کد خبر: ۱۹۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 18
والدین باید بر نحوه درس خواندن کودک خود نظارت کرده و آن را تقویت کنند و اگر فرزندشان تمایلی به انجام تکالف مدرسه دارد حتما برنامه‌ریزی لازم در این مورد داشته باشند.
شفا آنلاین>اجتماعی> یک روان‌شناس بالینی با بیان اینکه درس نخواندن در کودکان می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد، گفت: «ضعف در تمرکز، خستگی، اضطراب، درک نکردن مفهوم تکالیف شب، فراموش‌کاری، مشکل بودن تکالیف <Problems of homework>و عوامل خارج از مدرسه می‌توانند از علل موثر در درس نخواندن کودکان باشند. در این صورت لازم است والدین این علت را شناسایی و در رفع آن بکوشند و در صورت لزوم از مشاور مدرسه کمک بگیرند.»

به گزارش شفا آنلاین:دکتر عاطفه کیانی‌نژاد، مدرس دانشگاه اظهار کرد: «والدین باید بر نحوه درس خواندن کودک خود نظارت کرده و آن را تقویت کنند و اگر فرزندشان تمایلی به انجام تکالف مدرسه دارد حتما برنامه‌ریزی لازم در این مورد داشته باشند.»

وی در ادامه افزود: «برای انجام تکالیف باید زمان مشخصی تعیین شود که البته کودک نیز باید در تصمیم‌گیری شرکت کند. این زمان نباید با زمان برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه کودک و زمان فعالیت‌های فیزیکی او تداخل پیدا کند تا مجبور نشود یکی را انتخاب کند و باید بداند که این زمان ممکن است گاهی تغییر کند.»

وی همچنین یادآور شد: «تعیین یک مکان ویژه؛ مکانی ساکت با نور کافی برای انجام تکالیف لازم است. و والدین باید تکالیف طولانی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند و مشخص شود که به ترتیب کدام را انجام دهد. این شیوه را باید به خود کودک هم یاد داد و تلاش او را تحسین کرد و انتظار نداشت که کارش بی‌نقص باشد. باید هرگامی که کودک برای استقلال برمی‌دارد تحسین شود.»

این مدرس دانشگاه به والدینی که کودکشان به جای درس خواندن بازی می‌کند، توصیه کرد که از خودِ بازی یا فعالیت‌های مورد علاقه کودک باید به عنوان پاداشی برای انجام تکالیف استفاده کرد. به‌طور مثال بعد از انجام بخشی از تکالیف 10 دقیقه بازی کند. به عبارت ساده‌تر باید مشق و بازی را به صورت نوبتی درآورد.»

دکتر کیانی‌نژاد با بیان اینکه با افزایش سن کودک به تدریج مداخله والدین در انجام تکالیف کودک باید کم شود، گفت: «هر چه سن کودک بیشتر می‌شود، والدین باید کمتر در انجام تکالیف مدرسه مداخله کنند اما با این حال کودک این حس را داشته باشد که هر وقت سوالی داشته باشد، در دسترس او هستند. در کل باید روی تکالیف نظارت نسبی داشت و اجازه داد تا کودک مسئولیت‌پذیر باشد. حتی پیش‌دبستانی‌ها و کلاس اولی‌ها باید تکالیفشان را خودشان انجام دهند. اگر کودکی نمی‌تواند تکالیف را خودش انجام دهد احتمالا وابسته است و در این مورد با مشاور مدرسه باید مشورت شود.»

این روانشناس با تاکید بر اینکه برای انجام تکالیف به هیچ‌وجه نباید کودک را سرزنش کرد، گفت: «سرزنش کودک برای انجام تکالیف مدرسه باعث می‌شود از درس و مدرسه و به‌طور کلی از آموختن دلسرد شود. از این رو اعمال اصول تربیتی باید با خونسردی و حفظ حرمت خود و کودک انجام گیرد. اگر هم کودک در درس خاصی مشکل دارد، یادآوری موفقیت‌های او در درس‌های دیگر، منجر به اعتمادبه‌نفس‌اش می‌شود. او باید بفهمد که همه اشتباه می‌کنند و افراد موفق از اشتباهاتشان بهره می‌گیرند. درضمن می‌توان برای انجام تکالیف تشویق درنظر گرفت برای مثال به کودک بگویید: بعد از اینکه تکالیفت تمام شد با هم بازی می‌کنیم و یا هر چیز دیگر. همچنین کودک را درحین انجام تکالیف مورد تشویق قرار دهید مثلا به سمت او بروید و او را نوازش کرده و این رفتار او را تحسین کنید.»

وی در نهایت خاطرنشان کرد: «درصورت عدم موثر بودن تکنیک‌های فوق والدین باید از محرومیت استفاده کنند. برای مثال به کودک بگویند اگر تا ساعت مشخص شده تکالیفت تمام نشد، امشب نمی‌توانی با تبلت بازی کنی یا سریال ببینی! و حتما تهدیدشان  عملی شود.»سلامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: