کد خبر: ۲۳۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 28
بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن جمعیت ایران از سال 13٥٥ تا 13٦٥ سالانه ١,٥ میلیون نفر جمعیت کشور افزایش یافته است. در سال 1385تا 13٩٠ ، ٩٣٠ هزار و در سال 1390تا 1395، ٩٥٠ هزار نفر سالانه به جمعیت کشور افزوده شده است
شفا آنلاین>اجتماعی>  یکی از مولفه های مهم و حیاتی رشد و بقای یک کشور، جمعیت است. گزینه اساسی که اگر به آن توجه زیادی نشود، جامعه دچار عوارض متعدد و جبران ناپذیری خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین:بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن جمعیت ایران از سال 13٥٥ تا 13٦٥ سالانه ١,٥ میلیون نفر جمعیت کشور افزایش یافته است. در سال 1385تا 13٩٠ ، ٩٣٠ هزار و در سال 1390تا 1395، ٩٥٠ هزار نفر سالانه به جمعیت کشور<Population of the country> افزوده شده است.

این رشد جمعیت در استان های مختلف متفاوت بوده است. در خراسان شمالی و همدان رشد منفی و در استان های البرز، بوشهر و خراسان جنوبی رشد بالاتری نسبت به میانگین جمعیتی داشته اند.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار،  میزان جمعیت در رده سنی مختلف از سال 1365 تا 1395 تغییر یافته است؛ گروه‌سنی ٠ تا ١٤ سال از ٢٤ در سال 13٦٥ به ٤٥ درصد در سال 13٩٥، رده سنى ١٥ تا ٢٩ از ٢٦ به ٢٥ درصد، رده سنى ٣٠ تا ٦٤ از ٢٥ به ٤٤,٨ درصد و رده سنی بالای ٦٥ سال از ٣.١ به ٦.١ درصد در سال 1395 رسیده و این میزان نشان از افزایش جمعیت سالمندی در کشور دارد. پیش بینی می شود تا 30 سال آینده، ایران با یک سونامی سالمندی مواجه شود.


به گفته علی اکبر محزون، مدیر کل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار ایران، امسال ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معادل ۲۴.۶ درصد از افراد جامعه زیر ۱۵ خواهند داشت، جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نیز حدود ۱۸ میلیون و ۲۶۹ هزار نفر معادل ۲۲ درصد جمعیت را تشکیل خواهند داد. جمعیت میانسال کشور که در رده سنی ۳۰ تا ۶۴ هستند، ۳۹ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر معادل ۴۷.۱ درصد جمعیت و جمعیت سالمندان بالای ۶۵ سال نیز ۵ میلیون و ۲۸۳ هزار نفر است. البته در ارقام آماری و علمی سالمندان بالای ۶۰ سال محسوب شده که این رقم در کشور ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر است و ۹.۹ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه نرخ رشد سالمندان ۳.۶۲ درصد و نرخ کلی رشد جمعیت ۱.۲۴ است، در واقع نرخ رشد جمعیت سالمندان سه برابر رشد کلی جمعیت است و این امر نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ شمار سالمندان کشور از ۱۰ درصد عبور و در سال ۱۴۲۰ نیز طبق پیش بینی‌های رسمی مرکز آمار، ۱۹.۴ درصد از افراد جامعه سالمند خواهند بود. درواقع در این سال از هر ۵ نفر ۱ فرد سالمند خواهد بود.

    نرخ رشد جمعیت سالمندان سه برابر رشد کلی جمعیت است و این امر نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ شمار سالمندان کشور از ۱۰ درصد عبور و در سال ۱۴۲۰ نیز طبق پیش بینی‌های رسمی مرکز آمار، ۱۹.۴ درصد از افراد جامعه سالمند خواهند بود. درواقع در این سال از هر ۵ نفر ۱ فرد سالمند خواهد بود.

سلمان نژاد، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان نیز در این زمینه گفت: با کاهش موالید و مرگ و میر، امید به زندگی افزایش پیدا کرده و باعث شده ما در سه دهه آینده با بار سالمندی شدیدی روبه رو شویم.

وی افزود: اگر هم اکنون ۹ درصد یعنی ۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند در سه دهه آینده یک سوم جمعیت کشور یعنی حدود ۳۱ میلیون نفر سالمند خواهندشد.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه زمان کوتاهی داریم و سالمندان آینده ما که جوانان امروز هستند، باید برنامه‌های منظم و دقیقی با سرعت زیاد برای اینکه سالمندان بتوانند مستقل باشند صورت بگیرد.

جوانان امروز، سالمندان فردا

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز گفت: کشور ما اکنون در مرحله پنجره طلایی ( زمانی که بیشترین نیروی جوان را داراست) قرار دارد. اگر تا 30 سال پیش برای این دوران برنامه ریزی کرده بودیم اکنون جوانان ما با مشکلاتی مانند بیکاری مواجه نبودند. در ۳۰ سال آینده نیز مهمترین معضل جامعه، سالمندی است بنابراین اگر اکنون به فکر نباشیم دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

وی افزود: سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران به اندازه‌ای بالا و رو به رشد است که باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری‌های مردم را آغاز و برنامه ریزی کرد؛ چراکه پیش بینی می‌شود رشد جمعیت سالمندی کشور در ۳۰ سال آینده به ۲۲ تا ۲۵ درصد برسد و این امر نیاز به مراقبت را در جامعه افزایش می‌دهد.سینا پرس

گزارش: فرزانه صدقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: