کد خبر: ۱۹۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 29
مظاهری گفت: جای پژوهش در حوزه آسیب شناسی خانواده خالی است و متولیان باید برای این موضوع برنامه ریزی جدی داشته باشند.
شفاآنلاین>سلامت>مظاهری گفت: جای پژوهش در حوزه آسیب شناسی خانواده خالی است و متولیان باید برای این موضوع برنامه ریزی جدی داشته باشند.

به گزارش شفاآنلاین،محمدعلی مظاهری رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در هشتمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده و چهارمین جشنواره ملی خانواده پژوهشی که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: ازدواج، طلاق و ارزیابی آن امری مهم در هر جامعه است و از آنجایی که وظیفه هر دانشگاه ساختن آینده است و این موضوع کار ساده‌ای نیست باید متولیان وزارت علوم در بحث دیده شدن پژوهشکده خانواده با توجه به کارکرد آن اقدامات خوبی انجام دهند.

وی ضمن اشاره به روند تأسیس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: تأسیس این پژوهشکده برای معاون پژوهشی وزارت علوم وقت جای تعجب بود اما باید بدانیم متولیان پژوهشی وظیفه دارند در توسعه پژوهش حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی گام بردارند.

مظاهری تصریح کرد: هنوز شاهد دیدگاه‌های نامناسبی در عرصه پژوهشکده خانواده هستیم و با وجود آمار آسیب‌های اجتماعی خانواده می‌بینیم که باید به پژوهشکده خانواده توجه بیشتری شود و متولیان امر در کنار پژوهشگران گام عملیاتی برای رفع آسیب‌های خانواده بردارند.

رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: باید با توجه به اهمیت حوزه خانواده و نقش آن در ارتقای جامعه و سلامت روان افراد و جامعه این موضوع را برجسته کنیم و امنیت آن را به متولیان و پژوهشگران گوشزد کنیم که خوشبختانه نقش پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی نقش پر رنگی در این موضوع دارد اما پیشبرد حوزه خانواده نیازمند مشارکت بین بخشی است.

وی افزود: اطلاعات دقیقی از آمار ازدواج و طلاق در کشور نداریم و متأسفانه نداشتن آمار صحیح در بسیاری از عرصه‌ها کار را برای پژوهشگران سخت می‌کند اما فراوانی ازدواج و طلاق در ایران طی سال‌های 44 تا 96 نشان می‌دهد که ما به طور دائم با افزایش و کاهش‌ طلاق مواجه بوده‌ایم و ترکیب ازدواج پایین و طلاق بالا ترکیب مناسبی نیست و ما در مورد روند افزایشی طلاق کاری نکرده‌ایم.

سیاست گذاری واحدی در حوزه خانواده نداشته‌ایم

مظاهری گفت:‌ سطح ازدواج و طلاق مهم‌ترین شاخصی است که وضعیت خانواده را با آن می‌سنجند و جمعیت شناسان آن را پیشنهاد داده‌اند و نمودار ازدواج و طلاق کشور طی 50 سال نشان می‌دهد ما در حوزه خانواده سیاست گذاری واحد و با ثباتی نداشته‌ایم.

رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: مطالعات نشان داده سیاست‌گذاری‌های حقوقی و اقتصادی نقش معناداری در ازدواج و طلاق نداشته اما مسائل سیاسی و اجتماعی اکنون خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

وی اظهار کرد:‌ سلامت روان خانواده و کاهش آسیب‌های خانواده نیازمند پژوهش و مطالعات است و باید با نگاه عالمانه و تخصصی به آسیب شناسی خانواده پرداخت.

مظاهری در پایان گفت: با توجه به جایگاه خانواده در هر جامعه‌ای باید متولیان امر دوشادوش محققان حوزه خانواده در بحث خانواده پژوهشی سهیم باشند تا شاهد اقدامات موثری برای کاهش افت و خیزهای ازدواج و طلاق باشیم و با ثبات مناسب و ترغیب جوانان در کنار پژوهش‌های موثر و ارائه تسهیلات لازم برای موضوعات خانواده قدم برداریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: