کد خبر: ۲۰۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 06
در بررسی های انجام شده روی نمونه های مورد مطالعه قرار گرفته و اندازه گیری ضریب افسردگی و خشونت در آن ها مشخص شد که الگوی مرتبطی بین افسردگی در سنین نوجوانی و ظهور رفتارهای خشن در بزرگسالی وجود دارد
شفا آنلاین>اجتماعی>  روانشناسان اعتقاد دارند شناسائی زودهنگام افسردگی در کودکان و نوجوانان دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا این موضوع می تواند زمینه ساز بروز خشونت در سنین بزرگسالی شود.

به گزارش شفا آنلاین:تیمی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد به بررسی ارتباط بین افزایش احتمال بروز خشونت در بزرگسالی و داشتن سابقه افسردگی در دوران نوجوانی پرداخته و در این تحقیق ارتباط طولی بین افسردگی و خشونت های بعدی را در کشورهای هلند، انگلستان و فنلاند مورد بررسی قرار گرفت. محققان این سه گروه، از اقدامات مکمل افسردگی،<Depression> از جمله گزارش های شخص بیمار؛ تشخیص بالینی و اندازه گیری های مختلف خشونت از جمله گزارش های خبری و محکومیت های رسمی برای جرایم خشونت آمیز استفاده کردند.


    در بررسی های انجام شده روی نمونه های مورد مطالعه قرار گرفته و اندازه گیری ضریب افسردگی و خشونت در آن ها مشخص شد که الگوی مرتبطی بین افسردگی در سنین نوجوانی و ظهور رفتارهای خشن در بزرگسالی وجود دارد.

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده پرفسور سینا فاضل، پژوهشگر ایرانی الاصل  از گروه روانپزشکی قانونی دانشگاه آکسفورد قرار دارد. این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود دریافتند که رابطه مستقیمی بین افسردگی در سنین نوجوانی و افزایش بروز رفتارهای خشونت آمیز در سنین بالاتر وجود دارد.

برای نمونه در جامعه فنلاند بیش از 7 درصد از مجرمین و افراد دارای سابقه خلاف های خشونت آمیز، افسردگی دارند در حالی که این رقم در جمعیت افراد فاقد افسردگی، 3.6 درصد است. از سوی دیگر در بررسی های انجام شده روی نمونه های مورد مطالعه قرار گرفته و اندازه گیری ضریب افسردگی و خشونت در آن ها مشخص شد که الگوی مرتبطی بین افسردگی در سنین نوجوانی و ظهور رفتارهای خشن در بزرگسالی وجود دارد. در کشورهای دانمارک و بریتانیا این موضوع نمود بیشتری داشته و به طور واضح افسردگی های نوجوانی منجر به بروز خشونت  در بزرگسالی می شود در حالی که در کشور فنلاند این رقم کمتر بوده و احتمال بروز خشونت در افراد مبتلا به افسردگی در مقایسه با افراد فاقد این نشانه ها،دو برابر بیشتر است.

این موضوع نشان می دهد که شناسائی نشانه های افسردگی در نوجوانان بسیار مهم بوده و نقش به سزائی در کاهش خشونت و پیشگیری از رفتارهای خشن در جامعه دارد. البته عوامل ایجاد کننده این ارتباط هنوز مشخص نبوده و برای شناسائی دلیل اصلی این موضوع، نیاز به مطالعات بیشتری وجود داشته و شناخت این مساله می تواند دلیل بروز رفتارهای خشن آنی و بدون فکر و برنامه قبلی، رفتارهای خصمانه و قانون شکنی را مشخص کند.

دکتر رونگ چین یو (Rongqin Yu) از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: « ما می دانیم که میزان بالایی از افسردگی در میان نوجوانان در بازداشتگاه های نوجوانان و مراکز اصلاحی و تربیتی گزارش شده است. با این حال، ارتباط طولی بین افسردگی و خشونت هنوز برای ما مشخص نیست.  طراحی این مطالعات به ما اجازه می داد تا خشونت های گذشته را در نظر گرفته و بر پایه آن بررسی کنیم که آیا افسردگی نوجوانان با تغییرات خشونت در طول زمان همراه است یا نه؟ ما در این پژوهش یک الگوی متوازن از افزایش خطر خشونت های بعدی را در نمونه ها را پیدا کردیم. هر دو نوع رفتارهای مبتنی برافسردگی و خشونت در نوجوانان و نوجوانان شایع هستند؛ یافته های ما نشان از اهمیت تشخیص زود هنگام و درمان افسردگی دارد.»

پرفسور فاضل نیز در رابطه با این مساله اعلام کرد: «این پژوهش ها بنا به دو دلیل عمده دارای اهمیت هستند. نخست، اضافه شدن شواهد مبنی بر احتمال بالقوه ظهور رفتارهای خشن در نوجوانان دارای افسردگی بوده و دیگر این که موضوع فوق نشان می دهد که ارتباطی نزدیک بین عدالت کیفری و سلامت روان می تواند از بروز خشونت در افراد با خطر بالا جلوگیری کند. »  
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: