کد خبر: ۱۹۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 10
بحران اعتیاد به تلفن همراه تنها به افراد بزرگ‌سال محدود نیست. مطالعات نشان می‌دهد که حتی کودکان زیر ۶ سال نیز به این مشکل مبتلایند و از هر چهار کودک انگلیسی زیر ۶سال، یکی از آن‌ها تلفن همراه دارد یا به‌طور دائم از این فناوری استفاده می‌کند.

شفاآنلاین>اجتماعی>از هر ۴ کودک انگلیسی زیر ۶ سال، یک نفر تلفن همراه دارد. در شرایطی‌که بیشتر والدین، سن مناسب برای داشتن گوشی تلفن همراه را ۱۱ سال می‌دانند، اما کنترل خاصی روی اسمارت‌فون‌ها قرار نمی‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین،بحران اعتیاد به تلفن همراه تنها به افراد بزرگ‌سال محدود نیست. مطالعات نشان می‌دهد که حتی کودکان زیر ۶ سال نیز به این مشکل مبتلایند و از هر چهار کودک انگلیسی زیر ۶سال، یکی از آن‌ها تلفن همراه دارد یا به‌طور دائم از این فناوری استفاده می‌کند. این در حالی است که بیشتر والدین اعتقاد دارند سن مناسب برای داشتن گوشی تلفن همراه، ۱۱ سال است.

در این بررسی‌ها مشخص شد که تقریبا نزدیک به نیمی از کودکان یادشده، دست‌کم ۲۱ ساعت در طول هفته به استفاده از تلفن‌های همراه خود مشغولند و از برنامه‌های مختلف آن استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان داد که حدود ۸۰ درصد از والدین این کودکان، هیچ نوع محدودیت زمانی برای استفاده کودکان خود از تلفن همراه اعمال نمی‌کنند و حتی دوسوم این افراد نیز توجهی به اعمال محدودیت برای دانلود مطالب از اینترنت در تلفن‌های همراه کودکان خود ندارند و این کودکان، به تمام محتوای موجود در اینترنت دسترسی دارند.

«لیام هاولی» (Liam Howley) از کارشناسان مرکز اینترنتی «musicMagpie» که به عنوان کارشناس در این مطالعات حضور داشت، در این مورد می‌گوید: «تلفن‌های همراه هوشمند به مهم‌ترین فناوری بشر امروز تبدیل شده‌اند. ما به کمک این فناوری با دوستانمان در ارتباطیم، از اخبار روز دنیا مطلع می‌شویم و از بهترین لحظات زندگی خود تصویر تهیه می‌کنیم. امروزه سن مالکیت تلفن همراه بسیار پائین آمده است و حتی کودکان به این فناوری دسترسی دارند. هرچند بسیاری از والدین اعتقاد دارند که سن مشخصی برای دادن یک دستگاه تلفن همراه به یک کودک وجود ندارد، اما آن‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای عمل کنند که اطمینان حاصل شود زندگی روزمره کودک با این فناوری مختل نشده و تهدید نمی‌شود. محدودیت‌هایی مانند وضع قوانین مدت‌زمان استفاده، نوع دسترسی به اینترنت، محدودیت دانلود و دسترسی به محتوا از این موارد محسوب می‌شوند که والدین می‌توانند به کمک آن‌ها، استفاده از این فناوری را توسط کودکان خود کنترل کنند.»

البته این تهدید فقط مختص کودکان زیر ۶ سال نیست و تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه و تبلت توسط کودکان بزرگ‌تر (بین سنین ۸ تا ۹ سال) نیز بسیار خطرناک است. «الیزابت انگلندر» (Elizabeth Englander)، استاد روان‌شناسی دانشگاه ایالتی بریج‌واتر (Bridgewater) در ماساچوست در مورد خطرات استفاده از تلفن همراه و تبلت می‌گوید: «پدرها و مادرها اغلب در مورد مزایای استفاده از تلفن همراه و تبلت سخن می‌گویند، اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که ممکن است این دستگاه‌ها خطرات پیش‌بینی‌نشده بسیاری را نیز داشته باشند.»

تحقیقات این گروه نشان می‌دهد احتمال زیادی وجود دارد که بچه‌های بزرگ‌تر یعنی کودکان مقطع پنجم، تلفن همراه و تبلت داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند؛ اما نیمی از کودکان مقطع چهارم و در حدود ۴۰ درصد از کودکان مقطع سوم نیز از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. داشتن یک دستگاه تلفن همراه یا تبلت، این فرصت را به کودکان می‌دهد تا ارتباطی مثبت یا منفی را از طریق رسانه‌های اجتماعی مجازی و ارسال پیامک با همسالان خود برقرار کنند. از سوی دیگر، این دسترسی دائمی به تلفن همراه یا تبلت، دریافت یا ارسال پیامک و ارتباط با افرادی را که به زورگیری‌ها یا سوء استفاده‌های مجازی می‌پردازند، آسان می‌کند.

محققان دانشگاه ایالتی بریج‌واتر ماساچوست به والدین کودکان گروه‌های سنی ۸ تا ۹ سال هشدار می‌دهد که برای کاهش احتمال چنین زورگیری‌هایی بهتر است از ارائه و در دسترس قرار دادن تلفن‌های همراه و تبلت‌ها به کودکان خود خودداری کنند تا احتمال بروز هرگونه سوءاستفاده‌های مجازی کاهش پیدا کند.

انگلندر می‌گوید: «حداقل می‌توان گفت که بهتر است تا والدین با کودکان خود در مورد خطرات استفاده از تلفن‌های همراه یا تبلت صحبت کنند و مسئولیت‌های داشتن چنین دستگاه‌ها و همچنین، قوانین عمومی ارتباطات در حوزه اجتماعی مجازی را برای آن‌ها متذکر شوند.»

برچسب ها: بحران ، اعتیاد ، موبایل ، گوشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: