کد خبر: ۲۰۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 14
به واسطه توانمندی‌های پزشکان کشور ما در حوزه‌های درمانی مانند قلب و عروق، چشم، پیوندها و زیبایی ایران از ظرفیت مطلوبی برخوردار است و این توانمندی‌ها در کنار قیمت مناسب ارائه خدمات توانسته نیازمندی‌های بیماران منطقه را تا حدودی برطرف کند
شفا آنلاین>سلامت>عضو مرکز پژوهش های مجلس گفت: توریسم سلامت <health tourism>می‌تواند به عنوان موتور محرکه صنعت گردشگری عمل کند به طوری که مراجعه این بیماران به کشرو باعث رونق صنایعی مانند حمل و نقل، هتلینگ و بازارها نیز خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین:علی‌اصغر شالبافیان عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان درباره نقش توریسم سلامت در رونق اقتصادی کشور توضیح داد: به واسطه توانمندی‌های پزشکان کشور ما در حوزه‌های درمانی مانند قلب و عروق، چشم، پیوندها و زیبایی ایران از ظرفیت مطلوبی برخوردار است و این توانمندی‌ها در کنار قیمت مناسب ارائه خدمات توانسته نیازمندی‌های بیماران منطقه را تا حدودی برطرف کند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از بیماران از کشورهای منطقه برای انجام خدمات درمانی به ایران مراجعه می‌کنند و همچنین در حوزه‌هایی مانند درمان ناباروری شاهد حضور بیماران اروپایی در کشور هستیم.

عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این پتانسیل می‌تواند به عنوان موتور محرکه صنعت گردشگری عمل کند به طوری که مراجعه این بیماران به کشرو باعث رونق صنایعی مانند حمل و نقل، هتلینگ و بازارها نیز خواهد شد.

شالبافیان با بیان اینکه این نوع گردشگری متوسط درآمد بالاتری نسبت به گردشگری فرهنگی و توریستی دارد، توضیح داد: گردشگری سلامت کمتر تحت تأثیر نوسانات اقتصادی قرار می‌گیرد به دلیل اینکه محصول در سایر حوزه‌های لوکس تلقی می‌شود اما در حوزه سلامت این محصولات ضروری هستند و فرد برای درمان خود حتی در مواقعی اقدام به قرض کردن نیز می‌کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آمار و ارقام مستندی در زمینه ارائه خدمات و مراجعه بیماران خارجی به کشور وجود ندارد اما طی سال‌های اخیر با توجه به نوسانات ارزی مراجعه بیماران خارجی به کشور افزایش یافته و تجربه نشان داده هر گاه ارزش پول ملی ما کم شده است استقبال از سفرهای درمانی به کشور رشد بیشتری داشته است.

شالبافیان خاطرنشان کرد: نابسامانی و فرآیندمحور نبودن ارائه خدمات به بیماران خارجی ازجمله مشکلات این صنعت به شمار می‌رود به طوری که این موضوع باعث فعالیت‌های دلالان و نظام‌های غیر رسمی در این حوزه شده و کیفیت ارائه خدمات توسط این مراکز را نمی‌توان مشخص کرد.

وی تأکید کرد: نبود نظارت بر این شبکه‌ها باعث شده است که عمده خدمات ارائه‌شده به بیماران خارجی در اختیار نهادهای غیررسمی قرار بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان تصریح کرد: شرایط و ضوابط قانونی که مراکز درمانی می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند مشخص است اما فرآیند احراز این صلاحیت‌ها باید سرعت بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود کدام مراکز درمانی امکان ارائه خدمات را دارند.

وی خاطرنشان کرد: تأسیس شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری پزشکی می‌تواند کمک زیادی به ساماندهی این صنعت کند که برای انجام این کار به همکاری بیش از پیش دستگاه‌های دولتی مانند وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی، وزارت خارجی و سازمان نظام پزشکی نیاز است تا بتوانیم از ظرفیت کشور در این حوزه استفاده کنیم.

شالبافان گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که یک گردشگر خارجی که برای درمان به کشور مراجعه کرده است معمولاً ۳.۵ برابر افراد عادی جامعه هزینه صرف سفر خود می‌کند.

وی گفت: بسیاری از عمل‌های جراحی و ارائه خدمات درمانی در کلینیک‌ها و مطب‌ها صورت می‌گیرد، به همین دلیل نمی‌تواند اعداد و ارقام دقیقی از تعداد مراجعان و سودآوری این صنعت ارائه کرد.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: