کد خبر: ۲۰۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 14
معمولا در افراد بعد از پایان سن رشد ۱۸سالگی یکسری ویژگی‌های نسبتاً پایدار شکل می‌گیرد که توصیف کننده شخصیت فرد است
شفاآنلاین> سلامت> شخصیت، شیوهِ فکر، رفتارو احساس کردن ماست که باعث تفاوت ما با دیگران می‌شود و شخصیت هر فرد تحث تأثیر وقایع گذشته، تجربه ها، محیط و ژنتیک است.


 به گزارش شفاآنلاین: معمولا در افراد بعد از پایان سن رشد (۱۸) سالگی یکسری ویژگی‌های نسبتاً پایدارشکل می‌گیرد که توصیف کننده شخصیت فرد است.

اگر این ویژگی‌ها باعث ایجاد اختلال در روند شغلی، تحصیلی، بین فردی و... شود اختلال شخصیت <Personality disorder> نامیده می‌شود.

اختلال‌های شخصیت را با ۱۰ عنوان در سه خوشه تقسیم بندی می‌شوند.

اختلال شخصیت مرزی، اختلالی شایع دربین جمعیت عمومی

جواد تهامی پور، روانشناس گفت: یکی ازاختلال‌هایی که آمار نسبتاً زیادی در بین جمعیت عمومی دارد و باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به سازمان‌های بهداشتی و روانی می‌شود اختلال شخصیت مرزی است.

وی افزود: اختلال شخصیت مرزی اختلال نسبتاً شایعی است که با بی ثباتی چشمگیر در برخی از جنبه‌های کارکرد فرد در حوزه‌های روابط بین فردی، عواطف، و رفتار مشخص میشود.

اختلال شخصیت مرزی هزینه‌های اجتماعی زیادی دارد

تهامی پور، روانشناس تصریح کرد: این اختلال هزینه‌های اجتماعی زیادی دارد که قابل مقایسه با سایر اختلالات شدید روانی از جمله اسکیزوفرنی است و با خطر خودکشی بالایی همراه است که باعث تخریب قابل ملاحظه‌ای در زندگی فرد می‌شود.

وی اظهار کرد: نسبت بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی معمولا همراه با شدت موقعیت‌های سلامت روان بالا می‌رود این نسبت در موقعیت‌های درمان سرپایی کمتر از ۱۰ درصد است و در موقعیت‌های بستری و تخصصی به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

این روانشناس گفت: این بیماران بار سنگینی بر خویشاوندان، دوستان و همکاران خود تحمیل می‌کنند و خطر بالایی وجود دارد که باعث آسیب روانشناختی در فرزندان خود شوند.

تهامی پور افزود: بسیاری از آنان افراد باهوش و با استعدادی هستند، اما این اختلال مانع رشد آن‌ها میشود و در بسیاری از آنان مشکلات زیادی در اتمام تحصیلات دارند، اصلا کار نمی‌کنند یا از مشاغلی پایین‌تر از حد توانایی خود برخوردار هستند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب به خود آسیب میزنند

جواد تهامی پور، روانشناس در ادامه این گفتگو بیان کرد: بحران‌های ناشی از روابط بین فردی <Interpersonal relationships>در این افراد متداول است اغلب به خود آسیب می‌زنند (مانند بریدن و خط انداختن روی دست‌ها ویا سوزاندن دست‌ها با سیگار و...) و از سوء مصرف مواد به عنوان نوعی خود درمانی استفاده میکنند.

وی گفت: این بیماران علاوه بر خدمات سلامت روان هزینه‌های زیادی را برای خدمات سلامت جسمی ایجاد می‌کند.

این روانشناس تصریح کرد: بسیاری از آنان به خاطر بحران‌های مربوط به مشکلات مزمن نظیر اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی، فوبی اجتماعی و آشفتگی در روابط به دنبال درمان هستند.

وی در ادامه افزود: با این وجود باید به این افراد کمک شود تا این گرفتاری‌ها را در چارچوب مشکلات شخصی خود ببینند و همزمان به درمان مشکلات خود امیدوار باشد.

تهامی پور عنوان کرد: بسیاری از این افراد به دلیل فوران‌های خشم <Anger>و بحران هایشان در موقعیت‌های سلامت روان آوازه بدی دارند و درمانگران از آن‌ها دوری می‌کنند.

استفاده از چارچوب درمانی برای درمان این اختلال تجربه مفید و رضایتبخشی است

این روانشناس با اشاره به اینکه یک باور غلط و غالب این است که به آنان نمی‌توان کمک کرد تصریح کرد: با این وجود در میان گزینه‌های درمانی برای بیماران اختلال شخصیت مرزی چندین مورد از درمان‌های شناختی مختص این اختلال است.

وی افزود: گرچه شناخت درمانی آنان کار آسانی نیست، اما بسیاری از درمانگران دریافته اند که استفاده از چارچوب درمانی برای درمان اختلال شخصیت مرزی تجربه مفید و رضایتبخش است. yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: