کد خبر: ۲۲۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - 2019February 20
در این کشور تعداد کودکانی که برای دریافت کمک به سرویس خدمات سلامت روانی کودکان و نوجوانان انگلیس مراجعه کرده‌اند طی دو سال گذشته بیش از دو برابر شده است
شفاآنلاین>سلامت> امروزه ضعف بهداشت روانی در میان کودکان و نوجوانان در انگلیس به مشکلی همه‌گیر و بحرانی فزاینده تبدیل شده است.

به گزارش شفاآنلاین، در این کشور تعداد کودکانی که برای دریافت کمک به سرویس خدمات سلامت روانی کودکان و نوجوانان انگلیس مراجعه کرده‌اند طی دو سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

اما تعیین اینکه این افزایش آماری تا چه اندازه نشانه واقعیِ افزایش مشکلات فوق در بین نوجوانان بوده و میزان آگاهی‌ از نشانه‌ها و تشخیص مشکلات روان در کودکان و نوجوانان این کشور واقعا چقدر است، کار نسبتا دشواری است.

سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) با انجام یک نظرسنجی میان ۱۰ هزار کودک و نوجوان در کل جامعه افزایش کم اما واقعی را در اختلالات عاطفی قابل تشخیص مانند افسردگی و اضطراب به ویژه میان دختران آشکار ساخته است.

متخصصان انگلیسی دریافتند نسبت افراد زیر ۱۶ سالی که اختلالات روانی را تجربه کرده‌اند از ۱۱.۴ درصد در سال ۱۹۹۹ میلادی به ۱۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده است. این اختلالات شامل مجموعه‌ای از مشکلات مختلف از جمله افسردگی، اضطراب، اختلالات رفتاری و بیش فعالی می‌شود.

یک متخصص و روانپزشک کودکان این میزان افزایش را کمتر از آنچه که انتظار داشته‌اند توصیف کرده و معتقد است این آمار نشان می‌دهد که مشکلات سلامت روان میان کودکان و نوجوانان همه‌گیر نشده است.

یک نظرسنجی دیگر به بررسی نوجوانان بزرگ‌تر پرداخته و نشان داده که دختران ۱۷ تا ۱۹ ساله دو سوم بیشتر از دختران جوان‌تر و دو برابر بیشتر از هم‌سن و سالان پسر خود احتمال ابتلاء به مشکلات سلامت روانی را دارند.

همچنین شکاف بزرگی میان آمارهای تشخیص ابتلای کودکان و نوجوانان به بیماری‌های روانی در دو دهه گذشته و افزایش مراجعه این افراد به سرویس خدمات سلامت روانی کودکان و نوجوانان انگلیس مشاهده می‌شود که البته این موضوع نشان‌دهنده این است که تعداد بیشتری از افراد برای سلامت روان خود به متخصصان مراجعه می‌کنند، هر چند تمامی این افراد از کمک‌های لازم برخوردار نمی‌شوند.

به علاوه یک نظرسنجی ملی در سراسر انگلیس نشان می‌دهد تعداد نوجوانانی که خود به مشکلات روانی‌شان اقرار می‌کنند نیز افزایش یافته است. این میزان بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ میلادی در انگلیس شش برابر، در اسکاتلند دو برابر شده و در ولز افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته است.

با این حال کارشناسان معتقدند این موضوع نیز خود به تنهایی نمی‌تواند دلیلی بر افزایش مشکلات سلامت روان کودکان و نوجوانان باشد، چرا که امروزه والدین و خود نوجوانان بهتر و بیشتر قادر به تشخیص این گونه مشکلات بوده و در نتیجه بیشتر برای دریافت کمک برای حل مشکلات سلامت روانی خود به متخصصان مراجعه می‌کنند.

هم‌چنین ممکن است برخی از کودکان احساسات پریشان خود را اختلالات روانی تلقی کنند اما به لحاظ روانپزشکی هیچ گونه مشکل سلامت روانی نداشته باشند.

علاوه بر آن روش‌های تشخیص مشکلات سلامت روان نیز دقیق نیستند و نمی‌توانند خطی واضح در نقطه‌ای از احساسات تعیین کند که اضطراب عادی به اختلال اضطراب و احساسات پریشان به دلیل یک موقعیت خاص به افسردگی بالینی تبدیل می‌شوند.

با این حال باید توجه کرد که اقرار به ابتلاء به مشکلات(Difficulties) سلامت روانی تنها موضوع قابل توجه نیست. طبق آمار رسمی در انگلیس از ۱۹۹۷ میلادی تاکنون پذیرش دختران نوجوان به دلیل آسیب رساندن به خودشان تقریباً دو برابر شده است، هر چند چنین افزایشی میان نوجوانان پسر گزارش نشده است.

یک سخنگوی سرویس سلامت همگانی انگلیس این اختلاف میان پسران و دختران را تنها به دلیل کم‌کاری در ثبت این آمارها میان پسرها اعلام کرده است.

هرچند حتی افزایش پذیرش نوجوانان در بیمارستان‌ها به دلیل خودآسیبی نیز نمی‌تواند نشانه افزایش ابتلای آن‌ها به مشکلات سلامت روان باشد، بلکه این موضوع می‌تواند تنها به دلیل کاهش ننگ موجود در این زمینه و مراجعه افراد بیشتری به بیمارستان(Hospital) به دلیل خود آسیبی باشد.

به گفته متخصصان با این حال هنوز تعداد قابل توجهی از افراد به شدت به خود آسیب وارد می‌کنند ولی به دلیل ننگ‌های موجود در این زمینه به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند.

 اگرچه شواهد موجود مبنی بر وضعیت سلامت روانی کودکان و نوجوانان در این کشور متناقض است اما برخی شواهد حاکی از تشدید مشکلات سلامت روان در این افراد به ویژه دختران در این سنین است که هنوز به تحقیقات بیشتری برای اثبات صحت نیاز دارند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: