کد خبر: ۱۹۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 11
بازیهای رایانه ای میتوانند تغییراتی را در توجه فرد ایجاد کنند؛ به طوری که تعدادی از این مطالعات به تقویت بعضی از انواع توجه، نظیر: توجه پایدار و یا انتخابی، اشاره کردهاند.
شفا آنلاین>سلامت>امروز، تحول و پیشرفت های چشمگیر و اجتنابناپذیر دنیای تکنولوژی، افراد بیشتری را در معرض سرگرمی هایی همچون بازی_های_رایانه ای<computer games> قرار داده است. کمتر از یکدهۀ قبل بازیهای رایانه ای تنها در کنسولهای خانگی همچون Microsoft Xbox، Sony PlayStation و Nintendo Wiiو رایانههای شخصی خلاصه میشد. اما با توجه به توسعه و پیشرفتهای صورت گرفته در عرصۀ پردازشگرهای گرافیکی تلفن همراه طی چند سال اخیر جمعیت قابل توجهی از بازی کننده های جدید متقاضی استفاده از این سرگرمی شدند که از تلفن همراه یا تبلت برای انجام دادن بازیها استفاده می کنند.البته استفاده از این واسطه ها به دلیل حمل بسیار بسیار ساده و دسترسی به نسل پرسرعت اینترنت همراه؛ احتمالاً دیگر حدومرزی برای انجام بازیهای رایانه ای بر روی سیاره وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:گروهی از دانشمندان در دانشگاه کاتالونیا در بارسلون و بیمارستان عمومی ماساچوست بر آن شدند که نتایج مقالات و اسناد منتشر شده روی "تأثیرات بازیهای ویدیویی بر روی ساختار و فعالیت مغز” را در یک #مقاله_مروری بررسی نمایند.پژوهشگران در این مقاله، نتایج ۱۱۶ مطالعۀ علمی را مورد بررسی قرار دادند؛ که در این میان ۲۲ مورد به تغییرات ساختاری مغز پرداخته و ۱۰۰ مورد نیز در رابطه با تغییرات عملکردی/رفتاری مغز بحث میکردند (بنابراین تعدادی از این مطالعات هر دو وجه را مورد توجه قرار داده بودند).

- نتایج این مقاله نشان میدهند که انجام بازیهای ویدیویی میتواند تأثیراتی بر روی ساختار و عملکرد مغز داشته باشد که برخی از آنها بدین شرح است:

- بازیهای رایانه ای میتوانند تغییراتی را در توجه فرد ایجاد کنند؛ به طوری که تعدادی از این مطالعات به تقویت بعضی از انواع توجه، نظیر: توجه پایدار و یا انتخابی، اشاره کردهاند.

- بخشهای مرتبط با "توجه” مغز نیز در انجام بازی کارآمدتر بوده و به (انرژی) فعالسازی کمتری نیز جهت تمرکز بر فعالیتهای ذهنی سنگین نیازمند است.شواهدی نیز مبنی بر افزایش اندازۀ بخشهای دخیل در تواناییهای بصری-فضایی (#Visualospatial) وجود دارد. برای مثال، اندازۀ هیپوکامپ راست در بازی کننده هایی که به صورت طولانیمدت در یک برنامۀ آموزشی بازیهای ویدیویی شرکت کرده بودند، افزایش یافته بود.

- نباید فراموش کنیم که این سرگرمیها میتوانند اعتیادآور باشند؛ و این نوع از اعتیاد #Internet_Gaming_Disorder نامیده میشود. تغییراتی که اختلال بازی کردن در سیستم پاداشدهی مغز ایجاد میکند مشابه همان تغییراتی است که در پی اعتیاد به مواد مخدر در مغز شکل میگیرد

پزشک آنلاین
.دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: