کد خبر: ۱۹۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 14
درمان محافظتی شامل بانداژ الاستیک، استراحت در بستر و بالا نگه داشتن اندام برای کاهش تورم به مدت 4-3 هفته است و بعد از 2 هفته ورزش و حرکت مفاصل مچ پا و مفصل زیر مچ پا شروع میشود.

شفا آنلاین>سلامت>درمان شکستگی استخوان پاشنه بسته یا حالت مختلف آن متفاوت است.

شکستگی های خارج مفصلی
به گزارش شفا آنلاین:درمان محافظتی شامل بانداژ الاستیک، استراحت در بستر و بالا نگه داشتن اندام برای کاهش تورم به مدت 4-3 هفته است و بعد از 2 هفته ورزش و حرکت مفاصل <joint movements>مچ پا و مفصل زیر مچ پا شروع میشود. اگر قطعات شکسته شده جا به جا شده باشند، جااندازی شکستگی به روش بسته و یا با عمل جراحی ضروری است.

شکستگی داخل مفصلی
درمان اولیه شامل استراحت در بستر با بانداژ الاستیک و بالا نگه داشتن اندام برای کاهش تورم است. موارد بدون جابجایی با 6 هفته عدم تحمل وزن و حرکت آزاد مفصل مچ پا و زیر مچ پا ، درمان می شود. در موارد جا بجایی بیش از 2 میلیمتری استخوان ها، درمان به صورت جااندازی باز و ثابت کردن قطعات با پلاک و پیچ است و اگرشکستگی بصورت خرد شدگی زیاد باشد، درمان بصورت جااندازی بسته و حرکت زودرس مفصل مچ پا است.

شکستگی باز پاشنه
8 تا 17 درصد موارد شکستگی پاشنه به صورت باز می باشد که باعث عوارضی مثل عفونت عمقی، التهاب مزمن استخوان و گاهی آمپوتاسیون ( قطع عضو ) می شود. درمان در این موارد شامل شستشو و دبریدمان مکرر زخم و بی حرکتی جهت حفاظت از بافت نرم است.

عوارض شکستگی پاشنه

مهمترین عوارض عبارتند از :
درد پاشنه : که معمولا به علت آرتروز مفصل پاشنه یا التهاب تاندون های اطراف پاشنه یا به علت بدجوش خوردن پاشنه بوجود میاید.

استئوآرتریت یا آرتروز مچ پا : بعد از شکستگی پاشنه ، مفصل زیر مچ پا اغلب ناصاف و نامنظم باقی می ماند و استئو آرتریت یک عارضه شایع بوده ولی همیشه ناتوان کننده نیست. در برخی موارد، درد شدید سبب ناتوانی جدی در مراحل اولیه می شود و نیازمند درمان جراحی است اما در سایر موارد بیمار ممکن است درد مختصر و ناتوانی جزئی داشته باشد. این علایم همیشه با راه رفتن روی سطح ناهموار تشدید می شود. هنگامی که آرتریت سبب ناتوانی شود تنها درمان رضایت بخش خشک کردن مفصل زیر مچ پا است.

استئوپروز یا پوکی استخوان : بی حرکتی پاشنه باعث استئو پروز (پوکی استخوانی) این استخوان می شود که گاهی از علل درد دراز مدت است لذا در موارد آسیب یا شکستگی پاشنه، اگر از روش گچ گیری استفاده میشود باید مدت استفاده از آن کوتاه باشد.
خشکی مفاصل زیر مچ پا و مید

تارسال : درجاتی از محدودیت حرکت چرخشی به داخل و خارج مچ پا عارضه تقریباً اجتناب ناپذیر شکستگی خرد شده پاشنه است. بالا نگه داشتن پا به مدت چندین هفته پس از آسیب جهت کنترل تورم ونیز تشویق بیمار به انجام حرکات ورزشی فعال در مراحل اولیه ، می توان خشکی مفصل را به حداقل برساند.

مشکلات زخم : یکی از عوارض مهم بدنبال درمان جراحی استخوان پاشنه از هم گسیختگی زخم است که در 25% موارد رخ می دهد . این عارضه بخصوص در افراد سیگاری ، افراد مبتلا به دیابت و یا چاق و در شکستگی های باز بیشتر دیده میشود

پزشک آنلاین
.مرتضی شریفی [ فیزیوتراپیست ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: