کد خبر: ۲۷۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 06
بايد بپذيريم از مرگ و مير 500 نفر در آذرماه امروز به 70 نفر رسيده‌ايم. آيا ما به اين افت و روند کاهشي رسيده‌ايم؟

شفاآنلاین>سلامت> متاسفانه بعد از فوت زنده يادان ميناوند و انصاريان، جو فضاي مجازي به شدت ملتهب شده و واکنش‌هايي احساسي و غيرعلمي در آن مطرح مي‌شود. متاسفانه اين دو عزيز دير به بيمارستان مراجعه کردند و وقتي به بيمارستان رفته بودند که کار از کار گذشته بود.

اين مساله هيچ ارتباطي به واکسن ندارد. متاسفانه شايعه‌سازي‌هاي زيادي در اين زمينه ايجاد و موجب ترس مردم شده است. همه مردم خسته شده‌اند و در معرض خطر هستيم و زندگي و کار ما فلج شده است.

اما بايد بپذيريم از مرگ و مير 500 نفر در آذرماه امروز به 70 نفر رسيده‌ايم. آيا ما به اين افت و روند کاهشي رسيده‌ايم؟ در حقيقت ما با پيشگيري زنجيره انتقال را قطع کرديم. طبق جدولي که در اختيار نگارنده است 12 واکسن در ليست کوواکس وجود دارد که به فروش مي‌رسد و نمي‌دانيم چرا اين واکسن‌ها خريداري نمي‌شود. البته ذکر اين نکته الزامي است که قرار نيست به همه مردم ايران واکسن وارداتي زده شود و بايد مردم تا به نتيجه رسيدن واکسن ايراني صبر کنند. متاسفانه اين سوءمديريت است که خريد واکسن تا امروز به تاخير افتاده است.


ولي خود بنده اين واکسن‌هاي روسي را نمي‌زنم و چون تخصصم واکسن است و آلرژي دارم از واکسن‌هايي که آلرژي‌ها را تحريک مي‌کنند پرهيز مي‌کنم. وظيفه دولت تامين واکسن براي قشر آسيب پذيري است که در معرض خطر هستند. ويروس کرونا به دنبال آدم‌هايي مي‌گردد که سيستم ايمني ضعيفي دارند و همين ترس و دلهره اجتماعي، سيستم ايمني بدن را ضعيف مي‌کند. مثلا اين دو ورزشکاري که جانشان را از دست دادند به دلايل متعددي سيستم ايمني بدن آنها ضعيف شده بود و مردم فکر نکنند کسي که قدرت بدني دارد و ورزشکار است، بدن او در برابر ويروس مقاومت مي‌کند، خير.

اين ويروس حالا جهش پيدا کرده و قربانيان ويروس از سالمندان به سمت طيف جوان در حرکت است. در اين بين غذاهاي سالم نقش مهمي دارند و بايد افراد از دمنوش‌هاي موثر استفاده تا جايي که ممکن است از فست فود‌ها پرهيز نمايند. همچنين ورزش براي استرس مانند ريختن آب برروي آتش است. يکي ديگر از موضوعاتي که باعث کاهش استرس مي‌شود کتاب خواندن است. مردم به‌جاي اينکه دائم در فضاي مجازي باشند و اخبار تلخ ببيند، مقداري کتاب بخوانند.علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی/ روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: