کد خبر: ۲۱۷۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 19
امکان دارد اجرای این طرح باتوجه به کمبود پرستاران با دشواری‌هایی همراه باشد، اما با توجه به نیاز به پرستار تخصصی باید در این مسیر گام برداشت
شفاآنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: با توجه به استانداردها، تعداد پرستاران کشور باید به بیش از دو برابر افزایش یابد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر مریم حضرتی در حاشیه همایش منطقه‌ای آموزش به بیمار که در کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به رشد سالمندی در ایران و افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور گفت: همه این عوامل ضریب اشغال تخت را در سال‌های نه چندان دور افزایش می‌دهد و در این راستا آموزش به بیمار<Patient>برای کاهش مدت زمان بستری بسیار حائز اهمیت است.

وی آموزش به بیمار را یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: مسئولیت این آموزش به معاونت پرستاری و جامعه پرستاران واگذار شده که این کار نیازمند ایجاد زمینه‌هایی است و در این میان مسئله کمبود پرستار کار را قدری دشوار کرده است.  تا زمانی که کمبود نیروی پرستار حل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که آموزش به بیمار با کیفیت عالی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین تعداد پرستار به تخت در کشور حدود ۷/. است و این درحالی است که استانداردها در این زمینه ۱.۸ است و این آمار نشان می دهد برای رسیدن به استانداردها باید تعداد پرستاران کشور به بیش از دو برابر افزایش یابد. البته در این شرایط و با وجود کمبودهای موجود باز هم کار آموزش به بیمار در حال انجام است و پرستاران در این زمینه کوتاهی نکرده‌اند.

اجرای طرح "پرستار تخصصی" در کشور

وی با تاکید بر لزوم تخصصی شدن پرستاری در کشور گفت: در حال حاضر طرح پرستار تخصصی به مدت یک سال در استان اصفهان به صورت پایلوت اجرایی شده و با اتمام مطالعات و اجرای پایلوت آن منتظر ابلاغ آن توسط معاونت آموزش وزارت بهداشت هستیم.

وی افزود: در این طرح پرستاران به سه سطح پرستار فنی، تخصصی و بالینی تقسیم بندی می‌شوند که پرستار فنی در یک کار تخصصی مثلا آتل بندی یا گچ گیری مهارت پیدا می‌کند. پرستار تخصصی نیز یا کارشناس و یا دوره دیده است و بطور معمول در بخش‌های ویژه از جمله بخش‌های ICU،   CCU و یا بخش سوختگی<Burn> فعالیت می‌کند.

وی افزود: پرستاران بالینی هم فوق لیسانس و یا دارای مدرک PHD هستند که عمدتا نقش آموزشی را برعهده دارند و در کلینیک‌های پرستاری فعالیت می‌کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امکان دارد اجرای این طرح باتوجه به کمبود پرستاران با دشواری‌هایی همراه باشد، اما با توجه به نیاز به پرستار تخصصی باید در این مسیر گام برداشت.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: