کد خبر: ۲۴۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 06
میانگین خودکشی در کشور ۶ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه و استان های مرزی غرب بیشترین آمار خودکشی را دارند
شفا آنلاین>اجتماعی> رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: حدود ۷۳ درصد موارد اقدام به خودکشی در حاشیه شهرهای کشور اتفاق می افتد و این درحالی است که مسائل اجتماعی و اقتصادی روی افزایش خودکشی<Suicide> اثرگذار است.

به گزارش شفا آنلاین:مریم رسولیان روز یکشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: میانگین خودکشی در کشور ۶ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه و استان های مرزی غرب بیشترین آمار خودکشی را دارند.

وی اظهار داشت: خودکشی موضوع روز جامعه است و متاسفانه به جای رسیدگی و بررسی، این مسئله سیاست زده شده است. فردی که دچار افسردگی و اختلالات روان پزشکی است، افکار خودکشی دارد و برای پیشگیری باید به این موارد توجه شود.

رسولیان با بیان اینکه سلامت روان مردم بسیار مهم است، ادامه داد: پیشگیری از افسردگی نقش مهمی در خودکشی دارد و باید در جامعه درباره افسردگی حرف بزنیم و به مردم آگاهی دهیم.

این روانپزشک با اشاره به اینکه عوامل اجتماعی و خانوادگی تا ۸۰ درصد در افسردگی تاثیر دارد، تصریح کرد: میان احساس غم و افسردگی تفاوت زیادی است. استرس های اجتمای باعث کاهش امنیت روانی می شود و فرد افسرده می تواند روی افراد دیگر نیز تاثیر گذارد.

رسولیان تاکید کرد: وب سایت آموزش عمومی در هفته جاری و کمپین پیشگیری از افسردگی و آگاهی به مردم با عنوان حرف می زنم در فضای مجازی راه اندازی می شود.

همه افراد دارای ژن های آسیب پذیر هستند

امیرحسین جلالی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست گفت: در همه افراد ژن های آسیب پذیر وجود دارند و وقتی خانواده متشنج و فضای اجتماعی پرتنش باشد، این ژن ها رشد کرده و بروز می یابند و فرد را دچار اختلالات روانی می کنند.

وی اظهار داشت: در عین حال احساس همدلی، احساس تعلق به محیط خانه و اجتماع سطح تنش های روانی را کاهش می دهد و با توجه به اینکه مغز و بدن رابطه پویا و ارگانیکی با هم دارند، تنش ها و استرس های روی سیستم های بدن از جمله دستگاه گوارش اثر منفی می گذارد.

این روانپزشک ادامه داد: استرس با فعال کردن سیستم سمپاتیک باعث افزایش گردش خون و اصطلاک بدن می شود و فرد دچار دردهای عضلانی می شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط اجتماعی کشور در وضعیت ویژه قرار دارد، تصریح کرد: به همین دلیل نگرانی هایی برای سلامت عمومی و اجتماعی مردم وجود دارد و روانپزشکی می تواند به بهبود سلامت روانی اجتماع کمک کند و باید مردم را با مسائلی که باعث پیشگیری از اختلالات روانی می شود، آگاه کرد.

بیمار روانی انگ نیست

غلامرضا حاجتی روانپزشک نیز در این نشست گفت: بیماری روانی شرم و انگ نیست، وقتی بیمار به روانپزشک برای درمان مراجعه نکند، خطر اقدام به خودکشی در وی بالا می رود.

وی با بیان اینکه روانپزشکان، چشم پزشکان و متخصصان بیهوشی دچار فرسودگی شغلی می شوند، افزود: وقتی این قشر با رنج و درد بیماران در تماس هستند، در معرض خودکشی بیشتر قرار می گیرند.

حاجتی تاکید کرد: مدیریت استرس و خشم باید در جامعه آموزش داده شود و آموزش مهارت های زندگی در سطح کشور لازم است. از این رو، انجمن روانپزشکان سازوکارهای آموزش را فراهم می کند و باید نهادهای دیگر آن را اجرایی کنند.

وی با اشاره به اینکه درمان اختلالات روانی تحت پوشش بیمه نیست، اظهار داشت: باید این وضعیت تغییر کند تا بیمارانی که دچار اختلالات روانی هستند، بتوانند زیر چتر حمایتی بیمه در مسیر درمان قرار گیرند.

همایش روانپزشکان با شعار روانپزشکی در روزهای بیم و امید از ۲۳ تا ۲۶ مهر در سالن همایش های بیمارستان میلاد برگزار می شود و در حاشیه این همایش ۱۳ کارگاه برگزار خواهد شد.

۲ جایزه نیز به دستاوردهای روانپزشکان برای رفع مشکلات و بهبود بیماران روانی اعطا می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: