کد خبر: ۲۰۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 04
اگر فردی مشکل خاصی در فرم دندان‌ها نداشته باشد و صرفا برای لبخندی زیباتر و دندان‌هایی سفیدتر تمایل به انجام لمینت و کامپوزیت داشته باشد، این دلایل برای شروع این کار در او کافی نیست

شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران ضمن ارایه توضیحاتی درباره روش‌های زیبایی دندان مانند لمینت و کامپوزیت عوارض احتمالی آن‌ها، گفت: افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند یا عادت به دندان قروچه دارند، کاندید مناسبی برای انجام این روش‌های زیبایی نیستند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر غلامرضا غزنوی – متخصص پروتزهای دندانی  درباره روش‌های جدید در طب دندانپزشکی که برای لبخند زیباتر در این روزها طرفداران زیادی جذب کرده، گفت: همانطور که در جراحی‌های زیبایی، اگر فرد مشکل خاصی نداشته باشد و تغییر چشمگیری در او ایجاد نشود، نباید تحت جراحی قرار گیرد، در دندانپزشکی نیز به همین صورت است و اگر فردی مشکل خاصی در فرم دندان‌ها نداشته باشد و صرفا برای لبخندی زیباتر و دندان‌هایی سفیدتر تمایل به انجام لمینت و کامپوزیت داشته باشد، این دلایل برای شروع این کار در او کافی نیست.

وی افزود: به طور کلی در هر کاری از پزشکی، پزشک موظف است بیمار را از هر جهت معاینه کامل کند و بعد در مرحله تشخیص نیازهای بیمار را با دانسته‌های خود تطابق دهد و در صورت لزوم درمان و پیشگیری، به بیمار کمک کند. در دندانپزشکی هم باید لزوم لمینت برای بیمار وجود داشته باشد. خیلی از هنرپیشه‌ها در دنیا با استفاده از قالب‌های چینی متحرک در مراسم‌ها لبخندشان را به نمایش می‌گذارند و حاضر نیستند به سلامت دندان خود برای زیبایی آسیب بزنند.

فواید لمینت و کامپوزیت

غزنوی ضمن اشاره به اینکه کامپوزیت و لمینت از پیشرفت‌های علم دندانپزشکی هستند، گفت: در روش پرکردگی دندان، موادی که استفاده می‌شد خاصیت چسبندگی<Adhesion property> نداشت و باید حجم زیادی از دندان تراشیده می‌شد تا این مواد به صورت قالبی در دندان جای گیرد، این در حالی است کامپوزیت طبیعتی دارد که که می‌تواند به سطح دندان بچسبد و از میزان تراشیدگی اضافی می‌کاهد.

وی در ادامه گفت: در گذشته برای سفید کردن از روکش استفاده می‌کردند که در این روش نیز حجم زیادی از دندان را می‌تراشیدند، اما در لمینت این کار با مقدار کمتری انجام می‌شود در کامپوزیت هم که تراشیدگی وجود ندارد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

این متخصص پروتزهای دندانی در باره تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت گفت: کامپوزیت ماده‌ای خمیری شکل است که به صورت آماده و با رنگ و زیرساخت مختلف روی دندان می‌چسبد و در پرکردگی و ترمیم زیبایی بکار می‌رود. در حالیکه لمینت باید به طور یک دست در لابراتوار قالب‌گیری شود و با تراشیدگی اندک روی دندان قرار می‌گیرد. در لمینت شیارهای مختلف روی دندان قابل ایجاد است. عده زیادی معتقدند لمینت درخشندگی و زیبایی بیشتری به دندان می‌دهد.

طول عمر کامپوزیت و لمینت چقدر است؟

غزنوی در ادامه صحبت‌هایش درباره طول عمر این روش‌های زیبایی گفت: این روش‌ها مثل تمام جراحی‌های زیبایی یک درمان دائمی است و اینطور نیست که بگوییم یک یا 10 سال طول عمر دارند. لمینت و کامپوزیت هم نیازمند مراقبت هستند و با فشار بر روی دندان‌ها و... دچار شکستگی می‌شوند، اما این ایرادات قابل ترمیم مجدد هستند.

وی همچنین درباره تغییر رنگ در لمینت و کامپوزیت گفت: این موضوع نیز به رعایت شدید بهداشت دهانی بستگی دارد. در عین حال لمینت‌های چینی تقریبا تغییر رنگ <color change>نمی‌دهند. در کامپوزیت نیز ممکن است تغییر رنگ رخ دهد، اما با یک پالیش ساده به حالت اولیه بازمی‌گردد.

این متخصص در پاسخ به این سوال که آیا لمینت یا کامپوزیت باعث پوسیدگی می‌شود؟ گفت: خود لمینت یا کامپوزیت باعث پوسیدگی نمی‌شود، مگر اینکه پوسیدگی زیر دندان وجود داشته باشد یا مشکل گیرغذایی وجود داشته باشد یا اینکه مشکلی در رعایت بهداشت دهانی باشد.

چه افرادی نباید لمینت انجام دهند؟

رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ادامه در پاسخ به این سوال که انجام لمینت برای چه کسانی ممنوع است؟ گفت: کسانی که عادت دارند دندان قروچه <Blunt teeth>کنند (دندان‌هایشان را محکم روی هم فشار دهند) و یا کسانی که به مقدار زیاد ترشی یا مواد اسیدی مصرف می‌کنند و کسانی که بیماری‌های مفصلی دارند و مهم‌تر از همه کسانی که بهداشت دهان را رعایت نمی‌کنند، نباید از این روش‌ها استفاده کنند؛ چرا که لمینت مستلزم استفاده منظم از نخ دندان و مسواک است.

چه افرادی کاندیدای مناسب انجام لمینت هستند؟

وی درباره اینکه چه کسانی کاندید مناسب انجام لمینت هستند، گفت: افرادی که بدفرمی‌های مادرزادی در دندان خود دارند (میخی شکل بودن دندان)  یا پوسیدگی‌هایی روی سطح بیرونی دندان دارند، بین دندان‌هایشان به طور بد شکلی فاصله است و با ارتودنسی قابل درمان نیست و یا کسانی که به دلیل املاح موجود در آب آشامیدنی محل زندگی‌شان دچار بدرنگی روی دندان‌هایشان شدند ،کاندید مناسبی برای انجام لمینت هستند.

وی در ادامه گفت: در صورتیکه بدفرمی دندان‌ها به گونه‌ای باشد که به صورت در هم رفته باشد و برای لمینت یا کامپوزیت نیاز باشد که حجم زیادی از دندان را تراشید و این کار موجب آسیب رسانی و پوسیدگی شود، باید از انجام کامپوزیت و لمینت خودداری کرد و بیمار را برای ارتودنسی ارجاع دهیم.

لزوم انجام تسهیلاتی برای تامین کالاهای دندانپزشکی

غزنوی با اشاره به اینکه در دندانپزشکی معمولا پزشکان از تعرفه‌ها تبعیت می‌کنند، گفت: بسیاری از دندانپزشکان، داوطلبانه سعی می‌کنند از افزایش قیمت دستمزد<Wage> خود خودداری کنند و خواستار این هستیم دستگاه‌های دولتی نیز از افزایش قیمت ابزار و مواد دندانپزشکی جلوگیری کنند. توصیه ما این است دولت هر چه زودتر تسهیلاتی را برای تامین کالاهای موردنیاز دندانپزشکی فراهم کند.

وی در پایان با بیان اینکه سواد و استعداد در دندانپزشکان ایرانی در رقابت با اروپایی‌هاست و در خارومیانه در درجه اول قرار دارد، گفت: نرخ دندانپزشکی ایران در منطقه خلیج فارس از کشورهای دیگر بسیار کمتر است و این موضوع به شدت در توریسم سلامت مورد توجه قرار گرفته و مراجعه کنندگان زیادی را از کشورهای همسایه داریم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: