کد خبر: ۱۹۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
درمان مشکلاتی همچون استرس فقط توسط پزشک و دریافت دارویی و آموزش مدیریت استرس نیز حائز اهمیت است
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس انجمن علمی ـ پزشکی روان‌تنی ایران با اشاره به اینکه شرایط اجتماعی ۵۵ درصد روی سلامت افراد تأثیر دارد،‌ گفت: درمان مشکلاتی همچون استرس فقط توسط پزشک و دریافت دارویی و آموزش مدیریت استرس نیز حائز اهمیت است.

به گزارش شفا آنلاین، سیداحمدعلی نوربالا در نشست خبری اولین همایش سالانه انجمن علمی ـ پزشکی روان‌تنی ایران اظهار داشت: عوامل روانشناختی بر روی سلامت جسم افراد تأثیر می‌گذارد و این مسئله توجه به آن بسیار حائز اهمیت است بر همین اساس 24 دانشگاه علوم پزشکی که در حوزه روانپزشکی فعالیت دارند مسئله روان‌تنی در آنها مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی فلوشیپ روان‌تنی در کشور در سال‌های گذشته افزود: بر اساس ارزیابی ملی سلامت روان در کشور در سال 1378،‌ 21 درصد جامعه ایرانی دچار مشکلات روان‌شناختی بود که این مسئله نیاز به ورود  جامعه روانپزشکی و مشارکت آنها داشت.

رئیس انجمن علمی ـ پزشکی روان‌تنی ایران ادامه داد: بر اساس ارزیابی دیگری در سال 1390 این آمار 23.6 و در سال 96، 23.44 بود و اضطراب، افسردگی، جسمانی‌سازی مشکلات روانی و بد کارکردی اجتماعی 4 علامت مهم مشکلات روانشناختی بود.

نوربالا بیان داشت: طی 15 سال گذشته دو علامت بارز رشد معناداری داشتیم که شامل اضطراب و جسمانی‌سازی مشکلات روانشناختی بوده است.

وی با بیان اینکه فضاهای فرهنگی و اجتماعی می‌تواند اضطراب و نگرانی را بیشتر کند،‌گفت: بیماری‌هایی همچون سردرد،‌مشکلات گوارشی، بالا رفتن قند و فشارخون از جمله مسائل روانی‌تنی بوده که در نخستین کنگره انجمن علمی ـ پزشکی روان‌تنی مدنظر قرار گرفته است.

نوربالا با اشاره به اینکه بر اساس تحقیق به عمل آمده در سال 95، مشخص شده که 80 درصد شهروندان تهرانی در یک سال قبل از آن یک رویداد استرسی‌زا را تجربه کرده‌اند گفت: البته به نظرم در حال حاضر این میزان بیشتر شده است.

رئیس انجمن علمی ـ پزشکی روان‌تنی ایران خاطرنشان کرد: شرایط اجتماعی 55 و  عوامل رفتاری 30 درصد بر روی سلامت افراد تأثیر می‌گذارند و سایر عوامل تأثیرگذار بر روی سلامت، ژنتیک و نحوه خدمت‌رسانی است.بنابر این توجه به دو عامل شرایط اجتماعی و عوامل رفتاری بسیار حائز اهمیت است.

نوربالا با بیان اینکه برای رفع اضطراب و برخی مشکلات روانشناختی می‌توان از دارو و پزشک کمک گرفت ولی افراد باید توجه داشته باشند که مدیریت استرس و خشم، غم و ... نیز دارای اهمیت بوده و افراد باید آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا بگیرند و فرد در صورتی که در معرض این مشکلات قرار گرفت علاوه بر مدیریت آن بدون حسن نگرانی از برچسب زدن مراجعه به روانپزشک خدمات درمانی لازم را دریافت کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: