کد خبر: ۲۱۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 22
نظام ارجاع مزیت های بسیار زیادی از جمله عدالت در دسترسی به خدمات سلامت دارد و اهمیت دادن به این موارد برای کشور مهم است، اما برای اداره و مدیریت نظام سلامت، حتما باید نظام ارجاع مستقر شود
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت:فرصت زیادی برای خدمت کردن وجود ندارد و حداکثر تا ۳ سال آینده حتما باید نظام ارجاع در کشور اجرایی شود.

به گزارش شفاآنلاین، سیدحسن هاشمی در اجلاس معاونین بهداشت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور با اعلام این مطلب اظهار کرد: هر کسی اعتقادی به نظام ارجاع ندارد باید برود و مسئولیت خود را ترک کند و این مطلب را در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی نیز گفته‌ام. بنابراین کسی باید فعالیت کند که به نظام ارجاع اعتقاد<Belief> کامل داشته باشد.

وزیر بهداشت استقرار نظام ارجاع را عاملی برای تقویت اقتصاد سلامت و کاهش هزینه ها عنوان کرد و افزود: نظام ارجاع مزیت های بسیار زیادی از جمله عدالت در دسترسی به خدمات سلامت دارد و اهمیت دادن به این موارد برای کشور مهم است، اما برای اداره و مدیریت نظام سلامت، حتما باید نظام ارجاع مستقر شود.

 هاشمی خاطرنشان کرد: بیمه سلامت برای هزینه های خود در سال جاری، سقف تعیین کرد، بخشی از هزینه ها را می توان با نظام ارجاع، کنترل کرد و نظام ارجاع می تواند مقدمه ای باشد تا گایدلاین ها(راهنمای بالینی) عملیاتی و نظارت ها تقویت شوند.

وزیر بهداشت پیش زمینه اجرای نظام ارجاع را الکترونیکی شدن خدمات سلامت عنوان کرد و گفت: در حوزه بهداشت حتما باید اشکالات سامانه های پرونده الکترونیک سلامت<Health> اصلاح شوند. همچنین سامانه های بهداشت، درمان و آموزش، باید یکسان شوند چون هر حوزه ای نمی تواند برای خود سامانه های متعددی داشته باشد.

 هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت الکترونیکی شدن خدمات حوزه های بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) کامل و به معنای واقعی در کشور وجود ندارد و اگر سیستم اطلاعات بیمارستانی قوی و کاملی در کشور وجود داشته باشد، رییس دانشگاه و یا مسئولان به راحتی می توانند میزان منابع و مصارف را به دقت و با جزییات مشاهده و برای آن برنامه ریزی کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از اقدامات مهمی که باید انجام شود، کامل کردن سامانه های سیب، سینا و ناب در معاونت بهداشت است. البته باید اشکالات و مشکلات این سامانه ها با سرعت برطرف شود.

 هاشمی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم دیگری که باید انجام شود، ارتقای سواد افرادی است که بهداشت را به مردم آموزش می دهند. این افراد باید ابتدا خودشان آموزش ببینند و این آموزش ها باید مداوم باشد و از نظر شخصیتی نیز افراد سالمی باشند و کار خودشان را دوست داشته باشند چون کار کردن در حوزه بهداشت، مانند معلمی کردن است و حتما باید برای نیروهای موجود و افرادی که در قالب خرید خدمت به کار گرفته می شوند، برنامه های آموزشی داشته باشیم.

وزیر بهداشت جذب نیرو از طریق خرید خدمت را مهم دانست و گفت: راه نجات ما این است که بر روی سیاستگذاری و نظارت، متمرکز شویم. خوشبختانه در مناطق حاشیه شهرها به برکت برون سپاری خدمات، موفقیت های بزرگی در حوزه بهداشت به دست آمده و یا در حوزه دندانپزشکی اگر برنامه های معاونت بهداشت با استفاده از خرید خدمت نیروها و برون سپاری خدمات انجام شود، موفقیت ها چشمگیر خواهد بود.

 برون سپاری خدمات در همه بخش ها ادامه پیدا خواهد کرد و شک ندارم که حوزه معاونت درمان نیز مجبور می شود که مسیر معاونت بهداشت را ادامه دهد و مهم است که در این مسیر، انتخاب های صحیحی داشته باشیم و پیمانکاران مناسب انتخاب شوند و آیین نامه ها در صورت نیاز، اصلاح شوند. در همین راستا داروخانه ها و آزمایشگاه ها به بخش غیر دولتی واگذار شد، اما آیا ضرر کرده اید؟ برون سپاری خدمات، خدمت بزرگی به کشور است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هر میزان وقت گذاشتن بر روی موضوعاتی مانند استقرار نظام ارجاع، الکترونیکی شدن خدمات و برون سپاری خدمات به بخش غیردولتی، ارزش بالایی دارد و باید در اولویت تمام مدیران وزارت بهداشت به ویژه معاونین و مدیران معاونت بهداشت، ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.

هاشمی  در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر باید برنامه اصلی معاونت بهداشت و زیرمجموعه بهداشتی در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی باشد. البته تغییر شاخص ها در حوزه بهداشت، بسیار مهم است و این تغییر شاخص ها باید از طریق خدمت کردن و شبکه بهداشتی و درمانی انجام شود و این کار بسیار دشواری است، اما تغییر شاخص ها بر روی شاخص های مالی و اقتصادی نیز تاثیرگذار است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هنر نیست کسی مدیر شود و وضعیت را به روال گذشته نگه دارد، افزود: نگهداشت وضعیت موجود فقط در حوزه بیماری های واگیر مناسب است چون دستاوردهای بسیار بزرگی داشته ایم و باید مراقبت کنیم که با چنین حجم کاری ابتدا عقب گرد نداشته باشیم و سپس نظام و سازمان موجود حفظ شود. البته هنوز با توجه به آلودگی که در منطقه وجود دارد باید شاخص ها را ارتقا دهیم.

هاشمی تصریح کرد: امروز مهمترین وظایف وزیر بهداشت، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، استقرار نظام ارجاع، الکترونیکی شدن خدمات سلامت و کنترل هزینه ها با تامین منابع پایدار است، بنابراین دست به دست همدیگر دهیم و این وظایف را هیچ وقت فراموش نکنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به سالگرد زلزله سرپل ذهاب گفت: از تمام افراد و دانشگاه ها به ویژه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که در این حادثه بزرگ به مردم غرب کشور کمک کردند تشکر می کنم. روزها و ماه های سختی گذشت و بعد از وقوع زلزله نیز سخت تر گذشت، اما کارهای بزرگی توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد و در حال انجام است.

هاشمی افزود: پس از وقوع زلزله، مشکلات زیادی در مناطق زلزله زده وجود داشت که فاضلاب، کمبود آب آشامیدنی و احتمال شیوع بیماری سالک، از جمله آنها بود که خوشبختانه با کمک دکتر گویا و همکاران وی در مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از دانشگاه های علوم پزشکی که در ارائه خدمات بهداشتی به زائران اربعین حسینی مشارکت داشتند، گفت: دانشگاه های مستقر در استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام، خوزستان و کرمانشاه در خط مقدم ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی بودند و کار سنگین و بزرگی انجام شد و کارنامه خوبی هم رقم خورد.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: