کد خبر: ۲۱۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 14
خاک و آب ایران فاقد ید است و کمبود این ماده باعث سقط جنین، خطر بدنیا آمدن کودکان دچار عقب ماندگی جسمی و ذهنی در مادر باردار، افت بهره هوشی کودک، کند ذهنی، اختلالات رشد، کوتاهی قد و بیماری گواتر یا رشد غده تیروئید می شود
شفاآنلاین>سلامت> مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع بیماری گواتر که بر اثر کمبود ید ایجاد می شود با اقدامات انجام شده به میزان 45 درصد در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی کاهش یافته است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر زهرا اباصلتی افزود: این بیماری سال 1365 شیوع 50 درصدی در خراسان داشت اما با اقدامات پیشگیری و غنی سازی نمکهای مصرفی، اکنون شیوع گواتر به پنج درصد کاهش یافته است.

وی کمبود ید را یکی از معضلات در کشور عنوان و بیان کرد: خاک و آب ایران فاقد ید است و کمبود این ماده باعث سقط جنین<Abortion>، خطر بدنیا آمدن کودکان دچار عقب ماندگی جسمی و ذهنی در مادر باردار، افت بهره هوشی کودک، کند ذهنی، اختلالات رشد، کوتاهی قد و بیماری گواتر یا رشد غده تیروئید می شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در پی اقدامات انجام شده هم اینک مصرف نمک یددار در بین مردم نهادینه شد اما در سالهای اخیر مصرف 'نمک دریا' نیز رواج یافته و این در حالی است که چنین نمکی مورد تایید وزارت بهداشت نمی باشد زیرا نه تنها مصرف خوراکی ندارد بلکه غنی شده با ید نیز نیست.

وی گفت: هم اکنون خطر افزایش بیماری گواتر به دلیل مصرف چنین نمکهایی در جامعه وجود دارد زیرا این نوع نمک آلودگی بالایی داشته و تصفیه نشده است. نمک<Salt> دریا بیشتر مصرف صنعتی دارد که برای شستشوی سبزیجات و میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد و این در حالی است که طب سنتی نیز مصرف این نوع نمک را مضر می داند.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با اقدامات پیشگیرانه حجم مصرف نمک یددار در خراسان رضوی به 98 درصد رسید اما در سالهای اخیر با ترویج نمک دریا این میزان سه درصد کاهش یافته است.

وی همچنین به پویش اجتماعی(کمپین) پیشگیری از اختلالات و عوارض کمبود ید اشاره و بیان کرد: این کمپین یکم تا 15 دی ماه آتی با تاکید بر مصرف نمک تصفیه شده در خراسان رضوی و همزمان با کشور برپا می شود.

غمباد یا گواتر به معنای هر نوع بزرگ شدگی غیرطبیعی غده تیرویید است که باعث اختلالات مختلف در بدن می شود. بیماری گواتر ناشی از بر هم خوردن میزان ید موجود در بدن، به سه نوع گواتر ساده، کمکار و پر‌کار تقسیم می‌شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: