کد خبر: ۲۵۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 18
مردم در دوران شیوع کرونا در خانه های خود نشستند و ترس ابتلا به بیماری و از دست دادن شغل را داشتند این امر به استفاده بی رویه از مواد مخدر و الکل و مشکلات روانی منجر شد. این پدیده استثنایی است که باعث شده بحران کنونی موجی از جرائم را به بار آورد
شفاآنلاین>اجتماعی>تحقیقات دانشگاه هلسینکی نشان می‌دهد که تعداد وقایع  مربوط به ارتکاب جرائم خشونت‌آمیز در فنلاند در ماه مارس (اسفند- فروردین) همزمان با اوج شیوع کرونا به طرز استثنایی و بی‌سابقه ای افزایش داشته است.

به گزارش شفاآنلاین، میکا ورولا محقق فنلاندی مدعی است که این افزایش به دلیل فشار ناشی از مبتلا شدن به کووید-۱۹ و از دست دادن شغل، همراه با مواردی از جمله استفاده از مواد مخدر و دیگر مسائل مربوط به سلامت روان است.

آمار پلیس ملی فنلاند نشان می دهد که در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ گزارش ها مربوط به جرائم خشونت آمیز افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، موارد بیشتری از تلاش برای قتل در این دوره از سال ۲۰۲۰ در مقایسه با همین دوره در ۱۰ سال گذشته در این کشور به ثبت رسیده است.

به طور کلی ۲۰۱ مورد قتل غیرعمد، قتل عمدی و تلاش برای قتل عمدی در فاصله زمانی بین ژانویه تا مه (دی ۹۸ تا اردیبهشت۹۹( در فنلاند رخ داده است.

بالاترین آمار در ۱۰ سال گذشته این کشور در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد که بر اساس گزارش شبکه خبری «YLe»  فنلاند با ثبت ۱۷۹ مورد جرم رکورد زد.

بر اساس گزارش پلیس فنلاند، تعداد موارد تلاش برای قتل در دوره یاد شده در مقایسه با همین دوره از سال قبل میلادی (۲۰۱۹) ۷۵ درصد افزایش داشته است. تعداد قتل های مشکوک ۶۰ درصد و تلاش برای قتل ۲۴ درصد در مقایسه با متوسط دهه ۲۰۱۰ میلادی افزایش داشته است.

محقق دانشگاه هلسنکی در مصاحبه با شکبه فنلاندی Yle گفت: مردم در دوران شیوع کرونا در خانه های خود نشستند و ترس ابتلا به بیماری و از دست دادن شغل را داشتند این امر به استفاده بی رویه از مواد مخدر و الکل و مشکلات روانی منجر شد. این پدیده استثنایی است که باعث شده بحران کنونی موجی از جرائم را به بار آورد.

وی گفت فنلاند تا قبل از این چنین موجی از جرم و جنایت را در مواجهه با یک بحران غیرخشونت آمیز تجربه نکرده است. به طور معمول خشونت ها در طول جنگ ها افزایش می یابند، نه در دوران بحران های اقتصادی.

ویروس کرونا موسوم به کووید-۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

در فنلاند طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان قطعی به کرونا ۷ هزار و ۱۱۷ نفر و تعداد جان باختگان ۳۲۶ نفر است. این کشور نوردیک وضعیت اضطراری را که از سه ماه پیش در این کشور وضع شده بود لغو و اعلام کرده که به تدریج محدودیت های کرونایی در رابطه با اماکن عمومی را بر می دارد. اسپوتینک

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: