کد خبر: ۱۹۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 18
در پی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و از بین رفتن گله‌های مولد بسیاری از مرغداری‌ها که در کشور آلوده شده بودند، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت تا نسبت به واردات این محصول اقدام کند تا بتواند بازار را کنترل کند
شفاآنلاین>اجتماعی> مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم گذار از توقف واردات تخم‌مرغ در پی بهبود وضعیت تولید داخلی خبر داد و گفت: با توجه به قیمت حدود ۵۵۰۰ تا ۵۷۰۰ تومانی هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری و حداکثر سود منطقی و قانونی ۲۳ درصدی تا بازار، هر شانه تخم‌مرغ نهایتا باید ۱۴ هزار تا ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار فروخته شود.

به گزارش شفاآنلاین، در پی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و از بین رفتن گله‌های مولد بسیاری از مرغداری‌ها که در کشور آلوده شده بودند، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت تا نسبت به واردات این محصول اقدام کند تا بتواند بازار را کنترل کند، چرا که هر شانه تخم‌مرغ به کیلویی حدود ۲۰۰۰ تومان رسیده بود.

اما حالا رضا ترکاشوند - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار - از توقف واردات تخم‌مرغ در پی بهبود وضعیت (Condition)تولید و عرضه فراوان این محصول خبر داده است.

وی در این باره گفت: تولید در حال حاضر در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و قیمت تخم‌مرغ پایین‌تر از هزینه تمام شده آن است، چرا که هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری نهایتا ۵۵۰۰ تا ۵۷۰۰ تومان فروخته می‌شود و با احتساب سود منطقی و قانونی برای واسطه‌ها این محصول نباید بیش از ۲۳ درصد گرانتر از این قیمت به دست مصرف کنندگان برسد که به حدود ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار با اشاره به هزینه تمام شده ۵۸۰۰ تا ۶۰۰۰ تومانی تخم‌مرغ برای مرغداران افزود: براساس تفاهمی که با شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفت از حدود دو هفته واردات تخم‌مرغ (egg)متوقف و مقرر شد ذخیره احتیاطی این شرکت نیز از محل تولید داخلی تامین شود. البته با توجه به واردات تخم‌مرغ صورت گرفته در گذشته و معدودیت تاریخ انقضا آن هم‌اکنون شرکت پشتیبانی امور دام درگیر توزیع این محصول است اما از این پس وارداتی صورت نخواهد گرفت.

ترکاشوند با اشاره به واردات حدود ۱۵ هزار تنی تخم‌مرغ طی ماه‌های اخیر که در راستای تنظیم بازار انجام شده بود، اظهار کرد: وضعیت نهاده‌های تولید در شرایط کنونی مورد تایید نیست، چرا که توزیع‌کنندگان این محصولات، نباید کنجاله سویا را بالاتر از کیلویی ۲۰۰۰ تومان و ذرت را بالاتر از ۱۰۰۰ تومان به تولید کنندگان بفروشند که متاسفانه این اتفاق می‌افتد، چرا که این محصولات اساسی موجود در بازار مربوط به سه ماه گذشته است که واردکنندگان ارز مبادلاتی داشتند و نرخ جهانی بالا نرفته بود.

وی ادامه داد: اگر سیاست‌گذاری ارزی جدید دولت در راستای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی برای این کالاهای اساسی به درستی اجرایی شود، وضعیت بازار نهاده‌های تولید در حوزه طیور بهبود پیدا می‌کند به شرط آنکه نظارت دستگاه‌هایی مانند سازمان حمایت بیش از پیش صورت گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: