کد خبر: ۲۳۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 05
صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف فراهم کردن شرایط مالی بهتری برای زمان بازنشستگی فرهنگیان عضو تأسیس شده است و بدین جهت تمام تلاش مدیران آن باید معطوف درآمد و سودآوری هر چه بیشتر برای آن باشد و یکی از مواردی که قطعاً می‌تواند به این امر کمک کند ثبات مدیریت کارآمد و موفق است
شفاآنلاین>اجتماعی>سال گذشته 620 میلیارد تومان سود بین اعضای صندوق توزیع شده است

به گزارش شفاآنلاین،صندوق ذخیره فرهنگیان در این سال‌ها فراز و فرودهای بسیاری داشته و انعکاس اخبار اختلاس‌های میلیاردی از این صندوق باعث شد تا معلمان نسبت به عملکرد آن معترض بوده و بارها خواستار شفاف‌سازی گردش مالی صندوق شده بودند؛ صندوقی که 23 سال پیش با هدف ارتقای معیشت و رفاه فرهنگیان<teachers>راه‌اندازی شد تا سود حاصل از درآمد‌های شرکت‌های تابعه بعد از بازنشستگی فرهنگیان به حساب‌شان واریز شود اما چند سال پیش خبر آمد متخلفان به صندوق معلمان هم رحم نکردند. 

با این حال آن‌طور که مرتضی حاجی عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید صد هزار برگه اسناد در اختیار هیأت تحقیق و تفحص قرار گرفته تا آنها حقوق و اموال از دست رفته معلمان را برگردانند.

 او همچنین تأکید کرد چند سالی است که مدیران صندوق در حال شفاف‌سازی عملکرد این مجموعه هستند و در نهایت آنها توانستند دوره پرتلاطم گذشته را به خوبی پشت سر بگذارند. به همین بهانه با مرتضی حاجی عضو هیأت امنای صندوق فرهنگیان گفت‌و‌گویی انجام دادیم که می‌خوانید:

  در حال حاضر وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 از مسئولان قضایی خواستیم که به وضعیت این پرونده رسیدگی کنند که هم‌اکنون موضوع در محاکم قضایی در حال بررسی است. البته مسئولان فعلی صدهزار برگه اسناد را در اختیار هیأت تفحص گذاشته‌اند تا از این طریق بتوانیم از حقوق معلمان دفاع کنیم.

چند وقتی است که موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است، با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های قبل برای صندوق رخ داد چقدر توانستید اعتماد معلمان را به صندوق جلب کنید؟

صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف فراهم کردن شرایط مالی بهتری برای زمان بازنشستگی فرهنگیان عضو تأسیس شده است و بدین جهت تمام تلاش مدیران آن باید معطوف درآمد و سودآوری هر چه بیشتر برای آن باشد و یکی از مواردی که قطعاً می‌تواند به این امر کمک کند ثبات مدیریت کارآمد و موفق است.

 متأسفانه چندی قبل صندوق دچار بحران در مدیریت شد و اظهارنظرهای عجیب و غریب در مورد اتفاقات آن تنشی را در آن ایجاد کرد که مهار و کنترل آن بسیار مشکل بود که تنها از مدیران درستکار بر می‌آمد و خوشبختانه چنین شد. 

دوران بحرانی صندوق را پشت سر گذاشته‌ایم و اعتماد اعضا تا حد زیادی جلب شده است و نگرانی‌ها رفع شد و امروز صندوق در ریل شکوفایی و موفقیت بیشتر قرار گرفته است که نمونه آن را در سرمایه‌گذاری عظیم در انرژی سپهر می‌توان دید و انتظار می‌رود جهش بزرگی در سودآوری صندوق ایجاد کند.

 همین‌طور موفقیت مدیران در تولید سود پیش‌بینی شده در بودجه سال مالی گذشته که حتی قبل از پایان سال محقق شده بود شاهد دیگری است. در شرایط سخت اقتصادی کشور که بسیاری از مراکز و مؤسسات اقتصادی با دشواری‌های جدی مواجه‌اند صندوق موفق شده 620 میلیارد تومان سود بین اعضا توزیع کند.

چقدر مطمئن هستید که می‌توانید به برنامه‌های خود دست پیدا کنید؟

وقتی کارآمدی و توانایی مدیران عملاً اثبات شده باشد باید فرصت داد که برنامه‌های میان مدت و بلند مدت آینده محقق شود. قطعاً تغییر مدیران باید با ملاک سنجش کارآمدی و درستکاری باشد.

توقع و انتظار از دستگاه‌های حمایتی و نظارتی نیز همین است که مؤسسه‌ای به این بزرگی که صدها هزار سرمایه‌گذار فرهنگی دارد و بسیار مورد توجه است را با نگاه یاوری و حل مشکل در حمایت خود بگیرند. قطعاً موفقیت هر چه بیشتر صندوق ذخیره که تمام آن متعلق به فرهنگیان است در ایجاد رضایتمندی شغلی همکاران فرهنگی اثر مشهود دارد و کیست که نداند رضایت شغلی معلمان اثر مستقیم و تعیین‌کننده در کیفیت انجام وظیفه آنان در تربیت نسل متدین و خلاق و مبتکر آینده دارد.

 اگر به آینده موفق و پیشرو کشور فکر می‌کنیم باید معلمانمان با رضایتمندی و عشق و علاقه بیشتر به شغل شریفشان و دلمشغولی کمتر نسبت به سایر مسائل زندگی انجام وظیفه کنند و حتماً صندوق ذخیره کارآمدتر و موفق‌تر در این امر دخیل و سهیم است.

این امر مهم را نمایندگان مردم در مجلس و نیز اعضای دولت بیش از هر کسی می‌دانند و صدور مصوبات کارگشا برای صندوق ذخیره فرهنگیان حداقل انتظار از آنهاست و نیز انتظار از صاحبان تریبون‌ها و کسانی که فرصت‌هایی برای اظهارنظر پیدا می‌کنند این است که با احتیاط و مراقبت<taking care> بیشتری اعلام نظر و موضع کنند. 

اعتماد عمومی سرمایه‌ای است که از دست دادن آن به سادگی و حتی با اعتراف به اشتباه و عذرخواهی هم قابل برگشت نیست و خدشه وارد کردن به آن خسارات سنگینی دارد. با همین برنامه‌ها توانستیم سود صندوق را در سال 97 دو برابر کنیم.

نظر شما در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی که صندوق ذخیره فرهنگیان اخیراً در حوزه پتروشیمی انجام داده، چیست؟

سرمایه‌گذاری‌های صندوق در حوزه پتروشیمی، چشم‌انداز سودآوری مؤسسه برای فرهنگیان عضو را به طرز چشمگیری ارتقا داده است.

مدیران این مجموعه علاوه بر اینکه در شرایط تحریم توانستند پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه را تکمیل کنند با خرید 51 درصد از سهام پتروشیمی انرژی سپهر، به نوعی سودآوری پایدار و بلند مدت این مجموعه برای اعضا را تضمین کرده‌اند.

همان طور که مدیران صندوق می‌گویند از امسال هر سال یک پتروشیمی جدید به مدار تولید می‌آید به گونه‌ای که تا پایان سال 1398 پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، سال 1399 پتروشیمی سبلان، 1400 پتروشیمی دنا و سال 1401 پتروشیمی سیراف افتتاح می‌شود.

سابق بر این برخی از پروژه‌ها سفارشی بود آیا اکنون هم از این نوع پروژه‌ها دارید؟

در موارد مکرر برای نظم دادن و کار کارشناسی بالاتر برای سرمایه گذاری‌ها، کمیته سرمایه‌گذاری در صندوق شکل گرفت و برنامه‌ریزی شده است که هر سرمایه‌گذاری از چند فیلتر رد شود. این باعث می‌شود تا به تعبیر مدیران صندوق جلوی پروژه‌های سفارشی گرفته شود.

بــــرش

هر سال یک پتروشیمی جدید به مدار تولید می‌آید به گونه‌ای که تا پایان سال 1398 پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، سال 1399 پتروشیمی سبلان، 1400 پتروشیمی دنا و سال 1401 پتروشیمی سیراف افتتاح می‌شود

کمیته سرمایه‌گذاری در صندوق شکل گرفت و برنامه‌ریزی شده است که هر سرمایه‌گذاری از چند فیلتر رد شود. این باعث می‌شود تا به تعبیر مدیران صندوق جلوی پروژه‌های سفارشی گرفته شود
از مسئولان قضایی خواستیم که به وضعیت این پرونده رسیدگی کنند که هم‌اکنون موضوع در محاکم قضایی در حال بررسی است. البته مدیران فعلی صندوق صدهزار برگه اسناد را در اختیار هیأت تفحص گذاشته‌اند تا از این طریق بتوانیم از حقوق معلمان دفاع کنیم.ایران 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: