کد خبر: ۲۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۴ تير ۱۳۹۳ - 2014July 05
شفا آنلاين-شعاع دید در این روزها در مناطق روستایی سیستان به جهت افزایش میزان غلظت گرد و غبار معلق در هوا تا حد بسیار زیادی کاهش یافته، به طوری که مردم جرأت بیرون آمدن از منزل به دلیل پراکندگی بسیار زیاد گرد و غبار در هوا را ندارند
به گزارش شفا آنلاين،غلظت و پراکندگی گرد و غبار معلق در آسمان منطقه سیستان در اکثر روزها به اندازه‌ای است که آسمان منطقه به طورکلی مملو از گرد و غبار شده و این موضوع نگرانی‌های زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است.

گرد و غبار پراکنده در هوای منطقه در بسیاری از روزهای سال به اندازه‌ای است که نه تنها تنفس را با مشکل مواجه می‌کند بلکه موجب می‌شود مردم از تردد در خیابان‌ها خودداری کنند و عملاً سیستانی‌ها را خانه‌نشین می‌کند.

گزارش‌های دریافتی از مردم در بخش‌های مختلف منطقه سیستان حاکی از این است که شعاع دید در این روزها در مناطق روستایی به جهت افزایش میزان غلظت گرد و غبار معلق در هوا تا حد بسیار زیادی کاهش یافته، به طوری که مردم جرأت بیرون آمدن از منزل به دلیل پراکندگی بسیار زیاد گرد و غبار در هوا را ندارند.

این گزارش حاکی از آن است که شعاع دید در مناطق روستایی در این روزها به کمتر از 10 متر رسیده و تردد وسایط نقلیه به ندرت انجام می‌شود و اگر وسیله نقلیه‌ای تردد کند حتماً باید با چراغ روشن و بسیار آهسته حرکت نماید.

تعدادی از مردم بر توجه ویژه مسئولان به این منطقه تأکید کردند.

یکی از شهروندان سیستانی گفت: در این منطقه مرتباً گرد و خاک ما را اذیت می‌کند، مردم منطقه چه گناهی مرتکب شده‌اند، مسئولان باید برای این طوفان‌ها که ما را بیچاره کرده فکری بکنند.

احمد.ح اظهار کرد: اگر در دیگر مناطق توسعه یافته کشور طوفانی با سرعت خیلی پایین‌تر و گرد و غباری حتی کمتر از اینجا اتفاق بیفتد تمامی رسانه‌ها از تمامی جوانب به آن می‌پردازند و در مورد آن کارشناسی می‌کنند و مرتباً در اخبار گفته می‌شود ولی این منطقه 365 روز از این طوفان‌ها دارد، چرا توجهی نمی‌شود؟

یکی دیگر از شهروندان سیستانی گفت: خدمات دولت بر هیچ کس پوشیده نیست و کتمان کردن آن از بی‌وجدانی افراد است ولی درخواست ما از مسئولان دلسوز نظام توجه ویژه به این نقطه از کشور است، چرا باید این مردم که مرزدارانی صبور و غیورند و در بدترین شرایط آب و هوایی زندگی می‌کنند هر روز شاهد چنین مسایلی باشند و از ترس این‌که مبادا به خانواده‌شان آسیبی برسد و دچار بیماری‌های ریوی و خطرناک شوند از آمدن آنها به بیرون خودداری کنند.

رضا.ک ادامه داد: مگر ما شهروندان ایرانی نیستیم؟ ما از دولت زحمت‌کش خود توقع داریم که فکری برای این مردم بکند، تا کی باید مردم این طوفان‌ها و این شرایط را تحمل کنند؟ طوفان‌ها و این گرد و غبار درست است که همیشه در این منطقه بوده ولی مردم که از فولاد نیستند، ریه آدم تا حدی می‌تواند دوام بیاورد، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بروید و اوضاع را ببینید.

سالاری یکی دیگر از شهروندان، افزود: الان چیزی در حدود 16 سال است که این منطقه دچار خشکسالی شده و مرتباً همین اوضاع گریبانگیر مردم بوده درست است که گاهی آب در رودخانه هیرمند جریان پیدا می‌کند و اخیراً هم در بعضی از قسمت‌های تالاب هامون آب آمده ولی واقعاً این آب موقت به هیچ وجه نمی‌تواند زمین خشکی که سال‌هاست تشنه مانده را سیرآب کند، لذا انتقال آب باید دوام داشته باشد.

وی ادامه داد: گرمای بسیار زیاد در منطقه سیستان که گاهی به بیش از 55 درجه یا شاید بالاتر هم می‌رسد اگر در دیگر نقاط کشور رخ می‌داد مردم همین‌طور ساکت می‌ماندند و هیچ چیزی نمی‌گفتند؟ و آیا واقعاً مسئولان به آنها بی‌توجه بودند؟

وی اضافه کرد: چرا هواشناسی هیچ وقت دمای منطقه سیستان و شهر زابل یا دیگر شهرهای سیستان را بیشتر از 40 درجه اعلام نمی‌کند؟ تا کی مردم باید تاوان محافظه‌کاری برخی از مسئولان را بدهند؟ چرا باید برخی از نقاط کشور که این چنین دمایی را نیز ندارند به خاطر اعلام دمای بیش از50 درجه از شرایط بحرانی برخوردار شوند و تعرفه‌های آب و برق‌شان کاهش یابد؟ چرا؟ مگر ما جزو همین کشور نیستیم؟ چرانباید دمای هوای واقعی که درمنطقه وجود دارد و مرتباً باعث آزار مردم شده است را اعلام کنند؟

شهریاری از دیگر شهروندان هم ضمن تصدیق صحبت‌های این شهروند سیستانی گفت: ما نه تنها دمای بالای 50 درجه را در این منطقه خشک که بادهای بسیار سوزانی دارد تحمل می‌کنیم، بلکه جرأت این‌که از وسایل سرمایشی نیز به‌خاطر ترس از پول برق نمی‌توانیم استفاده کنیم، به موضوع اضافه می‌شود، در حالی که در برخی از مناطق کشور علی رغم این‌که این دمای هوا را ندارند و طوفان‌های شن آنها را اذیت نمی‌کند، از بهترین تعرفه برق و آب برخوردارند و ضمن استفاده از وسایل بسیار خوب سرمایشی، کمترین پول برق و آب را می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به طوفانی که اخیراً در شهر تهران اتفاق افتاد و باعث خساراتی به مردم شد، گفت: مگر این طوفان از طوفان‌های سیستان شدیدتر بوده است؟ چرا پایتخت‌نشینان با اندک گرد و غباری بلافاصله به فکر چاره می‌افتند؟

وی در ادامه افزود: واقعاً چرا کسی به مردم سیستان توجهی نمی‌کند؟ چرا اگر در استان‌های دیگر این موارد اتفاق می‌افتاد صدای مردم به تمامی نقاط دنیا می‌رسید و مسئولان برای حل مشکل فوراً اقدام می‌کردند ولی در این استان و به خصوص در این منطقه اگر هر اتفاقی بیفتد هیچ کسی را غمی نیست و برای کسی اهمیتی ندارد.

ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: