کد خبر: ۲۴۴۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 23
برای کنترل بیماری‌های واگیر ۴۴ پزشک و کارشناس به خاک عراق اعزام کردیم تا در مراکز درمانی شهرهای زیارتی مستقر شوند تا بتوانند مراقبت سندرومیک بیماری‌ها را انجام دهند.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ضمن تشریح اقدامات بهداشتی انجام شده در راهپیمایی اربعین امسال در جهت کنترل بروز بیماری‌ها با توجه به حجم بسیار بالای زائران، تاکید کرد که بیماری همه‌گیری در این مدت بروز نکرده است.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر حسین عرفانی ، با تاکید بر بهره‌گیری از تجربیات سالیان گذشته، گفت: برای اربعین سال جاری در کمیته بهداشت و درمان اربعین که در وزارت بهداشت مستقر بود تصمیم گرفتیم تا از تجربیات سالیان گذشته برای ارتقاء خدمات و پوشش نقاط ضعف‌مان استفاده کنیم. بنابراین در سه فاز پیشگیری از بیماری‌های واگیر، تشخیص به موقع بیماری و کنترل و درمان بیماری<Sickness> برنامه‌ریزی کنیم.  

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده میان وزارت بهداشت ایران و عراق، گفت: برای کنترل بیماری‌های واگیر ۴۴ پزشک و کارشناس به خاک عراق اعزام کردیم تا در مراکز درمانی شهرهای زیارتی مستقر شوند تا بتوانند مراقبت سندرومیک بیماری‌ها را انجام دهند.

عرفانی در ادامه در خصوص تمهیدات صورت گرفته در مرزهای ورودی و خروجی کشور، گفت: در مرز دوغارون در استان خراسان رضوی برای زائرین افغان، مرز میرجاوه در سیستان‌وبلوچستان برای زائران پاکستانی، مرز بازرگان برای زائرین ترک و مرزهای خروجی شامل مرز شلمچه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی آبادان، ‌ مرز چذابه در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز، مرز مهران در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام و مرز خسروی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اقدامات مقتضی صورت گرفت و در پایگاه‌های مراقبت مرزی این مبادی اقدام  به تقویت و استقرار تیم‌های کارشناسی مدیریت بیماری‌ها،  آموزش و اطلاع رسانی در جهت پیشگیری، شناسایی و کنترل بیماری انجام می‌شوند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی این کارشناسان در مرزها گفت: هنگام رفتن زائران به کشور عراق این کارشناسان اقدام به آموزش‌های لازم در جهت کنترل و شناسایی بیماری‌ها به وسیله ابزار کمک آموزشی می‌کردند. همچنین در مبادی بازگشت مراقبت‌های سندرومیک را انجام می‌دادند.

عرفانی، توجه به مجموعه علایم و نشانه‌های بیماری و تطبیق آن با تعاریف استاندارد ۱۵ سندرم یا نشانگان مشخص در مورد بیماری‌های واگیر، قبل از تشخیص علت بیماری‌ها را تحت عنوان مراقبت سندرمیک معرفی و اظهار کرد: هنگامی که با فردی با علائم و نشانه‌های بیماری مواجه می‌شویم نیاز به زمان داریم تا به سرعت اقدامات مراقبت و کنترلی لازم جهت پیشگیری از اشاعه و همه‌گیری بیماری‌ها، قبل از تشخیص قطعی و آزمایشگاهی انجام شود. این زمان در بحث مدیریت بیماری واگیر بسیار حائز اهمیت است و چه بسا در مدت زمان کوتاه بیماری بتواند انتشار پیدا کند. همین امر سبب می‌شود پیش از تشخیص قطعی، به پیشگیری و مراقبت بر پایه علائم اولیه مشاهده شده در بیمار اقدام کنیم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،  ادامه داد: سندروم‌هایی که در راهپیمایی اربعین امسال برایمان حائر اهمیت بود، سندروم هایی بود که به بیماری‌های منتقله از آب و غذا اختصاص دارند مانند سندرم اسهال حاد آبکی جهت تشخیص بیماری های مهمی مانند وبا، اسهال خونی، ‌تب و زردی و ... همچنین در طبقه‌بندی سندروم‌های منتقله از هوا نیز سندروم‌های «ILI» یا ناخوشی شدید آنفلوانزا با علامت تب و سرفه حاد در این دسته و سندروم «SARI» که حالت شدید «ILI» است که نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کند و منجر به سرماخوردگی‌های خفیف و شدید می‌شوند.

وی با اشاره به استفاده از سامانه ثبت و گزارش‌دهی جهت تحلیل و بررسی روزانه سیر بیماری‌ها در این مراسم گفت: با ثبت موارد، جمع آوری و تحلیل روزانه بر روی اطلاعات ثبت شده،   گزارشات هر روز توسط مسئولین وزارت بهداشت بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شد.  بر اساس این آمار اعلام می‌کنم که تا کنون موردی از همه‌گیری بیماری‌های واگیر رخ نداده، البته موارد تک‌گیر یا طغیان‌های کوچک به وجود آمد که با تشخیص به موقع تحت کنترل قرار گرفت.

وی ضمن بیان آنکه تا کنون کنترل و مدیریت بیماری‌ها به خوبی صورت گرفته است، افزود: با در نظر گرفتن مدت زمان دوره نهفته بیماری، از آخرین مواجهه احتمالی باید موارد مراقبتی را ادامه دهیم و این زمان ممکن است دو یا سه هفته به طول انجامد. همچنین باید اصول و اقدامات مراقبت بیماری‌ها ادامه داشته باشد؛ لذا برنامه کاری در این مورد تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.
 
عرفانی با بیان اینکه البته با توجه به تغییر فصل و آغاز فصل سرد سال بروز مواردی از آنفلوانزا دور از انتظار نیست، افزود: خوشبختانه همه چیز تحت کنترل بوده است و تنها موارد اندک و تک‌گیری از بروز آنفلوانزا اتفاق افتاده است که آن هم به دلیل همکاری خوب زائرین و اقدامات موثر کارشناسان‌مان صورت گرفت. البته همچنان از مردم می‌خواهیم در صورت بروز بیماری سرماخوردگی نکات بهداشت فردی همچون استفاده از ماسک، خودداری از روبوسی و دست دادن با سایرین و... را رعایت کنند.

وی افزود: تاکنون از مجموع زائرین خروجی و ورودی چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، بالغ بر ۸ هزار و ۸۰۰ مورد سندروم بیماری‌زا کشف و شناسایی شده است و از این میان حدود ۴هزار نمونه آزمایشگاهی به عمل آمده و در مورد بیماری‌های مهم نیز مواردی از وبا گزارش نشده است؛ این اتفاق میسر نبود مگر با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و همکاری تمام دست اندرکاران در حوزه سلامت و مشارکت خود مردم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از طغیان موارد آنفلوانزا در کشور، گفت: تاکنون طغیان خاصی از بیماری آنفلوانزا اتفاق نیفتاده است.

 امسال به منظور پیشگیری از بروز همه‌گیری آنفلوانزا در فصول سرد پاییز و زمستان انتظار داریم که علاوه بر تمهیدات و آمادگی‌های به عمل آمده توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مسئول، مردم با رعایت اصول ساده بهداشتی در این امر به مسئولین کمک کنند؛ از جمله این اصول می‌توان رعایت اصول بهداشت فردی، حفظ فاصله و استراحت در منزل، خودداری از دست دادن و روبوسی با دیگران و مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی درمانی توسط  افراد مبتلا به سرماخوردگی و رعایت اصول پیشگیری و بهداشت عمومی توسط همه افراد نام برد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: