کد خبر: ۳۴۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ - 2024July 13
یک سونا ۳۰ دقیقه ای یا حمام حباب گرم هر روز ممکن است به زنان در یک سن خاص کمک کند تا از افزایش وزن ناخواسته جلوگیری کنند.
شفاآنلاین:سلامت>این نکته امیدوارکننده از مطالعه روی موش‌هایی است که پتانسیل درمان‌های حرارتی را در زنان یائسه نشان می‌دهد. محققان دریافتند موش‌های ماده مسن‌تر که تحت یک درمان حرارتی نیم ساعته کل بدن قرار گرفتند، وزن کمتری اضافه کردند و از انسولین که به کنترل قند خون کمک می‌کند، بهتر استفاده کردند.

به گزارش شفا آنلاین:اما قبل از اینکه یک جلسه حمام کردن یا سونا را در تقویم روزانه خود بگنجانید، به خاطر داشته باشید که نتایج تحقیقات حیوانی همیشه در افراد آشکار نمی‌شود.

«سونکیو چانگ»، سرپرست تیم تحقیق و استادیار تغذیه در دانشگاه ماساچوست، گفت: «با این حال، مطالعه ما نشان می‌دهد که گرما درمانی کل بدن می‌تواند به عنوان یک راه حل مؤثر و غیرتهاجمی برای مدیریت افزایش وزن و مقاومت به انسولین مرتبط با یائسگی عمل کند.»

او گفت: «گرما درمانی می‌تواند یک گزینه عملی برای زنان یائسه باشد که بزرگ شدن دور کمر آنها را در معرض خطر بیماری‌های متابولیک ناشی از تغییرات هورمونی قرار می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان تخمدان‌های موش‌های ماده مسن‌تر را برداشتند تا شرایط پس از یائسگی را تکرار کنند. موش‌ها با یک رژیم غذایی غربی با ۴۵ درصد کالری از چربی تغذیه شدند. به مدت ۱۲ هفته، یک گروه ۳۰ دقیقه در روز را در یک محفظه حرارتی با دمای ۱۰۴ درجه فارنهایت سپری کردند. گروه دیگر عملیات حرارتی نداشتند.

آنهایی که عملیات حرارتی دریافت کردند، به طور قابل توجهی سطوح پایین‌تری از آنزیم لاکتات دهیدروژناز مرتبط با آسیب بافتی ناشی از افزایش سن داشتند. این درمان همچنین به جبران افزایش وزن ناشی از رژیم غذایی پرچرب کمک کرد.

در مقایسه با موش‌های دیگر، گروه گرمادرمانی تجمع چربی کمتری در نواحی کلیدی مانند کبد و چربی قهوه‌ای داشتند که به بدن در سوزاندن انرژی کمک می‌کند. افراد با افزایش سن آن را از دست می‌دهند، که متابولیسم را کُند می‌کند.

محققان دریافتند که گرما باعث ایجاد چندین فرآیند می‌شود که به بدن در سوزاندن چربی و استفاده مؤثرتر از انرژی کمک می‌کند.

این فرآیند همچنین باعث تحریک چربی سوزی، کاهش تجمع چربی در کبد و بهبود حساسیت به انسولین می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: