کد خبر: ۳۴۶۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۴ تير ۱۴۰۳ - 2024July 14
یک مطالعه جدید می گوید قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند به طور قابل توجهی احتمال لقاح آزمایشگاهی (IVF) منجر به تولد زنده را کاهش دهد.
شفاآنلاین:سلامت>محققان دریافتند احتمال تولد زنده در زنانی که به شدت در معرض آلودگی ذرات قرار گرفته‌اند در دو هفته قبل از جمع آوری تخمک هایشان برای IVF، در مقایسه با زنانی که کمترین تماس را داشتند، تقریباً ۴۰ درصد کمتر است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر «سباستین لترسیچ»، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان زنان کینگ ادوارد مموریال استرالیا و سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که آلودگی بر کیفیت تخمک‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.»

در IVF، تخمک زن با اسپرم مرد در آزمایشگاه بارور می‌شود. سپس جنین حاصل به یک زن منتقل می‌شود تا رشد کند.

برای این مطالعه، محققان نزدیک به ۳۷۰۰ انتقال جنین منجمد از بیش از ۱۸۰۰ بیمار را طی یک دوره هشت ساله در منطقه پرث استرالیا تجزیه و تحلیل کردند.

این مطالعه غلظت آلاینده‌های هوا را در ۲۴ ساعت، دو هفته، چهار هفته و سه ماه قبل از بازیابی تخمک بررسی کرد تا ببیند چگونه آلودگی ممکن است بر موفقیت IVF تأثیر بگذارد.

محققان دریافتند بیشترین قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات PM۱۰ احتمال تولد زنده را تا ۳۸ درصد کاهش می‌دهد. ذرات PM۱۰ معمولاً ۱۰ میکرومتر قطر دارند و می‌توانند شامل گرد و غبار، گرده و کپک باشند.

محققان همچنین دریافتند که افزایش قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات PM۲.۵ ریز - که معمولاً توسط اگزوز وسایل نقلیه و فعالیت‌های صنعتی ایجاد می‌شود - با کاهش احتمال تولد زنده مرتبط است.

محققان افزودند که این تأثیر منفی آلودگی هوا حتی با وجود اینکه کیفیت هوا به طور کلی در طول دوره مطالعه عالی بود، مشاهده شد.

لترسیچ گفت: «تغییرات آب و هوا و آلودگی همچنان بزرگترین تهدید برای سلامت انسان است و تولید مثل انسان نیز از این امر مصون نیست. به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها باید یک اولویت کلیدی بهداشت عمومی باشد.»

این مطالعه مهم ارتباط قابل توجهی را بین آلودگی هوا و میزان موفقیت کمتر IVF نشان می‌دهد. این یافته‌ها بر لزوم توجه مداوم به عوامل محیطی در سلامت باروری تاکید می‌کند./مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: