کد خبر: ۱۹۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
ارزیابی سال 1390 نشان داد که 23.6 درصد ایرانی با این مشکلات مواجه اند و در ارزیابی سال 1393 نیز مشخص شد که 23.44 درصد افراد به درجاتی از اختلالات روان دچار بودند
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران با تاکید بر نقش مسایل محیطی و اجتماعی بر سلامت روان جامعه گفت: مطالعات نشان می دهند که شرایط اجتماعی در بروز 55 درصد از اختلالات و مشکلات روانی تاثیرگذار هستند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر احمدعلی نوربالا روز شنبه در نشست خبری به مناسب برگزاری اولین همایش انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران در روزهای 19 تا 21 اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: همچنین مطالعات نشان می دهند که عوامل رفتاری نیز 30 درصد و عوامل ژنتیکی 15 درصد در سلامت روان(mental health) افراد موثر هستند.

وی به انجام سه مرحله ارزیابی ملی در سطح کشور در خصوص سلامت روان افراد جامعه اشاره کرد و گفت: طبق ارزیابی صورت گرفته در سال 1378، 21 درصد ایرانی ها به نحوی به مشکلات روان شناختی مبتلا بودند، ارزیابی سال 1390 نشان داد که 23.6 درصد ایرانی با این مشکلات مواجه اند و در ارزیابی سال 1393 نیز مشخص شد که 23.44 درصد افراد به درجاتی از اختلالات روان دچار بودند.

رئیس اولین همایش انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران اظهار داشت: نتایج این بررسی ها نشان می دهد که میزان ابتلا به اختلالات روانی در کشور ما روبه افزایش است؛ ما در کشوری زندگی می کنیم که گاها با حوادث ناخوشایندی روبه رو می شویم و افراد جامعه روزانه با استرس(Stress) های زیادی مواجه هستند که اگر نتوانند آن را کنترل کنند، با مشکلات روانی مواجه خواهند شد که معمولا به صورت بیماری های جسمانی بروز می کنند.

وی گفت: چهار عامل شامل اضطراب، افسردگی، جسمانی سازی (نشانه های جسمانی بیماری با ریشه های روانی) و اختلال بد کارکردی اجتماعی از علل اصلی بروز اختلالات روانی در بین جامعه ایرانی است و در این بین اضطراب و جسمانی سازی نقش پررنگ تری داشته و سبب بروز نشانه های جسمی زیادی با منشا روان شناختی شده است.

نوربالا توضیح داد: اینگونه مشکلات روانی سبب بروز بیماری های مانند سردردهای شدید، فشار و قندخون بالا و بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی می شود که افراد به تصور ابتلا به یک بیماری جسمانی به پزشکان معالج رشته های مختلف پزشکی مراجعه می کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر پیشگیری و کنترل اختلالات روانی، درخصوص راه های پیشگیری گفت: هیجان خشم و غم در کشور ما بسیار پررنگ است، یکی از راه های پیشگیری از بیماری های روانی، کنترل اینگونه احساسات است، همچنین افرادی که دچار بیماری جسمی می شوند باید بدانند که فقط پزشک معالج جسمی نمی تواند به آنها کمک کند و اگر مشکل جسمی برای آنها تشخیص داده نشد، باید بدون ترس از برچسب و انگ بیمار روانی برای درمان به روانپزشکان مراجعه کنند.

نوربالا افزود: متخصصان رشته های مختلف پزشکی نیز موظفند وقتی بیماری جسمی برای بیمار تشخیص نداند، به او نگویند مشکلی نداری بلکه او را به متخصصان رشته های روان پزشکی ارجاع دهند زیرا ممکن است مشکل در اثر تنش های اجتماعی باشد.

رئیس انجمن روان تنی ایران به نتایج یک مطالعه که در تهران انجام شده است، اشاره کرد و گفت: مطالعه ای که طی سال های 1394 تا 1395 انجام شد، نشان داد که بیش از 80 درصد شهروندان تهرانی طی این یک سال حداقل یک رویداد استرس زای شدید را تجربه کرده اند.

اضطراب شایعترین اختلال روانی
دکتر علی اکبر نجاتی صفا دبیر علمی اولین همایش انجمن روان تنی ایران نیز در این نشست، شایعترین اختلال روانی را، اضطراب دانست و گفت: بخشی از افراد جامعه که دچار اضطراب می شوند، افرادی هستند که به یک بیماری جسمانی مبتلا شده اند و به دلیل عدم توانایی در انطباق خود با این بیماری، دچار اضطراب و افسردگی(Depression) می شوند.

وی افزود: از سوی دیگر مشکلات اقتصادی در تامین هزینه های درمانی می تواند یکی دیگر از علل بروز اضطراب باشد که در کنار ارائه آموزش های لازم، ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار می تواند بخشی از این اضطراب ها را کاهش دهد.

اولین کنگره انجمن علمی روان تنی ایران با حضور متخصصان داخلی و خارجی در تهران برگزار می شود؛ نجاتی درخصوص برنامه های این کنگره گفت: در این کنگره سه روزه 75 سخنرانی از سوی صاحب نظران داخلی و خارجی ارائه می شود و سمپوزیوم هایی با موضوعات بیماری های گوارشی، تنفسی و ریوی، قلبی عروقی، سرطان، زنان، چاقی و بی اشتهایی عصبی و کارگاه هایی با موضوعاتی همچون چگونگی با خبرکردن بیمار از بیماری صعب العلاج جسمانی و روان درمانی برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: