کد خبر: ۲۵۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 09
امروزه با تعطيل شدن بسياري از مشاغل مهم در اين کشور آمار بيکاري قبل از کرونا ازبکستان که يک ميليون و ۳۵۰ هزار نفر بود، در تاريخ ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) به بيش از دو ميلون تن رسيد.
شفاآنلاین>اجتماعی>گسترش ويروس در ازبکستان موجب شد نرخ بيکاري در اين کشور تا ۶۵ درصد افزايش يابد.

به گزارش شفاآنلاین، نوژيم هوسانوف، وزير کار در باشگاه خبرنگاران در فرغانه گفت: اگرچه گسترش ويروس کرونا بر همه کشورها تاثير منفي داشته است، اما اين تاثير با وضعيت اشتغال ازبکستان به مراتب بيشتر از کشورهاي ديگر بود و توانست بيکاري را تا ۶۵ درصد بالا ببرد.

وي در اين خصوص گفت: امروزه با تعطيل شدن بسياري از مشاغل مهم در اين کشور آمار بيکاري قبل از کرونا ازبکستان که يک ميليون و ۳۵۰ هزار نفر بود، در تاريخ ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) به بيش از دو ميلون تن رسيد.

وزير کار ازبکستان در اين خصوص اظهار داشت: از آنجايي که ۵۵۰ هزار مهاجري که در اين کشور به سر مي برند نيز نمي توانند به دليل لغو پروازهاي بين المللي به ديگر کشورهاي بروند، تاثير  منفي کرونا بر اشتغال کشور را به مراتب بالا تر برده است. 

هوسانف از تخصيص بودجه سه ترليون و ۶۰۰ ميليارد سُوم (واحد پول ازبکستان) براي راه اندازي  ۶۰-۵۰ پروژه اجتماعي در هر منطقه اين کشور خبر داد که خود مهاجران مشغول کارهاي عمراني اين پروژه ها هستند.

گزارش ها حاکي است که گسترش کرونا در اين کشور موجب شد بيش از ۱۹۵ هزار واحد کسب و کار در اين کشور به حالت تعليق در آيد.

کاهش ۱۲ درصدي ورود گردشگران؛ ظرف سه ماه اول سال جاري (ميلادي) تا زمان اعلام قرنطيه (۱۶ مارس ۲۰۲۰) تعداد ۱.۲ ميليون نفر گردشگر از ازبکستان بازديد نمودند که ۶ درصد از آنها از اتباع کشورهاي مشترک المنافع بودند.

از طرف ديگر، کاهش ۳۰ الي ۴۰ درصدي حجم توليد مصالح ساختماني و کاهش ميزان فروش مواد خام مرتبط با اين حوزه نيز موجب شد اشتغال بخش عمران کشور نيز تا حد بسيار زيادي کاهش يابد.

به همين دليل دولت ازبکستان اقدامات متعددي را براي کاستن از پيامدهاي منفي کرونا بر وضعيت اشتغال اين کشور صورت داده است که از جمله مي توان به: اختصاص ۷۰۰ ميليون دلار براي حمايت از فعاليت واحدهاي کسب و کار؛ برگزاري نشست بررسي موضوعات تامين مواد غذايي و حفظ ثبات قيمت هاي در دوره شيوع ويروس کرونا با حضور رئيس جمهور ازبکستان؛ تاکيد بر ايجاد ذخاير مواد غذايي؛ شروع فعاليت هاي حوزه ساخت و ساز و اختصاص ۶ تريليون صوم به اين حوزه و همچنين تاکيد بر لزوم تمديد مدت اعتبارات مسکن از ۱۵ سال به ۲۰ سال؛ توقف واردات سيمان تا پايان سال جاري ميلادي به دليل کاهش فعايت هاي ساخت ساز در ازبکستان و به تبع آن کاهش ملموس تقاضا براي سيمان کاهش محدوديت هاي قرنطينه اي در مناطق عاري از ويروس به دستور رئيس جمهور ازبکستان؛ صدور مجوز فعاليت مشاغل کم خطر جهت از سرگيري فعاليت ها؛ ارائه مساعدت هاي مالي براي پرورش کودکان به ۶۵۵ هزار خانواده؛ اخذ وام و کمک از نهادهاي مالي و پولي بين الملي و همچنين کشورها؛ برنامه ريزي براي جذب ۲.۷ ميليارد دلار اعتبار از نهادهاي مالي بين المللي جهت مقابله با کرونا بر اساس اعلام رئيس جمهور ازبکستان نام برد.آکي پرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: