کد خبر: ۲۱۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 20
پیش از انقلاب تنها چند بیمارستان در تهران و چند شهر بزرگ بود و بیمارستانی با وضعیت قابل قبول در شهرهای دیگر وجود نداشت و آنها هم که بودند خدمتی ارائه نمی‌دادند
شفاآنلاین> سلامت> مرندی گفت: پوشش واکسیناسیون ایران در جهان بی نظیر است و کاهش مرگ و میر‌ها به دلیل انقلاب اتفاق افتاده است.

به گزارش شفاآنلاین: علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در همایشی ملی دستاوردهای نظام سلامت در چهل سال بعد از انقلاب گفت: نمی دانم آن سالها مردم چگونه وضعیت را تحمل می کردند، نه آبی نه برقی نه تلفنی بود تا زمانی که انقلاب شد و ما به عنوان وزارت بهداری تصمیم گرفتیم آب آشامیدنی در را به روستاها برسانیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب تنها چند بیمارستان در تهران و چند شهر بزرگ بود و بیمارستانی با وضعیت قابل قبول در شهرهای دیگر وجود نداشت و آنها هم که بودند خدمتی ارائه نمی‌دادند.

مرندی با بیان اینکه پیش از انقلاب کودکانی از دیفتری و کزاز می مردند، گفت: این وضعیت بهداشت پیش از انقلاب بود، افزون بر این نسبت پزشک به جمعیت ۱به ۲هزار و ۴۰۰ نفر بود و اگر تهران را جدا می کردیم ،۱به 4 هزار و حتی به ۱به ۱۸ هزار می رسید و این شرایط تا سالها بعد از انقلاب هم وجود داشت و ما از پیش انقلاب این شرایط را به ارث برده بودیم.

وی تصریح کرد: دانشکده های پزشکی محدود بودند همچنین آن زمان رسم بر این بود دانشجوها اگر خوب بودند به آمریکا برای ادامه تحصیل بروند و آن ها که در کشور درس می خواندند نفعی به کشور نمی رساندند چون در کشور نمی ماندند .
واکسن سازی اولین اقدام ما برای حفاظت از کودکان

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به نخستین اقدامات پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: ما اولین کاری که کردیم واکسن سازی و واکسیناسیون بود و خود به تولید واکسن پرداختیم این ها همه در شرایطی بودند که درگیر جنگ بودیم و بیشتر بودجه کشور برای جبهه هزینه می شد و می بایست اعتبارت آن را تأمین می کردیم.

مرندی با بیان اینکه واکسیناسیون به کاهش و مرگ و میر کودکان کمک بسیاری کرد، گفت: سالی ۱۱ هزار نوزاد به دلیل ابتلا به کزاز جان خود را از دست می دادند و این تعداد با واکسیناسیون کاهش پیدا کرد و هر کاری که فکر می کردند جمهوری اسلامی غیر ممکن بود انجام شد.

وی افزود: دولت در آن زمان پولی نداشت تا بودجه برای ایجاد شبکه بهداشت تعیین کند اما در نهایت مجلس با آن موافقت کرد و در در هر استان خانه بهداشت ایجاد شد و در نهایت شبکه بهداشتی در سراسر کشور استقرار پیدا کردند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه سال ۶۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شد، گفت: در اولین سال تاسیس وزارت بهداشت ۴ هزار دانشجو گرفتیم آن زمان استادان کم بودند و اکثرا همزمان در جبهه خدمت می کردند.
هرچیز غیر
 در کشور امکان پذیر است

مرندی اظهار کرد: برای اولین بار در سال ۶۶ اولین تخصص ها ایجاد شد و در اوج جنگ که پول نبود هر چیزی که لازم داشتیم دولت در اختیار ما گذاشتند در جمهوری اسلامی هر چیزی که غیر ممکن به نظر می‌رسد ممکن است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر شیرخواران از ۱۲۰ در هزار به ۱۲.۸ در سال و مرگ و میر مادران باردار به ۲۰ مورد در سال و پوشش ۹۹ درصدی واکسیناسیون از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت محسوب می شود. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: