کد خبر: ۲۵۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 14
جوبایدن که معاون نخستين رئيس جمهوري سياهپوست آمريکا بوده قول داده است که با قاطعيت با مشکل نژادپرستي عميق در کشور مقابله کند. حتي پيش از پرونده فلويد، بايدن همدلي با مردم را به عنوان ستون اصلي سياست خود معرفي کرده بود
شفاآنلاین>سلامت>مرگ دلخراش يک شهروند سياهپوست آمريکايي-آفريقايي‌تبار به دست پليس سفيدپوست اين کشور، علاوه بر اينکه شکاف اجتماعي موجود در ايالات متحده را آشکارتر ساخت، روند تصميم‌گيري را براي بسياري از راي‌دهندگان در انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو سرعت بخشيده‌ است.

به گزارششفاآنلاین،در سخت‌ترين ماه هاي بحران کرونا، جو بايدن ۷۷ ساله به ندرت ديده مي‌شد. نامزد رياست جمهوري دموکرات‌هاي آمريکا از خانه خود خارج نمي‌شد و به سختي مي‌توانست مواضع خود را عليه دونالد ترامپرسانه‌اي کند؛ اما اوضاع به يکباره پس از مرگ خشونت‌آميز جورج فلويد شهروند آمريکايي-آفريقايي تبار به طور کامل تغيير کرد.

در حالي که ترامپ پرخاشگرانه در ميان اعتراض‌ها به خشونت پليس و نژاد پرستي مورد انتقاد گسترده قرار گرفته، بايدن خود را به عنوان ناجي جامعه، گوش شنوا و آشتي‌دهنده جامعه معرفي کرد. او هفته گذشته با سفر به هوستون، به مدت يک ساعت با خانواده فلويد ديدار و با دختر ۶ ساله‌اش گفت‌وگو کرد.

در چند روز گذشته بايدن که نامزدي خود از سوي دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوري را مسجل کرده بارها از مردم خواست تا با حفظ وحدت با ترامپ که بدنبال تقسيم کشور و تبديل آن به «ميدان نبرد» است، مبارزه کنند.

وي که معاون نخستين رئيس جمهوري سياهپوست آمريکا بوده قول داده است که با قاطعيت با مشکل نژادپرستي عميق در کشور مقابله کند. حتي پيش از پرونده فلويد، بايدن همدلي با مردم را به عنوان ستون اصلي سياست خود معرفي کرده بود.

موضوع همدلي براي بسياري از راي‌دهندگان آمريکايي پس از مرگ تکان‌دهنده فلويد، اهميت ويژه‌اي داشته و مشخصه‌اي آشکار بوده که ترامپ فاقد آن است. در هر صورت تضاد و تفاوت بين نامزدهاي رياست جمهوري آمريکا نمي‌تواند واضح‌تر از اين روزها باشد.

ترامپ از زمان مرگ فلويد بارها تنش را در اين کشور دامن زده و تهديد کرده در صورت بروز شورش در حاشيه اعتراض‌هاي اکثرا مسالمت‌آميز، به عنوان رئيس جمهوري حافظ نظم و قانون، دستور تيراندازي به سوي آنها را مي دهد.

وي تظاهرات مسالمت آميز در بيرون کاخ سفيد را نيز برنتابيد و هشدار داد که شرکت‌کنندگان بازداشت مي‌شوند. اين در حالي است که براي بسياري از مقام‌هاي آمريکا از جمله مسئولان نظامي و اردوگاه محافظه‌کاران نزديک به ترامپ، واکنش‌هاي وي دور از انتظار بود.

در نتيجه اين رخدادها، ميزان محبوبيت ترامپ در بين آمريکايي‌ها به شدت کاهش يافته است؛ به طوري که طبق نظرسنجي اخير شبکه سي‌ان‌ان فقط ۳۸ درصد از شهروندان آمريکايي واکنش‌هاي ترامپ را تائيد مي‌کنند. در عين حال ۶۵ درصد از پرسش‌شوندگان مي گويند که برخورد با اعتراض‌ها بيشتر از حد خشن بوده و ۶۳ درصد نيز از برخورد نادرست ترامپ با مساله نژادپرستي انتقاد مي کنند.

در نظرسنجي‌هاي سراسري، ترامپ به ميزان قابل توجهي از بايدن عقب افتاده و ميزان آراي او تقريبا ۸ درصد از معاون پيشين رئيس جمهوري محبوب سياهپوستان عقب‌تر است؛ بررسي‌هاي سي‌ان‌ان حتي تفاوت ۱۴ درصدي را نيز نشان مي‌دهد. هر چند نظرسنجي‌ها پنج ماه پيش از برگزاري انتخابات از اهميت محدودي برخوردار است.

ترامپ در طول دوره تصدي‌گري خود از تعدادي رسوايي و طرح استيضاح جان سالم به در برده است. وي حتي رويکرد خود در مواجهه با بحران کرونا که بيشترين تعداد کشته‌شدگان (با بيش از ۱۱۰ هزار نفر) را براي ايالت متحده به همراه داشته، موفقيت‌آميز مي‌داند.

در اين ميان هستند کساني که اقتصاد را عاملي مهمتر از مسائل اجتماعي و شکاف هاي موجود در جامعه آمريکا مي دانند. از نظر آنها مهارت‌هاي اقتصادي ترامپ بيش از بايدن است و ترجيح مي دهند ترامپ همچنان در کاخ سفيد بماند. اما شرايط به وجود آمده پس از مرگ فلويد گوياي واقعيت ديگري است. 

«دنيل گيليون» استاد علوم سياسي، انتخاب دوباره ترامپ را غيرممکن مي داند، مگر اينکه وي با تغيير مواضعش، مبارزه با نژادپرستي را در اولويت قرار داده و مقابله با بحران کرونا را جدي بگيرد. در اين صورت وي مي تواند آوازه خود به عنوان نجات دهنده اقتصاد و جامعه آمريکا را حفظ کند.

«ناديا براون» ديگر کارشناس علوم سياسي است که به سرسختي حيرت انگيز ترامپ اشاره کرده و احتمال تغيير شرايط در ماه هاي آينده به نفع او را دور از ذهن نمي داند.

ترامپ شامگاه جمعه در مصاحبه با شبکه فاکس نيوز در پاسخ به اتهامات اخير جو بايدن گفت: « به طور حتم اگر (در انتخابات رياست جمهوري) برنده نشوم، به کار خود ادامه داده و کارهاي ديگري انجام مي‌دهم".

رئيس جمهوري آمريکا تاکيد کرد: فکر مي‌کنم که اين اتفاق (باختن در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۲۰) اتفاق بسيار ناراحت‌کننده‌اي براي کشور ما باشد. 

از سوي ديگر بايدن نامزد حزب دموکرات و رقيب اصلي ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ چهارشنبه هفته گذشته(۲۱ خردادماه) در مصاحبه با برنامه «ديلي‌شو» پيش‌بيني کرد که ترامپ قصد دارد اين انتخابات را به سرقت ببرد. بايدن آن را بزرگترين نگراني ناميد. 

معاون رئيس جمهوري آمريکا در دوران باراک اوباما افزود: مطمئن هستم که ترامپ در صورت باخت در انتخابات، از خروج از کاخ سفيد امتناع مي‌کند که در اين صورت، ارتش او را تا بيرون کاخ سفيد همراهي خواهد کرد. 

برخي از فعالان و کارشناسان سياسي نيز بر اين باورند که اين احتمال وجود دارد که ترامپ حتي در صورت باختن در انتخابات، از ترک کاخ سفيد امتناع ورزد. همچنين برخي از دموکرات‌ها نگران اين هستند که ترامپ به نوعي تلاش کند تا در نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ مداخله کند. 

انتخابات رياست جمهوري ۲۰۲۰ آمريکا پنجاه و نهمين انتخابات رياست جمهوري در ايالات متحده خواهد بود که قرار است در سوم نوامبر ۲۰۲۰ (سيزدهم آبان ۱۳۹۹) برگزار شود.بيلد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: