کد خبر: ۲۱۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۷ - 2019January 01
تاثیر یک نوع چربی خاص بر سلامت بدن در اندام های مختلف متمایز است. همه چربی‌ها چه خوب چه بد به یک اندازه کالری تولید می‌کنند. یعنی ۱۰ گرم روغن زیتون همان‌قدر کالری دارد که ۱۰ گرم روغن نباتی جامد یا همین مقدار روغن حیوانی دارد
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص تغذيه گفت: در تغذیه هیچ چیزی کاملا خوب یا تماما بد نیست مصرف یک ماده غذایی بسته به مقدار و دفعات مصرف و شرایط سلامت بدنی<Physical health> مصرف‌کننده، ممکن است تاثیرات سودمند یا زیانباری داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر فاطمه میرزائی با بیان این مطلب افزود: مطالعات زیادی صورت گرفته که حاکی از تاثیرات سوء چربی‌های اشباع شده بر سلامت عمومی و به‌ویژه قلب و عروق بوده‌اند. چربی‌های اشباع عموما در دمای اتاق قوام بیشتری دارند و بیشتر به شکل جامدند.

وی با اشاره به اینکه چربی شیر نیز عمدتا از نوع چربی‌های اشباع شده است، ادامه داد: با توجه به این موضوع رویکرد جدیدی در مصرف لبنیات کم چرب در جهان شکل گرفته است اما در ایران بسیاری از مردم همچنان طرفدار لبنیات پرچرب بوده و هستند.


میرزائی با تاکید بر اینکه یافته‌های پژوهشی اخیر در جهان نشان داد که مصرف لبنیاتی که چربی آن گرفته نشده با کاهش وقوع بیماری‌های قلبی-عروقی ارتباط دارد، تصریح کرد: تاثیر یک نوع چربی خاص بر سلامت بدن در اندام های مختلف متمایز است. همه چربی‌ها چه خوب چه بد به یک اندازه کالری تولید می‌کنند. یعنی ۱۰ گرم روغن زیتون همان‌قدر کالری دارد که ۱۰ گرم روغن نباتی جامد یا همین مقدار روغن حیوانی دارد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: پس اگر فردی که به طور متوسط روزی دو لیوان شیر یا ماست کم‌چرب مصرف می‌کرده و ناگهان همین مقدار شیر و ماست پرچرب مصرف کند، در عرض یک سال با فرض ثابت بودن مقدار مصرف و ثابت بودن فعالیت بدنی حدود ۲ هزار و ۷۳۸ گرم چربی اضافی معادل ۲۴ هزار و ۶۴۲  کالری در قیاس با سال پیش خواهد گرفت که برای تولید حدود ۳/۵ کیلو وزن اضافی در بدن آن فرد کفایت خواهد کرد.

    وی گفت: این مقدار اضافه وزن متشکل از حدود ۲/۵ کیلو بافت چربی خواهد بود که اگر دور کمر باشد، موجب یک تا دو سانتی‌متر افزایش محیط دور کمر خواهد شد.طبنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: