کد خبر: ۱۸۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 26
پرونده طرح ترافیک جدید که چندی پیش از سوی فرمانداری تهران با ذکر 6ایراد به شورای شهر تهران برگشت داده شده بود، دیروز در شورای شهر تهران بار دیگر گشوده شد.
شفاآنلاین>اجتماعی>پرونده طرح ترافیک جدید که چندی پیش از سوی فرمانداری تهران با ذکر 6ایراد به شورای شهر تهران برگشت داده شده بود، دیروز در شورای شهر تهران بار دیگر گشوده شد. در این جلسه شورایی‌ها به پرداخت هزینه عوارض تردد جانبازان بالای 25 درصد از جیب شهرداری و تخفیف 90 درصدی به بیماران خاص، افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی و خبرنگاران رأی مثبت دادند. طرح ترافیک جدید پس از اصلاح به هیأت تطبیق فرمانداری ارسال می‌شود. در جلسه دیروزهمچنین پیشنهاد حذف محدوده زوج و فرد از جدول قیمت‌گذاری و اضافه شدن آن در قالب تبصره به رأی گذاشته شد که در نهایت این محدوده از جدول اخذ عوارض حذف شد.

به گزارش شفاآنلاین،محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این جلسه گفت: ایرادات فرمانداری حتماً بررسی می‌شود و نهایتاً می‌توان با حذف بندهایی که فرمانداری به آنها ایراد گرفته، مابقی طرح را ابلاغ و اجرایی کرد چرا که این طرح در شورای ترافیک تهران به تصویب رسیده است و مسیر قانونی خود را طی می‌کند.محسن هاشمی هم در این باره گفت: رایگان شدن عوارض برای جانبازان 25 درصد و به بالا خواهد بود و همچنین عوارض تردد برای خبرنگاران بشدت کاهش یافت و با رأی اکثریت آرا به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد، اما رقم نهایی بستگی به تردد خبرنگاران در طول روز دارد.

تخفیف 90 درصدی و کارت بلیت الکترونیکی به خبرنگاران
در جلسه امروز شورا نیز تبصره اهدای کارت بلیت الکترونیک رایگان یک ساله مخصوص خبرنگاران برای استفاده از حمل و نقل عمومی به تصویب رسید. همچنین مقرر شد به شهرداری اجازه داده شود به خبرنگارانی که فاقد خودرو هستند و از سهمیه طرح ترافیک استفاده نمی کنند این کارت داده شود.
محمد علیخانی نیز از اصلاح تبصره‌های لایحه‌های عوارض طرح ترافیک جدید در پی اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری تهران خبر داد.به گفته وی، آئین‌نامه‌ای از سوی معاون حمل و نقل در حال تدوین است تا نحوه توزیع سهمیه مشخص شود.

مسجد جامعی هم گفت: طرح ما ملاحظات اجتماعی نداشت و باید بپذیریم فرمانداری تهران ملاحظات متفاوتی از جمله ملاحظات اجتماعی را مدنظر قرار می‌دهد، ما باید شرایط زندگی مردم را در نظر بگیرم، در خصوص تصویب این طرح ما عجله داشتیم و لذا برخی قواعد و قوانین را رعایت نکردیم. در این میان اما رسولی با تأکید بر اینکه میان اصحاب رسانه و سایر اقشار جامعه تفاوتی وجود ندارد، گفت: باکاهش 90درصدی بهای ورود خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان به طرح ترافیک در سال آینده مخالف هستم. شهربانو امانی هم از استفاده شرکت اتوبوسرانی از اتوبوس‌های فرسوده در شیفت شب در خطوط  بی‌آرتی گلایه کرد.وی ادامه داد: سهم اتوبوس‌های شهرداری تهران در انتشار ذرات معلق 12 درصد است؛ این درحالی است که شرکت اتوبوسرانی به‌دلیل کمبود اتوبوس در ناوگانش مجبور است برای جبران از اتوبوس‌های فرسوده استفاده کند.

اجرای طرح ترافیک جدید به سال آینده نمی‌رسد
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه طرح ترافیک جدید به سال آینده نمی‌رسد، گفت: به نظر من شورای شهر در خصوص تصویب عوارض ورود به طرح زوج و فرد مرتکب اشتباه شده است، چرا که شورای ترافیک این طرح را تصویب نکرده بود و شورای شهر می‌خواست با یک تیر دو نشان بزند.
سردار میهماندار افزود: برای اجرای طرح ترافیک جدید نیاز به تجهیزات داریم و هنوز ندیدیم که حتی یک عدد دوربین هم در مبادی ورود به طرح ترافیک نصب کنند، چرا که دوربین باید مشخص کند خودرو چه ساعتی داخل و چه ساعتی خارج شده است. وی ادامه داد: دوربین‌های مخصوص طرح ترافیک مانند دوربین عادی نیستند، این تجهیزات فنی و حرفه‌ای بوده و نصب آنها به همین سادگی نیست.

وی ادامه داد: قرار شده بود در آینده موضوع گرفتن عوارض از طرح زوج و فرد تصویب شود، اما آنها زودتر عوارض را تصویب کردند که اگر یک روزی شورای ترافیک، گرفتن عوارض را تصویب کرد، آنها دوباره این فرآیند را طی نکنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که آیا شهردار تهران اجازه دارد 3 درصد ضریب صفر ورود به طرح ترافیک را به برخی افراد اختصاص دهد، ادامه داد: این مباحث مربوط به عوارض است و به شورای شهر ارتباط دارد. البته من هم شنیده‌ام، اما حوزه شورای شهر تهران است و آنها می‌توانند به هر کس که می‌خواهند تخفیف دهند.

مترو بشدت زیانده شده
عضو شورای شهر تهران با اشاره به از کار افتادن یک دستگاه قطار در خط یک مترو در هفته گذشته، با بیان اینکه مترو از نظر مالی با کمبود اعتبار روبه‌روست، گفت: در حال حاضر به دو هزار واگن نیاز داریم، بسیاری از قطارها قدیمی شده‌اند و نزدیک به 230 واگن در تعمیرگاه هستند. مترو به علت کمبود قطار نمی‌تواند از همه ظرفیت و زیرساخت‌های خود استفاده کند و در همین راستا در خدمات‌دهی با مشکل روبه‌رو می‌شود.محمد علیخانی ادامه داد: بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار فقط برای تهیه واگن نیاز است، البته دولت مصوبه بسیار خوبی در این زمینه در شورای اقتصاد تصویب و برای خرید دو هزار واگن اعتبارات آن را تأمین کرده است. البته از این دو هزار واگن، بخشی برای تهران و بقیه برای سایر کلانشهرها است و در حال پیگیری هستیم تا هر چه سریعتر این واگن‌ها خریداری شود. وی افزود: البته مجلس هم دو میلیارد یورو برای کمک به حمل و نقل عمومی کلانشهرها تصویب کرده است و از آن دو هزار واگن نیز هزار عدد آن به تهران اختصاص دارد.

علیخانی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها در حوزه مترو گفت: در گذشته تحریم‌ها باعث شده بود همه چیز چند برابر قیمت به ایران برسد، بیشتر قطعات از چین وارد می‌شد آنها هم از این مسأله سوء‌استفاده می‌کردند و از آنجایی که می‌دانستند ایران دچار مشکل است همه چیز را به ما گران‌تر می‌فروختند. وی با اشاره به معضلات خط فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ادامه داد: هر فرد باید 90 دقیقه در ایستگاه منتظر بماند تا بتواند سوار قطار شود و یکی از خطوطی که بشدت نیاز به قطار دارد، همین خط است.  علیخانی با اشاره به مخالفت‌هایی که در تهران با افزایش قیمت بلیت می‌شود، ادامه داد: دولت آنجا که دست خودش باشد هر جور بخواهد عمل می‌‌کند، قیمت دلار دراین مدت بشدت نوسان داشته و شاهد بودیم یک دقیقه هزار تومان افزایش داشت، اما وقتی پیشنهاد دادیم قیمت بلیت از 800تومان به هزار تومان افزایش یابد اعلام کردند زیاد است. بالاخره چه کسی باید این پول را پرداخت کند؟ مدیرعامل مترو که نمی‌تواند این پول را از جیبش بپردازد، متأسفانه قیمت‌ها واقعی نیست و دولت هم تا اینجا کمک نکرده است.

نیم نگاه
محسن هاشمی: رایگان شدن عوارض برای جانبازان 25 درصد و به بالا خواهد بود و همچنین عوارض تردد برای خبرنگاران بشدت کاهش یافت و با رأی اکثریت آرا به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد.

در جلسه امروز شورا نیز تبصره اهدای کارت بلیت الکترونیک رایگان یک ساله مخصوص خبرنگاران برای استفاده از حمل و نقل عمومی به تصویب رسید. همچنین مقرر شد به شهرداری اجازه داده شود به خبرنگارانی که فاقد خودرو هستند و از سهمیه طرح ترافیک استفاده نمی کنند این کارت داده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: