کد خبر: ۲۴۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 29
کلیت مشکلات بر سر راه شرکت‌های دانش بینان سه دسته هستند. قبل از ورود، حین اجرای موضوعات و بعد در حوزه توسعه است. برای حل این مشکلات ابتدا باید زیست بوم قوی شود و به فرهنگ توجه کرد.
شفاآنلاین>سلامت>معاون سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی گفت: شرکت دانش بنیان اگر نتوانند مزیت خودشان را به نسبت بقیه حفظ کنند از چرخه خارج می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین،محمد حامد شامبیاتی، معاون سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، اظهار کرد:  مجموعه‌ای که بر پایه دانش و نوآوری و فناوری گرد هم آمده باشند معنی شرکت دانش بنیان است. تعریف تئوریک و قانونی در کشور برای این موضوع وجود دارد، ولی این حوزه یک حوزه نو در کشور ما است. شرکتی که برای هم افزایی علم و ثروت گرد هم آمده اند را می‌توان شرکت دانش بنیان معرفی کرد.
 
شامبیاتی در پاسخ به این سوال که چقدر در اجرا با سلیقه‌ای عمل کردن در قوانین شرکت‌های دانش بنیان مواجه هستیم، بیان کرد: نمی‌توان گفت اجرا یا عدم اجرای این قوانین مشکل اصلی این حوزه است. قانون داریم، اما ضعف در اجرا داریم. ضعف در اجرا شاید از روی عمد نیست و علت این است که بیشتر از قوانین، برداشت و تفسیر داریم.

سلیقه‌ای عمل کردن به قوانین یکی از مشکلات حوزه شرکت‌های دانش بنیان
معاون سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی گفت: اگر این که در تفسیر این قوانین برداشت جدیدی اعلام کنیم؛ در اجرا انحراف ایجاد می‌کند و به وضوح می‌بینیم که به جهت دیگری می‌رویم. اما سلیقه‌ای عمل کردن به قوانین یکی از مشکلات این حوزه است.
 
شامبیاتی در ادامه بیان کرد: بحث مهم حوزه دانش بنیان وارداتی بودن اصطلاحات است که باعث شده هر کسی شروع به معنی کردن این اصطلاحات کند. مشکل دیگر فرهنگ سازی این حوزه است؛ خیلی از جا‌ها برای این موضوع فرهنگ سازی<Cultivation> نکردیم و انتظار اجرای صحیح داریم یعنی بستر لازم برای اجرا و اینکه چه کسی در این حوزه وارد شود، چه کسی وارد نشود و مرحله ورود از چه مسیری باشد و باید چه کاری انجام دهد و به کجا برسد؛ دچار ابهاماتی است که به فرهنگ سازی این حوزه برمی گردد.
 
معاون سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال که ممکن است توجه به شرکت‌های دانش بنیان باعث توقف نوآوری شود یا خیر،گفت: کمترین نگرانی در همین حوزه است. چون حفظ مزیت از ویژگی‌های شرکت‌های دانش بنیان است و اگر نتوانند مزیت خودشان را به نسبت بقیه حفظ کنند از چرخه خارج می‌شوند. ساختار دانش بنیان اجازه نمی‌دهد شرکت‌هایی ایجاد شوند؛ مگر اینکه ساختار حاکمیت مثل مسئله خودرو سازی ورود کنند.
 
شامبیاتی در ادامه گفت: کلیت مشکلات بر سر راه شرکت‌های دانش بینان سه دسته هستند. قبل از ورود، حین اجرای موضوعات و بعد در حوزه توسعه است. برای حل این مشکلات ابتدا باید زیست بوم قوی شود و به فرهنگ توجه کرد.

او در ادامه بیان کرد: هم اکنون مشکلات در بخش میانی این قسمت آمده است مثل تیم سازی، اتصال به بازار و عدم توجه حاکمیت برای خرید محصولات این شرکت ها، دیدگاه مثبتی که بخش خصوصی هنوز به این شرکت‌ها ندارد و فکر می‌کند این شرکت‌ها بخش تحقیق و توسعه هستند، از این مشکلات هستند. برای این‌ها باید چاره بیندیشیم، ولی خوشبختانه در بخش حاکمیتی از دیدگاه قبلی در صنایع سنگین و نفت برگشته ایم و از محصولات داخلی استفاده می‌کنیم.
 
معاون سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی در ادامه بیان کرد: اتصال شرکت‌های دانش بنیان به بازار، عزم ملی و شناسنامه می‌خواهد .yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: