کد خبر: ۲۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 26
شفا آنلاین-وزارت بهداشت عربستان از مشاهده موارد جدید ابتلا به ویروس ˈمرسˈ و مرگ تعدادی از مبتلایان به آن خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین، این وزارتخانه اعلام کرد 36 مورد جدید از ابتلا به ویروس مرس (سندروم تنفسی خاورمیانه Middle East Respiratory Syndrom) در ˈریاضˈ پایتخت عربستان، شهر ˈجدهˈ، و نیز شهرهای مقدس ˈمکهˈ و ˈمدینهˈ مشاهده شده است و 4 نفر دیگر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش گالف نیوز، آمار تلفات این بیماری از زمان آغاز شیوع آن در شهریور 1391 (سپتامبر 2012 ) به 85 نفر رسیده است. عربستان تاکنون 297 مورد ابتلا به این ویروس را تایید کرده است.

این در حالیست که خبرگزاری ˈرویترزˈ در گزارشی به نقل از مقامات سعودی آمار کل موارد ابتلا به این بیماری را تا روز گذشته (جمعه) 313 نفر اعلام کرد.

در ادامه گزارش گالف نیوز آمده است که از جمله مبتلایان به این بیماری می توان به زائر 65 ساله ترک در شهر مکه مکرمه اشاره کرد. همه ساله میلیون ها نفر از مسلمانان سراسر جهان به منظور انجام مناسک مذهبی به این شهر سفر می کنند.

وزارت بهداشت اعلام کرد جوان ترین فرد در میان گروه جدید مبتلایان به ویروس مرس، دو فرد 13 ساله در شهرهای مدینه و جده هستند.

یکی از اتباع اردن نیز به این ویروس مبتلا شده است.

به گزارش رسانه ها، شاه عربستان روز پنجشنبه گذشته و در آستانه آغاز ایام زیارتی عمره با هدف اطمینان بخشیدن به افکار عمومی این کشور و نیز جامعه بین المللی به شهر جده سفر کرد.

این شهر طی هفته های اخیر شاهد ابتلای دست اندرکاران امر بهداشت به این ویروس بوده و همین امر هراسی شدید در زمینه قابلیت مسری بودن این بیماری ایجاد کرده است.

به گزارش رسانه ها، هراس عمومی با انتشار خبر استعفای چهار نفر از پزشکان بیمارستان ˈملک فهدˈ جده تشدید شد.

از 91 مورد ابتلا به ویروس مرس در عربستان در ماه آوریل (فرودین/اردیبهشت)، 73 مورد در جده مشاهده شده و بسیاری از مبتلایان را پزشکان و کارکنان بیمارستان ها تشکیل می دهد.

گزارش های اخیر همچنین حاکی از شیوع این بیماری در برخی کشورهای دیگر از جمله کویت، عمان، قطر، و در راس آن ها امارات است. گفته می شود مواردی از ابتلا به این بیماری در شمال اروپا، آفریقا و حتی آسیا نیز مشاهده شده است.

سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز نگرانی درباره شیوع این بیماری از ارایه کمک برای تحقیق درباره این بیماری در دو کشور عربستان و امارات خبر داد.

شاه عربستان دوشنبه گذشته برای مبارزه جدی با این بیماری، ˈعادل فقیهˈ، وزیر کار را به صورت موقت جانشین ˈعبدالله الربیعهˈ وزیر بهداشت این کشور کرد.

مقامات ارشد عربستان تاکید دارند دلیلی برای هراس عمومی وجود ندارد و بسیاری از گزارش ها درباره ویروس مرس شایعه و بزرگنمایی است و این بیماری هنوز وارد مرحله همه گیری نشده است.

ویروس مرس گونه ای مرگبارتر اما با قابلیت انتقال کمتر از ویروس ˈسارسˈ محسوب می شود که در سال 1382 ( 2003 ) در آسیا شیوع یافت و 8 هزار و 273 نفر را مبتلا کرد. 9 درصد از مبتلایان به این ویروس جان خود را از دست دادند.

کارشناسان همچنان می کوشند تا ویروس مرس را که هنوز واکسنی برایش تولید نشده است، بهتر بشناسند.

یافته های یک تحقیق نشان می دهد این ویروس به مدت دست کم 20 سال در میان شترها شیوع داشته و احتمالا به صورت مستقیم از این حیوان به انسان سرایت کرده است.

از علایم این بیماری می توان به تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال، و مشکلات قلبی و انعقاد خون اشاره کرد.
برچسب ها: عربستان ، ویروس ، مرس ، مرگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: