کد خبر: ۲۱۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۷ - 2018December 26
در ساعات ابتدایی وقوع این حادثه شایعاتی مبنی بر سکته‌کردن راننده موقع رانندگی منتشر شد که قاضی شهریاری معاون دادستان تهران آن را تکذیب کرد و گفت: علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد
شفاآنلاین>اجتماعی>حوادث>بامداد امروز نیز یکی دیگر از مصدومان این حادثه به نام محمدرضا فضیلتی نیا جان خود را از دست داد و تعداد قربانیان حادثه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات ۱۰ نفر شدند.

به گزارش شفاآنلاین، ظهر دیروز، حوالی ظهر اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات واژگون شد و ۸ دانشجو کشته و تعداد زیادی مصدوم شدند. تعداد کشته‌ها بعد از چند ساعت به ۹ نفر و بامداد امروز نیز یکی دیگر از مصدومان به نام محمدرضا فضیلتی‌نیا ۲۳ ساله جانش را از دست داد و این تعداد به ۱۰ نفر رسید.

حال ۳ دانشجوی دیگر نیز وخیم است

در همین میان سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: حال ۳ نفر از دانشجویان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد وخیم است. مجتبی خالدی درباره آخرین وضعیت دانشجویان مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس که روز گذشته اتفاق افتاد، افزود: در حال حاضر وضعیت ۶ نفر از این دانشجویان نامناسب است و از این بین حال ۳ نفر که در بیمارستان‌های حضرت رسول اکرم (ص)، امام خمینی و عرفان نیایش بستری هستند، وخیم است. هستند.

او ادامه داد: از بین دانشجویان مصدوم<injured> این حادثه ۱۱ نفر در بخش ICU بستری هستند که از این تعداد دو نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شریعتی، ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره)، دو نفر در بخش مراقبت‌های ویژه حضرت رسول اکرم (ص) و دو نفر در بخش مراقبت‌های ویژه عرفان نیایش بستری هستند.

خالدی گفت: تعداد کل مصدومان این حادثه که در بیمارستان بستری هستند 25 نفر است که به جز ۱۱مصدوم در بخش مراقبت های ویژه بقیه که بیشتر دچار شکستگی هستند در بخش عادی بستری هستند.

راننده اتوبوس سکته نکرده است

در ساعات ابتدایی وقوع این حادثه شایعاتی مبنی بر سکته‌کردن راننده موقع رانندگی منتشر شد که قاضی شهریاری معاون دادستان تهران آن را تکذیب کرد و گفت: علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد.

قاضی شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی پیرامون خبری مبنی بر سکته راننده اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، اظهار کرد: مطابق کالبدشکافی که امروز با حضور پزشکان قانونی در محل پزشکی قانونی کهریزک صورت گرفت، علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد، گرچه نمونه‌ی قلب و مغز جهت انجام آزمایش پاتولوژی (آسیب شناسی) به آزمایشگاه ارسال گردید. در پی سقوط اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات که منجر به فوت و مجروح شدن تعدادی شد، به گفته دادستان تهران ۲ نفر از افراد از جمله پیمانکار حمل و نقل و مسئول تاسیسات دانشگاه بازداشت و همچنین ۲ نفر از مسئولان دانشگاه برای ارائه توضیحات به دادستانی احضار شدند.

هنوز علت فوت راننده اتوبوس نهایی نشده است

مسعود قادی پاشا نیز در خصوص آخرین وضعیت بررسی علت فوت راننده حادثه دیروز دانشگاه آزاد به مهر گفت: کار کارشناسی تخصصی اولیه توسط متخصصان پزشکی قانونی انجام و جهت اظهار نظر درباره سکته قلبی به عنوان علت فوت، نمونه های لازم اخذ شد. او با بیان اینکه هنوز نتیجه آزمایش های تخصصی لازم در این رابطه واصل نشده است، گفت: جهت بررسی های بیشتر نمونه های اخذ شده در حال بررسی است. پس از اینکه نتیجه آزمایش های اخذ شده، واصل شود به همراه بررسی معاینات اولیه در رابطه با کالبدشکافی نظر نهایی در رابطه با سکته قلبی به عنوان عامل فوت راننده اتوبوس حامل  دانشجویان دانشگاه آزاد اعلام می شود.

مدیر پزشکی قانونی تهران در رابطه با روند احراز هویت جانباختگان حادثه روز گذشته دانشگاه آزاد گفت:  ۷ پیکر احراز هویت قطعی شده و به خانواده ها تحویل داده شدند، دو پیکر نیز هنوز خانواده هایشان جهت تحویل مراجعه نکرده اند. به گفته قادی پاشامحمدعلی ابوالفتحی راد،  سارا ابوالفتحی راد دو جان باخته ای هستند که هنوز خانواده های آنها برای تحویل پیکرشان به پزشکی قانونی مراجعه نکرده اند.

چرا بیمارستان فوق‌ تخصصی نزدیک دانشگاه تعطیل بود؟

علاوه بر این به گزارش میزان، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به بسته بودن در بیمارستان روبه روی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گفت: چرا مسیر اتوبوس دانشگاه آزاد گاردریل و سرعت گیر نداشته است؟ شهربانو امانی گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ ایمنی در کشورمان نهادینه نشده و بر همین اساس شاهد آن هستیم که اتفافات ناگواری همچون این حادثه رخ می‌دهد و دستگاه‌ها با هزینه‌های چند برابری زخم بر زمین مانده را تیمار می‌کند.

امانی با اشاره به شیب تند مسیر دانشگاه  گفت: پلیس باید بررسی کند، اما برای من جای سوال است که چرا مسیر ایمن نبود؛ چرا گاردریل نداشتند؟ چرا سرعت گیر نبود؟ او با بیان اینکه آیا صرف اینکه سرویس دانشجویان به شرکت پیمانکاری تحویل داده شود کار تمام می‌شود، افزود: این مسیر باید ایمن می‌شد و همچنین ایمنی خودرو نیز باید لحاظ می‌شد. امانی در سوالی دیگر عنوان کرد: درست روبه روی در دانشگاه بیمارستان فوق تخصصی فرهنگیان وجود دارد، اما در آن بسته بود و مجبور شدند که بیماران را به سایر مراکز درمانی اعزام کنند و حالا چه کسی جوابگوی این حادثه است؟

تشکیل کمیته ویژه پیگیری حادثه

در همین میان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پی وقوع حادثه ناگوار واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران، دستور تشکیل کمیته ویژه پیگیری این حادثه را صادر کرد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز تأسف از وقوع حادثه تلخ واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان، به آقایان مجید مشکینی معاون توسعه مدیریت و منابع، رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات، عنایت الله ملکی تبار رئیس مرکز نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات، سیدحسین طباطبایی مدیرکل حقوقی و مهندس موسوی رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت داد تا موارد ذیل را با فوریت مورد بررسی قرار داده و گزارش کنند:

بررسی دقیق علت بروز حادثه در واحد علوم و تحقیقات و معرفی مسببان آن و رسیدگی دقیق به وضعیت مصدومان این حادثه.  همچنین به اعضای این کمیته ویژه دستور داده شد تا با همکاری کارشناسان مجرب و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های محترم قضایی، انتظامی و امنیتی، نسبت به بررسی تمامی جوانب حادثه مذکور با قید فوریت اقدام و هرچه سریعتر گزارش مشروحی از آن را به رئیس دانشگاه و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کنند.

**
براساس روایت سازمان اوژانس تهران، حوالی ساعت ١٢ دیروز واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران واقع در بلوار سیمون بولیوار به سازمان اورژانس اعلام شد که در پی آن یک بالگرد اورژانس، ۱۵ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس، دو دستگاه موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته پیمان صابریان رییس اورژانس تهران، متاسفانه در این حادثه هفت نفر- دو خانم و پنج آقا - جان باختند و  ۲۸ نفر مجروح شدند که پس از اقدامات اولیه توسط تکنسین‌های اورژانس به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال یافتند.

در همین رابطه، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز در این باره گفت: در ساعت ۱۲ و ۲۲ دیروز حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس در انتهای سیمون بولیوار به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن، ستاد فرماندهی آتش نشانان چهار ایستگاه را به محل حادثه که در یک مجتمع آموزشی قرار داشت اعزام کرد.

او با اشاره به حضور عوامل آتش‌نشانی در محل سقوط اتوبوس که ۳۰ سرنشین داشت، ادامه داد: پس از حضور آتش‌نشانان تعدادی از آنان از داخل کابین خارج شده بودند و هم اکنون عملیات نجات این افراد ادامه دارد.

ملکی با بیان اینکه تعداد زیادی از سرنشینان این اتوبوس مصدوم شده‌اند، گفت: عوامل امدادی در محل حضور داشته و تعداد قطعی مصدومان اعلام خواهد شد. مصدومان پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط تکنسین‌های اورژانس به بیمارستان‌های نیایش، عرفان، حضرت رسول، امام خمینی(ره) و شریعتی انتقال یافتند.خبرآنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: