کد خبر: ۲۱۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۷ - 2019January 01
​یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق به دستیابی به فرمولاسیون ساخت داروهای خوراکی آهن‌زدا برای بیماران تالاسمی شده است.
شفاآنلاین>سلامت>تالاسمی نوعی بیماری خونی مادرزادی است که در برخی کشورها از جمله ایران شیوع بسیار دارد. در این بیماری به دلیل اختلال در ساخت هموگلوبین در مغز استخوان، بیماران مجبورند در طول عمر خود مرتباً خونگیری داشته باشند و همین موضوع باعث تجمع آهن بیش از نیاز در بدن بیماران تالاسمی شود که همین بار اضافی آهن در کارکرد ارگان‌های مهم و حساس بدن همچون قلب، کبد، لوزالمعده، کلیه و غیره تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش شفاآنلاین،اینگونه بیماران در طول حیات خود باید برای دفع آهن اضافی بدن خود از داروهای دفع کننده آهن استفاده کنند تا دچار عوارض سوء بار اضافی آهن نشوند. تاکنون این داروهای دفع‌کننده آهن عمدتاً از برخی شرکت‌های اروپایی انحصاری تهیه می‌شدند که مشکلات بسیاری را برای دولت و بیماران بوجود می‌آورده است.

اخیرا شرکت داروسازی دانش‌بنیان برای نخستین بار در کشور با دستیابی به فرمولاسیون داروی خوراکی دفراسیروکس موفق به تولید داخلی این نوع قرص خوراکی شده است.

بهزاد تقی‌پور، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این دارو اظهار کرد: داروهای خوراکی ضد آهن از خارج کشور با ارزی بسیار بالا تامین می‌شوند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور مشکلات فراوانی را برای دولت و بیماران ایجاد کرده است، اما با ارائه محصول ایرانی این شرکت دانش‌بنیان داروی خوراکی با شرایط بسیار راحت‌تری را به دست بیماران خواهد رساند و مطابق پیگیری‌های انجام شده این دارو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل این شرکت دارویی در خصوص بر طرف شدن برخی مشکلات مصرف نمونه خارجی این دارو از قبیل طعم نامناسب دارو، مصرف به صورت ناشتا و عوارض گوارشی، گفت: با این داروی ایرانی مشکلاتی نظیر زمان مصرف و الزاما ناشتا بودن برای مصرف دارو و حتی شرایطی چون وابستگی دارو به حل شدن در آب رفع شده است.

تقی‌پور افزود: این دارو مانند قرص‌های معمولی دیگر می‌تواند به راحتی مصرف شود و طبیعتا این موضوع موجب راحتی بیش‌تر بیماران شده و از این روش درمانی با رضایت استقبال خواهند کرد.

وی با بیان این که در هفته جاری با حضور مسؤولان صنعت دارویی کشور و همچنین رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت از داروی جدید ایرانی رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: این محصول به صورت خوراکی و با دوزهای ۹۰، ۱۸۰ و ۳۶۰ میلی‌گرم برای مصرف بیماران مبتلا به تالاسمی تولید شده است؛ محصول با نام ژنریک دفراسیروکس از گروه داروهای شلات کننده آهن است و برای دفع آهن اضافی بخصوص در بیماران مبتلا به تالاسمی که در معرض مسمومیت با آهن قرار دارند، به‌کار می‌رود.

برچسب ها: سلامت ، تالاسمی ، محققان
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: