کد خبر: ۲۱۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 15
افراد در روزهای آلوده علاوه بر اینکه نباید در شهر تردد کنند بلکه از مصرف سبزیجات هم غافل نشوند
شفاآنلاین> سلامت> یک متخصص گوارش و کبد گفت: افراد در روزهای آلوده علاوه بر اینکه نباید در شهر تردد کنند بلکه از مصرف سبزیجات هم غافل نشوند.

به گزارش شفاآنلاین: ترانه محمدى متخصص گوارش و کبد  اظهار کرد: میوه و سبزیجات تازه، دسته‌ای مهم از مواد غذایی محسوب می‌شوند که حتما باید در هنگام آلودگی هوا مورد استفاده قرار گیرند؛ آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارند، خوب است بدانید که سیب در میان انواع میوه‌ها بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی دارد و در بهبود فعالیت این ارگان تاثیرگذار است.

این متخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه افراد باید در روزهای آلوده، میوه‌جات مصرف کنند، گفت: مصرف نارنگی، پرتغال، انار، سبزیجاتی از قبیل سیر، پیاز، کلم بروکلی و سایر کلم‌ها، گوجه فرنگی و کاهو توصیه می‌شود؛ همچنین مصرف انواع فراورده‌های دریایی و کلا تمام خوراکی‌های حاوی روی در روزهای آلوده مفید است.

مصرف سبزیجات را فراموش نکنید

محمدی با تاکید بر اینکه روی در هوای آلوده موجب کاهش جذب فلزات سنگین می‌شود، بیان کرد:  با مصرف مواد حاوی روی می‌توان میزان ترکیبات زیان‌بار را در بدن به حداقل رساند؛ از این رو مصرف غذا‌هایی که حاوی این ماده مغذی هستند بسیار توصیه می‌شود، این موادغذایی شامل انواع فراورده‌های دریایی، نخود سبز، عدس و جوانه گندم هستند.
مصرف سبزیجات رنگ تیره را فراموش نکنید

 وی با بیان اینکه سبزیجات تیره برگ و خوراکی‌های حاوی منیزیم در روزهای آلوده بسیار مفید است، گفت: منیزیم به دلیل خواص کاهندگی جذب کادمیوم در روز‌های آلوده بسیار کمک کننده است، به این دلیل مصرف انواع سبزیجات با رنگ سبز تیره که از این ماده مغذی غنی هستند بسیار توصیه می‌شود، بهتر است این گروه از مواد غذایی را به صورت تازه و خام مصرف کرد.

این متخصص گوارش و کبد افزود: سطح اسید‌های چرب ضروری در افرادی که به بیماری‌های ریوی مبتلا هستند، بسیار پایین است،  از این رو مصرف منظم ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد و سالمون می‌تواند در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی موثر باشد؛ مصرف متعادل این گروه از مواد غذایی می‌تواند به خوبی موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های ریوی به خصوص در افرادی شود که در محیطی با هوای آلوده زندگی می‌کنند.

محمدی ادامه داد: مصرف ماهی‌های روغنی که سرشار از اسید‌های چرب امگا۳ هستند می‌تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور مفید باشد؛ همچنین در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش، باید مصرف شیر و لبنیات را افزایش داد.

با این خوراکی‌ها بدنتان را مقابل آلودگی هوا واکسینه کنید

وی تشریح کرد: برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه نیز به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوییدی می‌توانند توان دفاعی بدن را در برابر عوامل اکسیدکننده بیشتر کند؛ روغن زیتون اثرات مضر آلودگی هوا را دفع می‌کند، ذرات معلق موجود در هوا باعث گرفتگی عروق و آترواسکلروز زودرس می‌شود، روغن زیتون منبع غنی امگا ۹ است و مصرف آن باعث افزایش فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی می‌شود.

این متخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان قوی هیدروکسی و اولئوروپین است، گفت: روغن زیتون باعث انتشار اکسید نیتریک در داخل عروق و شل شدن دیواره شریان‌ها و بهبود گردش خون می‌شود، مصرف روزانه این ماده غذایی ارزشمند توصیه شده است.

محمدی یادآوری کرد: آووکادو، اسفناج و مواد غذایی حاوی ویتامین E مانع از آسیب ناشی از آلودگی هوا به ریه می‌شوند و مصرف روزانه این مواد توصیه شده است؛ کلم بروکلی و جوانه آن، ذرات معلق و ازن هوا را دفع می‌کند، علاوه بر این حاوی یک ترکیب به نام سولفورافان است که خاصیت ضد سرطانی دارد، مصرف مکرر و به وفور این اقلام غذایی را به علاوه خودداری از تردد‌های غیر ضروری در خارج از منزل در روز‌های آلوده به شهروندان توصیه می‌شود. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: