کد خبر: ۲۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 12
شفا آنلاین: پلیس تهران بزرگ با ارائه جدول زمانی استاندارد ارائه خدمات در کلانتری‌های پایتخت، تخلفاتی را که شهروندان تهرانی می‌توانند در صورت مشاهده،‌ آن‌ها را به سامانه ۱۹۷ گزارش کنند معرفی کرد.

به گزارش شفا آنلاین، مرکز فوریت‌های 197 در تهران بزرگ در حالی کار خود را آغاز کرد که با اجرایی شدن این طرح و افتتاح این سامانه، علاوه بر نظارت بیشتر بر عملکرد کارکنان و ماموران پلیس در پایتخت، مردم و شهروندان نیز بیش از پیش نسبت به حقوق خود و وظایف پلیس آشنا می‌شوند.

در این سامانه تمامی شکایات مردمی به صورت فوری و ضرب العجل رسیدگی می‌شود و 42 تیم بازرسی بر عملکرد کارکنان و ماموران پلیس با توجه به گزارشات مردمی نظارت می‌کنند.

اما در این میان آنچه که ضروری است و باید به آن توجه ویژه داشت، معرفی حقوق مردم و آشنایی با مواردی است که به عنوان تخلف در عملکرد کارکنان پلیس محسوب می‌شود و مردم می‌توانند گزارش این تخلفات را در سامانه فوریتی 197 ثبت کنند. از این رو شهروندان تهرانی می‌توانند با توجه به موضوعات زیر به کلانتری‌های شهر تهران و مغایرت با هرکدام از زمان بندی‌های زیر که توسط پلیس به عنوان استاندارد برای رسیدگی به مراجعات مردمی در نظر گرفته شده، هرگونه شکایات خود را به این سامانه گزارش کنند تا در کوتاهترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

الف) زمان تشکیل پرونده‌های مقدماتی و خدمات قضایی از لحظه ورود به کلانتری تا خاتمه حداکثر یک ساعت است و در صورت نیاز به تحقیق محلی،‌ نهایتاً سه ساعت به طول می‌انجامد.

ب) زمان تشکیل پرونده مقدماتی قتل، خودکشی و فوت حداکثر 2 ساعت است.

ج) ارسال پرونده مقدماتی به مشاوره و مددکاری اجتماعی حداکثر 3 ساعت به طول خواهد انجامید.

د) ارجاعات قضایی مانند حکم جلب،‌ تحقیق و ابلاغ قضایی ظرف 24 ساعت باید انجام شود.

* تخلفات کلانتری‌ها

همچنین مراجعان تهرانی به کلانتری‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که در صورت مواجهه با تخلفات زیر می‌توانند نسبت به گزارش این موارد اقدام کنند:

1) اخذ بی مورد مدارک 

2) عدم پاسخگویی به موقع به مراجعین به دلایلی همچون صرف صبحانه، ناهار یا برگزاری مراسم

3) افشای اطلاعات موضوع پرونده توسط کارکنان کلانتری

4) تغییر موضوع شکایت توسط ماموران کلانتری

5) عدم عودت وسائل شخصی و مدارک اخذ شده از مراجعان

6) مفقود شدن مدارک مراجعان

7) عدم رعایت حقوق شهروندی و استفاده از الفاظ نامناسب و برخورد فیزیکی

8) سهل انگاری در اجرا و ابلاغ ا حکام قضایی

9) موکل نمودن امور ارباب رجوع به روز بعد با توجه به جدول زمان رسیدگی

10) کم و زیاد کردن اوراق پرونده 

11) عدم تشکیل به موقع پرونده به هنگام مراجعه شکات با توجه به جدول زمان رسیدگی

12) مطالبات نامشروع و غیر قانونی 

13) عدم تشکیل پرونده در کلانتری حتی اگر موضوع در حوزه دیگری اتفاق افتاده باشد

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به تاثیرات مطلوب این طرح و قول مساعد فرمانده ناجا برای راه‌اندازی این سامانه در تمامی استان‌های کشور در هفته نیروی انتظامی، شاهد آن باشیم که در ماه‌ها و سنوات آتی در برخورد رفتار ماموران ناجا و تعالی نحوه برخورد آن‌ها با مراجعان و مردم توفیقات ویژه‌ای حاصل آید و این طرح بتواند در ارتقاء استاندارد رفتار ماموران نیروی انتظامی تاثیرگذار باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: