کد خبر: ۱۹۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 09
کارشناسان سوئیسی به تازگی نوعی پنجره هوشمند تولید کرده اند که درآن ازچندین آینه با ابعاد کوچک استفاده شده است.
شفاآنلاین>سلامت>فناوری‌هایی جدید برای درمان افسردگی افراد در محل کار کشف شد.

به گزارش شفاآنلاین،  کارشناسان سوئیسی به تازگی نوعی پنجره هوشمند تولید کرده اند که درآن ازچندین آینه با ابعاد کوچک استفاده شده است.

این آینه‌ها قابلیت تنظیم شدت نور، میزان دریافت گرما، روشنایی و برطرف کردن احساس افسردگی را در افراد دارند و حتی کارکنان می‌توانند نور بازتابی از پنجره‌ها را به دلخواه دگرگون کنند.

نمونه‌های اولیه پنجره‌های هوشمند درسال‌های اخیر در ابعاد مختلف به بازار آماده که درآن‌ها از فناوری الکترو کرومی استفاده است.

از جمله دیگر قابلیت‌های این پنجره هوشمند حفظ حریم شخصی افراد است به نحوی که می‌توانند پنچره را مات کنند بدون آنکه ازشدت نور کاسته شود.

تاکنون استفاده از موارد مشابه پنجره‌های هوشمند در دنیا به منابع زیاد انرژی نیاز داشته و نیز فناوری نصب و به کار گیری آن‌ها بسیار پیچیده بوده است.

اما فناوری جدید آینه‌های شیشه‌ای که به وسیله دانشمندان سوئیسی ساخته شده است از پیچیدگی درساخت کمتری برخورداراست و می‌تواند در سطح وسیع در دنیا مورد استفاده قرار بگیرد.

در ساخت این نوع شیشه ها، ابتدا از پرتور نور لیزر برای ایجاد یک ریز ساختار برروی سطح یک لایه (فیلم) استفاده می‌شود. درمرحله بعدی، آینه‌های کوچکی که به نام لنز‌های متصل کننده پارابولیک مرکب شناخته (CPC) می‌شوند به بدنه ساختار فیلم متصل می‌شوند.

این لایه پوششی را می‌توان وارد شیشه یا پنجره‌های دوجداره کرد که درآن آرایه‌ای از آینه‌های کوچک وجود دارند و می‌توانند نور خورشید را کنترل شده به درون اتاق انعکاس دهند و حتی برخی مناطق پر نور و کم نور دراتاق ایجاد کنند.

نصب این پنجره‌ها سبب کاهش توان دید افراد داخل ساختمان از فضای بیرون نمی‌شود و وسیله‌ای منحصربه فرد برای کاستن از گرمای هوا در فصول گرم سال و نیز افزایش نور داخل ساختمان و درنهایت کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش بهره وری و سلامت جسمی و روانی کارکنان است.

پژوهش‌های دانشمندان نشان داده است افرادی که در اتاق‌هایی بدون پنجره کار می‌کنند یا به میزان کم در معرض تابش نور خورشید هستند بیشتراز سایرین دچار بیماری‌هایی، چون افسردگی، کاهش ویتامین D، ابتلا به سرطان، ریزش مو  ومواردی ازاین دست می‌شوند.


کارشناسان در مرحله آزمایشی اکنون درحال نصب این پنجره‌های بازتاباننده درساختمان EMPA و نظارت بر چگونگی عملکرد آن‌ها در یک نمونه واقعی ساختمان هستند.
برچسب ها: سلامت ، افسردگی ، هوشمند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: