کد خبر: ۱۹۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
سواد حرکتی به معنای مدیریت بدن در موقعیت های چالش انگیز حرکتی است و آمادگی جسمانی، پایه آن به شمار می رود
شفا آنلاین>سلامت>معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: سواد حرکتی در کنار سواد خواندن و نوشتن برای کودکان ضروری است چرا که جامعه سالم و بانشاط در گروی داشتن سواد حرکتی است و این سواد در دوران پیش از دبستان و از دو سالگی شکل می گیرد.

به گزارش شفا آنلاین، مهرزاد حمیدی روز سه شنبه در اولین کنگره بین المللی و پنجمین کنگره ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان ایران در دانشگاه علوم بهزیستی افزود: سواد حرکتی به معنای مدیریت بدن در موقعیت های چالش انگیز حرکتی است و آمادگی جسمانی، پایه آن به شمار می رود.

وی تاکید کرد: سواد حرکتی برخلاف سواد خواندن و نوشتن، قابلیت جبران پذیری ندارد و اگر سن کودک از 12 سالگی گذشت دیگر نمی توان با حرکات مضاعف، سواد حرکتی را در او ایجاد کرد.

وی با تاکید بر نقش بازی و حرکت در سلامت کودکان گفت: می توان از راه شرکت جویی در فعالیت های بدنی، سواد حرکتی را به کودکان آموزش داد ؛ کودکی که سواد حرکتی ندارد، زندگی فعالی نخواهد داشت.

معاون تربیت بدنی(Physical Education) و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در جامعه امروز کودکان با ابزاری مانند موبایل از حرکت دور می شوند در حالیکه اگر کودکی سواد حرکتی پیدا نکند، خودبخود از حرکت -شامل راه رفتن، پریدن، جهیدن و لی لی بازی کردن- و بازی دور می شود و زندگی کم تحرکی خواهند داشت.

حمیدی افزود: سواد حرکتی پایه تمرین، ورزیدگی، قابلیت شرکت در رقابت و پیروزی است. اگر سواد حرکتی شکل نگیرد در مسابقاتی مانند فوتبال، همه ما تماشاچی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: می توان با سواد حرکتی و با کمک از شیوه تلفیقی ،درس های مورد نیاز را به کودکان آموزش دهیم. سواد حرکتی، فعالیت جسمانی و فعالیت برای کل زندگی را ایجاد می کند.

کودکی مهم ترین دوره زندگی است
محمد کمالی رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(Rehabilitation) نیز در این کنگره گفت: کودکی مهم ترین دوره زندگی است که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می گرفت اما امروز با توجه به پژوهش های علمی در حوزه های مختلف جسمی، روان شناختی و اجتماعی از میزان بالایی از توجه برخودار است.

وی افزود: از بعد روانشناختی، دوران کودکی مناسب ترین زمان برای تشکیل عادات و نگرش های واقع نگرانه به خویشتن، دیگران، طبیعت و بطور کلی زندگی است.

وی ادامه داد: دنیای امروز نیاز به نیروی تحصیل کرده، خلاق، خوش فکر و انعطاف پذیر دارد و نیاز به توسعه نیروی انسانی متخصص در کشورها بیش از همیشه اهمیت یافته است.

ایجاد این توسعه بستگی به آموزش رسمی دارد و این فرآیند باید پیش از ورود کودکان به دوره ابتدایی آغاز شود.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: نگرش های غیرعلمی به دوران کودکی می تواند بازدارنده و حتی مخرب باشد. رفتارهای سلیقه ای، خرافاتی و مبتنی بر تفسیر شخصی در ارتباط با کودکان پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد.

کمالی یادآور شد: برنامه های رشد و تکامل کودکان خردسال نه تنها به صورت فردی و کوتاه مدت بلکه به گونه ای اجتماعی و اقتصادی در بلند مدت، فواید زیادی برای جامعه دارد و روی توانایی کودکان برای حضور در خانواده و اجتماع بسیار موثر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: