کد خبر: ۲۰۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 05
این بحران معمولاً از سن ۴۰ سالگی شروع شده و تا ۶۰ سالگی ادامه پیدا می‌کند

شفا آنلاین>اجتماعی>حمید خاکباز روان شناس  در تعریف بحران میانسالی گفت: بحران میانسالی دوره‌ای است که فرد از حالت برون گرایی و اجتماع پسند بودن وارد دنیای درون گرای خود می‌شود، خیلی از این افراد به جای ارتباط با دیگران به توصیف زندگی گذشته خود و همچنین معنویات و مذهب گرایش پیدا می‌کنند.

علائم بحران میانسالی را بشناسید
به گزارش شفا آنلاین:خاکباز نشانه‌های بحران میانسالی را این گونه برشمرد و گفت: حرکت از سمت برون گرایی به درون گرایی، گرایش به آموزش نسل قبل، گرایش به امور معنوی، نا امیدی، وسواس نسبت به خود و افسردگی از نشانه‌های این بیماری است.

وی در پاسخ به اینکه چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به بحران میانسالی هستند، گفت: در مرحله انتقال به بزرگسالی افراد تصمیم‌ها و انتخاب‌های گذشته خود را بررسی می‌کنند و اگر این تصمیم ها مطابق با معیار‌های فعلی نباشد، فرد دچار آشفتگی می‌شود در واقع تغییرات شناختی در افراد رخ می‌دهد و این تغییرات باعث گرایش فرد به تنهایی می‌شود.

سنی که بحران میانسالی سراغمان می آید
خاکباز در خصوص بحران میانسالی اظهار کرد: این بحران معمولاً از سن ۴۰ سالگی شروع شده و تا ۶۰ سالگی ادامه پیدا می‌کند.

این روان شناس با تاکید بر تاثیر عوامل محیطی در بروز بحران میانسالی اظهار کرد: شرایط زندگی و آب و هوا در چگونگی این بحران اثر گذار است، افرادی که در روستا زندگی می‌کنند نسبت به شهرنشین‌ها از آرامش بیشتری برخوردارند و محافل دوستانه صمیمی تری دارند، اما افراد در شهر بیشتر دچار استرس و دغدغه می‌شوند و اگر بیمار یا دچار مشکلات عدیده مالی یا فرهنگی شوند بحران‌های شدیدتری را نسبت به روستاییان تجربه می‌کنند.

وی نوع شغل افراد و سلامت جسمانی را در بحران میانسالی<Burning out> موثر دانست و افزود: شغل افراد در درگیر کردن آن‌ها با زندگی روزمره بسیار مهم است، شغل باعث تغییرات روان شناختی فرد در میانسالی می‌شود و در حافظه، هوش و سلامت هیجانی افراد اثرگذار است و روابط اجتماعی افراد را بالا می‌برد.

بحران میانسالی در کمین مجردها
خاکباز با هشدار نسبت به بحران میانسالی در افراد مجرد گفت: میانسالی فرایند رشد و جزء جدایی ناپذیر آن است و افراد مجرد بیشتر اسیر بحران‌های میانسالی می‌شوند، زیرا یکی از ملاک‌های رشد شخصیت افراد ازدواج است.

این روان شناس برخورد زنان و مردان در مواجه با بحران میانسالی را متفاوت دانست و اظهار کرد: برخورد افراد در مقابله با این بحران یکسان نیست، چون زنان در تقسیم بندی تیپ‌های شخصیتی، برون گرای احساسی هستند و اگر با مشکل مواجه شوند از بعد شخصیتی برون گرای خود فاصله می گیرند و آسیب پذیر می‌شوند، به طور مثال در طلاق یا فوت همسر زنان بیشتر آسیب می‌بینند.

وی در خصوص  گفت: بحران میانسالی ناشی از عوامل زیستی، روان شناختی و اجتماعی است و تشخیص و ارائه راهکار درمانی مناسب با نوع بحران بر عهده روان شناس یا روان پزشک است، خیلی از افراد اسیر بحران میانسالی می‌شوند و اگر بحران‌های قبل از میانسالی را حل نکرده باشند در این دوران بحران شدیدتری را سپری خواهند کرد.

این گونه از بحران میانسالی گذر کنید
خاکباز با هشدار در خصوص اثربحران میانسالی در ارتباط فرد با اعضای خانواده ادامه داد: بحران‌ها در این دوران تاثیرات منفی بر خانواده می‌گذارند، خانواده یک سیستم است مثل یک تور دروازه فوتبال، اگر توپ به تور دروازه بخورد کل دروازه می‌لرزد بدون اهمیت اینکه توپ به کدام قسمت برخورد کرده باشد. در خانواده افراد در ارتباط متقابل با هم هستند اگر پدر یا مادر آسیب ببیند سایر اعضای خانواده هم از این آسیب در امان نخواهند بود.

این روان شناس در مورد نقش خانواده در گذر افراد از بحران میانسالی تصریح کرد: اگر بحران میانسالی به خانواده آسیب بزند و فرد را دچار اختلال در کارکرد‌های اجتماعی کند باید به روان شناس مراجعه کرد تا بحران مشخص شده و ریشه یابی شود. پزشک با توجه به اطلاعات به دست آمده، راهنمایی‌های لازم را به خانواده ارائه می‌کند و از خانواده درمانگر برای درمان و بهبود بحران فرد استفاده می‌کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: