کد خبر: ۳۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 05
شفا آنلاين-یک جامعه‌شناس معتقد است، ازدواج هفت خوان رستمی شده که بسیاری از جوانان از خیر آن می‌گذرند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر«علیرضا قاسمی» به مناسبت هفته‌ی ازدواج نام گذاری یک هفته با عنوان ازدواج را نشان‌دهنده‌ی اهمیت آن دانست و تصریح کرد: ازدواج امریست که همواره بر آن تأکید شده و از نظر دینی، فرهنگی، تاریخی و... ارزش زیادی دارد.

وی ادامه داد: خانواده‌ها از گذشته همواره ازدواج را به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه برای فرزندان خود می‌دانستند و از آن به‌عنوان مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله و مقطع زندگی یاد می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز دیگر ازدواج اولویت اصلی افراد نیست، خاطرنشان کرد: تغییر چارچوب‌های خانواده، هسته‌ای شدن خانواده‌ها، گذار خانواده از حالت سنتی به مدرن و هسته‌ای شدن خانواده‌ها باعث شده امروز کمتر به ازدواج توجه شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: پیش از این ازدواج اولویت اصلی دختران و حتی پسران بود، اما امروز چیزهای دیگری از جمله تحصیل، اشتغال، درآمدزایی و ... در صدر اولویت‌هاست.

وی مشکلات اقتصادی جوانان را عامل دیگری برای کاهش ازدواج دانست و افزود: امروزه به‌علت، فرهنگ نادرستی که رواج یافته، اکثر خانواده‌ها اصل ازدواج را فراموش کرده‌اند و به زرق و برق‌های حاشیه آن بیشتر توجه می‌کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه توقع خانواده‌ها زیاد شده و جوان برای ازدواج باید شغل اداری یا درآمد فراوان، خانه مستقل و ... داشته باشد، گفت: اکثر جوانان این امکان را ندارند و سن ازدواج آنها به تأخیر می‌افتد.

قاسمی تمایل به فردگرایی و خارج شدن فرزندان از سلطه‌ی خانواده‌ها را نیز از دیگر عوامل موثر بر کاهش ازدواج جوانان برشمرد.

به‌گفته‌ی این استاد دانشگاه، امروزه جوانان به ازدواج به‌عنوان یک خطر زیاد و خطرناک نگاه می‌کنند که ممکن است موفق نباشد و به طلاق منجر شود و نمی ‌واهند خود را درگیر کاری کنند که ریسک زیادی دارد.

قاسمی افزود: همه‌ی این عوامل باعث شده ازدواج به هفت خوانی تبدیل شود که بسیاری از خیر آن می‌گذرند.

وی با بیان اینکه همه‌ی این عوامل از سوی دیگر باعث افزایش آمار طلاق هم شده است، تصریح کرد: با این شرایط میزان زادآوری در کشور کاهش می‌آید، جمعیت به سمت سالمندی می‌رود و نیروی کار مناسب در آینده کم می‌شود.

این جامعه‌شناس یادآور شد: گفته می‌شود امروز هر 20 زن و شوهر 8 فرزند دارند و تعداد فرزندان حتی آنقدری نیست که جایگزین تعداد پدرها و مادرها شود.

قاسمی آسیب‌های اجتماعی را از دیگر پیامدهای کاهش ازدواج و افزایش طلاق دانست و تصریح کرد: به هر حال وقتی راه قانونی و شرعی برطرف شدن نیازهای فرد بسته باشد، همه‌ی افراد نمی‌توانند ریاضت پیشه کنند و به خلاف کشیده می‌شوند یا درگیر اعتیاد، مصرف مواد مخدر و بیماری‌های روحی از جمله افسردگی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مدیریت ازدواج نیازمند برنامه‌ریزی کلان در سطح دولتی است، یادآور شد: اقداماتی از جمله پرداخت وام ازدواج و استخدام برای متأهلین نباید مقطعی و موضعی باشد، بلکه باید ادامه یابد تا جوانان تشویق شوند.

این استاد دانشگاه به نقش رسانه‌ها و نهادهای آموزشی نیز در این‌باره اشاره کرد.



ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: