیاسی به عنوان مدرس حق التدریس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و بعدها به عنوان عضو هیات علمی در این دانشگاه فعالیت کرده است.

او دل پر دردی دارد، از حرف زدنش مشخص است دوست ندارد راز دلش را با کسی در میان بگذارد ولی سوال های پی در پی من باعث شد او لب بگشاید و راز دلش را با من در میان بگذارد.

او بعد از سال ها کار حدودا 18 میلیون ریال حقوق بازنشستگی دریافت می کند که ماهانه هفت میلیون ریال آن را بابت اجاره خانه و بخش زیادی از آن را برای پرداخت قبض های آب، برق، گاز و تلفن پرداخت می کند.

پیرمرد حالا با این سن برای اینکه بتواند شکم خود و خانواده اش را سیر کند به عنوان مدرس زبان انگلیسی در آموزشگاه های خصوصی تدریس می کند.

او می گوید: افرادی نظیر من که بعد از هشت سال دفاع مقدس در سال 68 تا 75 بازنشسته شده اند حقوق بازنشستگی شان بسیار کم است، مسوولان به ما قول داده بودند با افزایش حقوق به ما کمک کنند ولی این کار را انجام نداده اند.

اگر مسوولان حقوق ما را افزایش دهند به ما کمک بزرگی کرده اند.

در نیمکت دیگری پیرمرد بازنشسته دیگری نشسته و آرام آرام به سراغ او می روم کنارش می نشینم و از او می خواهم به سوالات من پاسخ دهد.

اسمش « سهراب یزدانی» 65 ساله و مهندس بازنشسته یک شرکت دولتی است.

وی می افزاید: با تورمی که الان وجود دارد از حقوقم راضی نیستم. یزدانی از دار دنیا خانه ای در امیرآباد تهران دارد که آن را هم از طریق وامی که شرکتش در زمان فعالیت به او داده توانسته بخرد.

او بعد از 30 سال خدمت برای اینکه بتواند هزینه امرار و معاش خود و خانواده اش را تامین کند در یکی از شرکت های خصوصی نفتی به عنوان کارشناس ارشد به صورت ساعتی کار می کند.

یزدانی از دولتمردان می خواهد از تجربه افراد بازنشسته استفاده کنند و در صورتی که آنان دوباره تمایل به کار دارند از آنان در پست های اجرایی و تصدی گری بهره ببرد.

« حسین سهرابی » 80 ساله یکی دیگر از بازنشستگان این کشور نیز از حقوق بازنشستگی خود ناراضی است.

وی می گوید، ماهانه 15 میلیون ریال از سازمان تامین اجتماعی حقوق دریافت می کند که 10 میلیون ریال آن را برای هزینه تحصیل فرزندش که در هند در رشته روانکاوی مشغول تحصیل است، می فرستد.

سهرابی از بالا بودن هزینه های زندگی و پایین بودن حقوق بازنشستگی گلایه دارد و می گوید بسیاری از دوستان من بعد از 30 سال خدمت حتی یک خانه هم ندارند و مجبورند در این سن و سال در شغل هایی که در شان آنان نیست، فعالیت کنند.

او می گوید: کسی به حرف دل ما گوش نمی دهد و گفتن این حرفا بی فایده است.

در ادامه مصاحبه با بازنشستگان پارک نشین رفته رفته افراد حاضر در اطراف نیز نسبت به این گفت و گو حساس می شوند.

مامور پارک لاله که یکی از شاهدان مزبور است و از گفتن اسم خود خودداری می کند تلاش دارد تا سفره دل خود را برای خبرنگار ایرنا بگشاید.

در این باره می گوید: سیر از گرسنه خبر ندارد آخر عمری تازه کار ما بازنشستگان شروع شده است.

این مرد تنها 53 سال سن دارد ولی در این سن و سال بسان یک پیر مرد 70 ساله می ماند.

وی می گوید : 20 سال در یک کارخانه کفش کار کرده ام ، مدیر عامل کارخانه به علت سوددهی پایین یک شبه کارخانه را تعطیل کرد و بعد از آن به عنوان نگهبان در پارک لاله مشغول به کار شدم.

سازمان تامین اجتماعی بابت 32 سال کار مستمر ماهانه شش میلیون ریال به من حقوق می دهد ولی این میزان حقوق کفاف زندگی ام را نمی دهد.

حالا بعد از این همه سال کار کردن باز هم مجبورم هر روز از ساعت 6 صبح تا 6 بعدازظهر به عنوان نگهبان در پارک لاله فعالیت کنم.

خانم « اکرم خراسانی » 64 ساله بازنشسته یکی از وزارتخانه های فرهنگی نیز همچون دیگران از حقوق بازنشستگی اش ناراضی است.

او با 800 هزار ریالی که از سال گذشته به علت فوت شوهرش به حقوقش اضافه شده است اکنون 9 میلیون و 600 هزار ریال حقوق از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کند.

خراسانی می گوید: بخش عمده ای از این حقوق صرف هزینه های آب، برق، گاز و تلفن می شود.

قرار است خانه محل سکونت اکرم خانم به علت فوت شوهرش بزودی به عنوان ارث بین فرزندان تقسیم شود.

او از این بابت بسیار ناراحت است و می گوید: شاید از قبل این خانه فقط 200 میلیون ریال نصیب من شود.

خراسانی برای اجاره خانه به بنگاه های مشاور املاک بسیاری مراجعه کرده ولی مشاوران املاک به او گفته اند با این پول فقط می توانی یک اتاق در مناطق جنوبی شهر تهران نظیر منطقه شوش اجاره کند.

سری تکان می دهد و با افسوس می گوید: بعد از سی سال کار کردن حالا باید در یک اتاق نمور و تاریک زندگی کنم تا عمرم به پایان برسد.

او از مسوولان می خواهد برای بازنشستگانی که خانه ندارند یک مجتمع بزرگ طبقاتی با سویت های 50 متری بسازند تا آنها آخر پیری و کوری مجبور نشوند به دنبال خانه های اجاره ای بگردند و یا در نهایت به خانه سالمندان بروند.

خراسانی ادامه داد: وزارتخانه ای که ما در آن مشغول بودیم کارت های الکترونیکی برای استفاده رایگان از مترو و اتوبوس را از سن 65 سالگی به بازنشستگان می دهد در صورتی که سرازیری عمر از 50 سالگی شروع می شود.

« محبوبه حکام» 67 ساله یکی دیگر از بازنشستگان آموزش و پرورش که در پارک قیطریه تهران در کنار دیگران خانم ها و آقایان بازنشسته نشسته است به دنبال صحبت های خانم خراسانی از مشکلاتی خود می گوید.

وی ادامه می دهد با یازده میلیون ریال حقوق بازنشستگی که دریافت می کند باید علاوه بر اجاره خانه و پول آب، برق، گاز و تلفن از پس مخارج دو فرزندش نیز برآید.

حکام معتقد است شبکه های اجتماعی فرزندان را از پدر و مادرها دور کرده و آنان نه از سوی فرزندانشان و نه از سوی مسوولان مورد تکریم قرار نمی گیرد.

« نصرالله کردنژاد » 71 ساله نیز بازنشسته یکی از وزارتخانه ها می گوید: با 13 میلیون ریال حقوق بازنشستگی ام حتی از پس مخارج درمان بیماری سرطان همسرم برنمی آیم.

او ادامه داد: تاکنون 42 میلیون تومان برای عمل های جراحی همسرم هزینه کرده ام و ماهانه نیز 90 میلیون ریال برای شیمی درمانی همسرم باید بپردازم.

کردنژاد تاکنون بخش عمده سرمایه ها و دارایی خود را صرف درمان همسرش کرده است.

وی از سازمان متولی بازنشستگی خود بسیار گلایه دارد و می گوید: به ازای 49 میلیون ریال هزینه درمان 16 میلیون ریال به عنوان فرانشیز کسر شده و 33 میلیون ریال پرداخت می شود.

« سیدتقی نوربخش» مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز در آستانه فرارسیدن 28 مهر ماه روز تکریم خانواده بازنشستگان و مستمری بگیران در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا

اجرای طرح نظام ارجاع در پنج استان، اعزام به سفرهای زیارتی، رایگان شدن فرانشیز بستری از آذر ماه و پرداخت 700 میلیارد ریال در قالب تسهیلات را از جمله اقدامات برای این قشر از جامعه برشمرد.

نامبرده افزود: در راستای اجرای طرح نظام ارجاع در پنج استان پایلوت که بیماری های مزمن از جمله فشار خون، دیابت و روماتیسم وجود دارد، برای مستمری بگیران و بازنشستگان پرونده تشکیل و معاینه ادواری می شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم این طرح که در هیات مدیره تامین اجتماعی به تصویب رسیده، در دو ماه آینده به صورت کشوری اجرا شود.



** اعطای 700 میلیارد ریال تسهیلات کوتاه مدت به مستمری بگیران

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات این سازمان برای ارائه خدمت به مستمری بگیران و بازنشستگان، پرداخت 700 میلیارد ریال وام در قالب تسهیلات کوتاه مدت و ضروری و نیز وام ازدواج و وام تحصیلی برای افراد تحت پوشش بیمه است.

نوربخش تصریح کرد: این موضوع با همکاری سازمان تامین اجتماعی و کانون بازنشستگان و مستمری بگیران مورد بررسی قرار گرفته و با تعامل میان این دو نهاد، مصوب شد که این میزان تسهیلات به دو میلیون و 200 هزار مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

وی ابراز امیدواری کرد این میزان تسهیلات نیز تا پایان سال جاری میان این افراد توزیع شود تا از این طریق بخشی از نیازهای آنان رفع شود.



** رایگان شدن خدمات بستری مستمری بگیران از آذر ماه

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، بخش زیادی از مشکلات مردم در حوزه سلامت کاهش یافته به طوری که اکنون مردم مناطق شهری شش درصد و در مناطق روستایی مردم سه درصد هزینه های بستری را پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: تامین اجتماعی با برنامه ریزی خود قرار است از آذر سال جاری ارائه این گونه خدمات بستری را به بیمه شدگان سازمان رایگان کند.



** اعزام 25 هزار نفر از مستمری بگیران به مشهد مقدس

نوربخش افزود: همچنین به مناسبت روز تکریم خانواده، تعداد 25 هزار نفر از این اقشار با هزینه سازمان تامین اجتماعی به مشهد مقدس اعزام می شوند.

وی تصریح کرد: این افراد تا پایان سال جاری از این سفر زیارتی و معنوی بهره مند خواهد شد.



** پوشش بیش از چهار میلیون مستمری بگیر و افراد تحت تکفل

نوربخش با بیان اینکه دو میلیون و 200 هزار نفر به عنوان مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: همچنین با تعداد افراد تحت تکفل، تعداد مستمری بگیران و خانواده های آنان به چهار میلیون و 700 هزار نفر می رسد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی تمام ابعاد زندگی مستمری بگیران از جمله پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمان به آنان را برعهده دارد و براساس آمار، هزینه درمانی مستمری بگیران به خاطر شرایط سنی آنها سه برابر بیشتر از افراد عادی است.



** مزیت های کوتاه مدت برای بازنشستگان و مستمری بگیران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: همچنین مزیت های کوتاه مدت به بازنشستگان و مستمری بگیران از جمله خدمات دندانپزشکی، عینک، حق مسکن و خواروبار هرچند ناچیز، اما به آنها تعلق می گیرد.

نوربخش با بیان اینکه تمامی ابعاد زندگی بازنشستگان و مستمری بگیران تحت تاثیر سیاستگذاری سازمان تامین اجتماعی است، ادامه داد: مزیت های رفاهی، ورزشی، سفرهای زیارتی و سیاحتی به این افراد ارائه می شود و حتی به موضوع مسکن آنها نیز به عنوان یک مهم از سوی این سازمان رسیدگی می شود.



** وعده های رییس جمهوری در حال تحقق است

نوربخش افزود: با توجه به اینکه در دولت «تدبیر و امید» موضوع رفاه اجتماعی در راس برنامه های دولت قرار دارد، بحث طرح تحول سلامت توسط رییس جمهوری مطرح شد تا از این طریق مردم از خدمات سلامت با کمترین هزینه بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: اکنون به تمام تعهدات و برنامه های رییس جمهوری در رابطه با موضوع سلامت عمل شده و آثار این تحولات به رغم چالش های زیاد در بحث سلامت، در کوتاه مدت نیز قابل مشاهده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: از آنجا که وعده های رییس جمهوری در حال تحقق و آثار آن در زندگی مردم مشخص است، تامین اجتماعی نیز به عنوان تولید کننده درمان از نظر تجهیز و منابع، نهایت همکاری را دارد تا طرح ها موفق شود.



** ارتقای امنیت اجتماعی مهمترین کارکرد تامین اجتماعی

نوربخش با بیان اینکه وضعیت مستمری بگیران امروز دورنمای وضعیت بیمه شدگان فعلی است، افزود: اکنون نوبت به این موضوع رسیده که مستمری بگیران و بازنشستگان از مزایا بهره مند شوند زیرا 25 تا 30 درصد حق بیمه پرداخت کرده اند تا امروز بتوانند از مزایای خوبی برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: به همین منظور ارتقای امنیت اجتماعی از مهمترین کارکردهای سازمان تامین اجتماعی به شمار می رود و برنامه داریم تا این موضوع را محقق کنیم، البته راه درازی در پیش داریم.



** افزایش 25 درصدی حقوق مستمری بگیران

نوربخش با بیان اینکه در سال جاری میزان حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران 25 درصد افزایش یافته، افزود: این در حالیست که در هشت سال اخیر میزان افزایش حقوق تنها 6 تا 9 درصد افزایش داشت.

وی اجرای طرح بیمه تکمیلی برای اولین بار را یکی دیگر از برنامه های محوری در حوزه بازنشستگان و مستمری بگیران عنوان کرد و گفت: همچنین افزایش حق مسکن و خواروبار به میزان 50 درصد در سال جاری از دیگر برنامه های این سازمان بوده است.



** پیش بینی 500 میلیارد ریال برای مسکن بازنشستگان

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در مورد رفع مشکل مسکن بازنشستگان و مستمری بگیران گفت: در پنج ماه باقی مانده از سال جاری، 500 میلیارد ریال برای تامین مسکن بازنشستگان و مستمری بگیران پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: به همین منظور با وزارت مسکن و شهرسازی در این زمینه هماهنگ شده تا بتوانیم بحث مسکن اجتماعی برای این قشر اجرایی شود و در قالب اجرای این طرح به آنان تسهیلاتی ارائه دهیم.

نوربخش تصریح کرد: هنوز آیین نامه اجرایی این طرح تصویب نشده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: