کد خبر: ۳۴۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۵ تير ۱۴۰۳ - 2024July 15
بررسی نرخ‌ها حاکی از آن است که قیمت بلیت قطار 30 درصد افزایش داشته است. چنانکه پس از سفرهای هوایی، سفرهای ریلی را هم دیگر باید لاکچری دانست.
شفاآنلاین:اقتصاد>حمل‌ونقل ریلی یکی از گزینه‌های اصلی برای سفر به شهرهای مختلف محسوب می‌شود. چراکه سفر با قطار به نسبت سایر وسایل نقلیه، هزینه مناسب‌تری دارد و  برخی از انواع قطارها امکانات خوبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. 

به گزارش شفا آنلاین:اما حالا سفرهای ریلی هم در دسته لاکچری‌ها قرار گرفته‌اند. چنانکه روز گذشته پبش‌فرروش بلیت قطار در تمام مسیر‌ها تا 23 مرداد ماه آغاز شده است. مسافران می‌توانند برای خرید بلیت‌های این بازه زمانی، به سایت‌های مجاز بلیت‌فروشی و مراکز مجاز فروش حضوری مراجعه کنند.

مزایا و معایب سفر با قطار

سفر با قطار دارای مزایا و معایب مختلفی است. از مزایای سفر با قطار می‌توان به قیمت مناسب بلیت قطار، امکان سفر راحت و دسترسی آسان به مراکز شهرها اشاره کرد. چراکه معمولا ایستگاه‌های قطار در مرکز شهر‌ها ساخته می‌شود و این موضوع دسترسی راحت را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر موارد ذکرشده، سفر با قطار معایبی هم دارد. مواردی نظیر طولانی بودن مدت زمان سفر،  محدودیت‌ در انتخاب زمان حرکت قطار  به دلیل محدود بودن تعداد قطار در  برخی مسیرها و امکانات محدود در برخی از  انواع قطار از معایب سفر با قطار به شمار می‌روند.

البته با وجود برخی معایب، بازهم سفر با قطار علاوه بر  داشتن قیمت مناسب و به‌صرفه، یک تجربه جالب و  لذت بخش برای مسافران محسوب می‌شود

 بلیت قطار 30 درصد گران شد

 ۲۴ تیر ۱۴۰۳، پیش‌فروش بلیت‌های قطار در مسیر‌های مختلف آغاز شد. اما قیمت بلیت قطار  در همه مسیر‌‌ها با افزایش ۳۰ درصدی همراه بوده است. 

طبق اطلاعات منتشر شده توسط مهر، مصوبات صدوبیست‌ویکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، توسط رئیس اتاق ایران، دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ابلاغ شد.

در دستور جلسه شماره سه، به موضوع قیمت‌گذاری بلیت قطارها اشاره شد. طبق مصوبه اخیر شرکت راه‌آهن ایران، اجازه افزایش 30 درصدی قیمت بلیت قطار صادر شده و این مصوبه شامل قطار‌های مسافر‌بری پنج ستاره هم می‌شود. با این افزایش قیمت، مشکل فعالان این حوزه هم حل شد. حال باید دید که  افزایش قیمت چقدر بر اقبال عمومی مردم برای سفر با قطار تأثیر‌گذار است؟

قیمت بلیت قطار در مسیر‌های پرتردد 

بررسی سایت‌های فروش بلیت حاکی از آن است که قیمت بلیت قطار‌های سه ستاره و شش تخته در مسیر پر ترددی مثل تهران-مشهد، از  290 هزار تومان شروع می‌شود و تا 388 هزار تومان ادامه دارد.

در این مسیر قیمت بلیت قطار‌های چهار ستاره در کوپه‌های چهار نفره هم بین 496 هزار تومان تا 645 هزار تومان است.

قطار‌های پنج ستاره با کوپه‌های چهار تخته هم در این مسیر تردد می‌کنند که قیمت آنها افزایش چشمگیری داشته و از 792 هزار تومان در تیر ماه، به 995 هزار تومان برای سفر‌های مرداد ماه رسیده است.

بلیت قطار‌های اتوبوسی چهار ردیفه هم 260 هزار تومان به ازای هر نفر به فروش می‌رسد.

 در مسیر تهران-اصفهان هم بلیت قطار‌های چهار ستاره با کوپه‌های چهار نفره، 255 هزار تومان و بلیت قطار‌های پنج ستاره با کوپه‌های چهار نفره هم 641 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.  

مسیر تهران-قم هم یک مسیر پرتردد به شمار می‌رود که بلیت قطار‌های سه ستاره و چهار تخته در این مسیر با قیمت 115 هزار تومان و بلیت قطار‌های چهار ستاره و چهار تخته هم در این مسیر با قیمت 157 هزار تومان، در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

در مسیر تهران-تبریز، قیمت بلیت قطار‌های سه ستاره با کوپه چهار نفره، 324 هزار تومان و بلیت قطار‌های چهار ستاره با کوپه‌های چهار نفره هم از 423 هزار تومان تا 481 هزار تومان متغیر است.

تهران-شیراز هم یک مسیر پرتردد است. طبق بررسی سایت‌های بلیت‌فروشی اینترنتی، فعلا در این مسیر قطار‌های چهار ستاره با کوپه‌های چهار نفره تردد می‌کنند که قیمت بلیت آن‌ها 607 هزار تومان به ازای هر مسافر است.

در مسیر تهران-اهواز هم قیمت بلیت قطار حداقل 432 هزار تومان و حداکثر 467 هزار تومان است. که این قطارها 4 ستاره  هستند.

افزایش قیمت‌ها در  سایر بخش‌های حمل‌ونقل

 البته این افزایش قیمت‌ها صرفا برای بلیت قطار نیست و در بسیاری از بخش‌های حمل‌ونقل درون شهری و بین شهری، افزایش قیمت اتفاق افتاده است.

به طور مثال، در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، بلیت هواپیما برای سفر به عتبات عالیات افزایش چشمگیری داشته است. همچنین در بخش حمل‌ونقل درون شهری هم قیمت بلیت مترو در ابتدای سال 1403،  رشد 16 درصدی داشته است. همچنین در خطوط حومه تهران هم قیمت بلیت مترو 30 درصد افزایش داشته است.

 بر اساس این گزارش، مسیر‌های ریلی به دلیل قیمت مناسب و امکانات خوب، مورد پسند بسیاری از مسافران است. از طرفی این افزایش قیمت شاید مشکل فعالان این حوزه را حل کرده باشد؛  اما  این افزایش قیمت برای مسافران خوشایند نیست. چراکه افرایش قیمت بلیت قطار  می‌تواند باعث کاهش اقبال عمومی مردم برای استفاده از مسیر ریلی شود. از طرفی بسیاری از مردم دائما  از  مسیر ریلی برای سفر استفاده می‌کنند که این افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش هزینه‌های مسافران دائمی می‌شود. حال باید دید این افزایش قیمت در بلند‌مدت چه تأثیری بر تقاضای مردم برای سفر با قطار خواهد داشت؟

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: