کد خبر: ۳۴۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۴ تير ۱۴۰۳ - 2024July 14
درباره تخمک‌گذاری و مراحل آن
تخمک‌گذاری معمولاً 10 تا 16 روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد. برخی از افراد می‌توانند دوره‌های اوج باروری خود را با ردیابی چرخه‌های خود تعیین کنند.
شفاآنلاین:سلامت>تخمک‌گذاری به آزاد شدن تخمک از تخمدان اشاره دارد که معمولاً حدود 12 تا 16 روز قبل از قاعدگی بعدی اتفاق می‌افتد. برخی از افراد ممکن است در این زمان در قسمت پایین شکم احساس درد کنند و ممکن است رنگ و قوام ترشحات تغییر کند.
به گزارش شفا آنلاین:طی تخمک‌گذاری، بخشی از تخمدان به نام فولیکول، تخمک درون خود را آزاد می‌کند. تخمک به‌عنوان گامت ماده نیز شناخته و فقط پس از بالغ شدن آزاد می‌شود. سپس تخمک به سمت لوله فالوپ یا لوله تخمدانی حرکت می‌کند و در آنجا ممکن است با یک اسپرم مواجه و بارور شود. بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس، تخمک‌گذاری و ترشح هورمون‌ها را در طول چرخه قاعدگی کنترل می‌کند.
هیپوتالاموس با آزاد کردن هورمون ‌آزادکننده گنادوتروپین یا GNRH به لوب قدامی و غده هیپوفیز دستور می‌دهد تا هورمون لوتئینی‌کننده یا LH و هورمون محرک فولیکول یا FSH ترشح کند.
دانستن اینکه چه زمانی تخمک‌گذاری ممکن است اتفاق بیفتد، می‌تواند مفید باشد زیرا در این زمان لقاح به احتمال زیاد رخ می‌دهد.
نشانه‌های تخمک‌گذاری
دستگاه تناسلی در هنگام تخمک‌گذاری زنان نشانه‌هایی را بروز می‌دهد، از جمله:
 مخاط دهانه رحم شبیه سفیده تخم‌مرغ می‌شود.
 افزایش دمای بدن
 در برخی موارد، درد
 ممکن است زن احساس نفخ، حساسیت سینه، گرفتگی عضلات، لکه بینی و افزایش میل جنسی داشته باشد.
مخاط دهانه رحم در طول چرخه قاعدگی چهار مرحله کلی را طی می‌کند؛ در زمان‌های باروری کمتر غلیظ و چسبناک است و همان‌طور که میزان استروژن افزایش می‌یابد، حجم آن افزایش پیدا می‌کند و شبیه سفیده تخم‌مرغ می‌شود. این وضعیت جدید حرکت اسپرم را راحت‌تر می‌کند.
در طول تخمک‌گذاری، ممکن است افزایش جزئی در دمای بدن نیز وجود داشته باشد. این افزایش دما به‌وسیله هورمون پروژسترون ایجاد می‌شود که بدن هنگام آزاد کردن تخمک ترشح می‌کند. دما ممکن است بین نیم تا یک درجه افزایش یابد و این افزایش دما تا پایان دوره باروری ادامه می‌یابد. برخی از افراد ممکن است در هنگام تخمک‌گذاری در ناحیه زیر شکم خود درد داشته باشند. به این درد «میتل اشمرز» می‌گویند و ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
درد تخمک‌گذاری ممکن است یک درد شدید و ناگهانی یا یک درد مبهم باشد. با توجه به اینکه کدام تخمدان تخمک را آزاد می‌کند، می‌تواند در هر دو طرف شکم رخ دهد. همچنین ممکن است خونریزی جزئی یا لکه‌بینی وجود داشته باشد.
زمان تخمک‌گذاری و نحوه ردیابی آن
تخمک‌گذاری معمولاً 10 تا 16 روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد. برخی از افراد می‌توانند دوره‌های اوج باروری خود را با ردیابی چرخه‌های خود تعیین کنند.
روش تقویم برای تعیین زمان تخمک‌گذاری
مرحله 1: چرخه قاعدگی را برای 8 تا 12 ماه دنبال کنید. یک چرخه از روز اول یک قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی است. متوسط چرخه 28 روز است، اما ممکن است به کوتاهی 21 روز باشد یا تا 35 روز طول بکشد.
مرحله 2: از تعداد روزهای کوتاه‌ترین چرخه قاعدگی 18 را کم کنید.
مرحله 3: از تعداد روزهای طولانی‌ترین چرخه قاعدگی 11 را کم کنید.
مرحله 4: با استفاده از یک تقویم، شروع دوره بعدی را علامت بزنید. با تعداد روزهای محاسبه‌شده در مرحله 2 در تقویم جلو بروید. زمانی که به دست می‌آید، زمانی است که اوج باروری شروع می‌شود. اوج باروری پس از پایان یافتن تعداد روزهای محاسبه‌شده در مرحله 3 به پایان می‌رسد.
اگر نتیجه محاسبه در مرحله دوم 8 روز و نتیجه مرحله سوم 19 روز بود، پنجره باروری 8 روز پس از شروع دوره بعدی شروع می‌شود و پس از 19 روز به پایان می‌رسد.
تخمک‌گذاری معمولاً پس از یائسگی متوقف می‌شود که به‌طور متوسط در حدود 51 سالگی شروع می‌شود./هفته نامه سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: