کد خبر: ۱۸۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 16
امروزه با روش‌های ژنتیکی اقدام به درمان این نوع بیماری‌ها می‌شود. این علم همچنین حتی در حوزه‌های کشاورزی و حتی در تولید سوخت سالم و موارد متعدد استفاده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات جهانی برای درمان برخی از بیماری‌های ژنتیکی مانند هموفیلی(hemophilia) با استفاده از روش‌های ویرایش ژن، گفت: در ایران در کنار مرکز ژنومیک و اجرای پروژه "ایرانوم" که اقدام به تشخیص ژن عامل بیماری‌زا می‌شود،‌ مراکزی برای درمان بیماری‌های ژنتیکی از طریق روش‌های نوین تاسیس شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک‌زاده امروز در مراسم افتتاح پروژه ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی با اشاره به اهمیت درمان بیماری‌های ژنتیکی، افزود: امروزه با روش‌های ژنتیکی اقدام به درمان این نوع بیماری‌ها می‌شود. این علم همچنین حتی در حوزه‌های کشاورزی و حتی در تولید سوخت سالم و موارد متعدد استفاده می‌شود.

ملک‌زاده، بررسی ژنوم انسانی را یکی از زمینه‌های تحقیقاتی در آینده دانست و اظهار کرد: از این علم برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود که به عنوان نمونه‌ای از آن می‌توان به پروژه درمان بیماری هموفیلی با ژن درمانی اشاره کرد.

وی در این باره توضیح داد: در یک پروژه، 9 بیمار هموفیلی در سنین 15 تا 17 سال مورد مطالعه قرار گرفتند که در این مطالعات با استفاده از ویرایش ژنتیکی اقدام به درمان این بیماری شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر 300 میلیون معلول در کل دنیا وجود دارند، اضافه کرد: این تعداد بیمار، در انتظار دریافت این روش درمانی برای درمان بیماری‌های خود هستند.

ملک‌زاده با اشاره به وضعیت بیماری‌های ژنتیکی در کشور،‌ گفت: ما باید برنامه‌ریزی کنیم که در آینده حدود 10 هزار معلول را از طریق ویرایش ژن درمان کنیم و باید در این زمینه خود را آماده کنیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه "ایرانوم" در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(Rehabilitation) خاطر نشان کرد: با استفاده از یافته‌های این پروژه می‌توانیم دریابیم که در کدام قسمت از ژن یک فرد معلول، نقصی وجود دارد و با ویرایش ژن قادر خواهیم بود ژن معیوب را قطع و اقدام به درمان افراد مبتلا کنیم.

ملک‌زاده، روش کریستر را یکی از روش‌های متداول در درمان برخی از بیماری‌ها دانست و گفت: با استفاده از این روش و از طریق اصلاح ژن می‌توانیم نسبت به درمان بسیاری از بیماری‌ها که تاکنون قابل درمان نبودند، اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: در سال 71 که در وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شدم، برای اولین بار راه‌اندازی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را تایید کردم که در آن زمان مورد انتقادهای زیادی قرار گرفتم، ولی امروز روز مبارکی است که این دانشگاه موفق شد مرکز ژنومیک را راه‌اندازی کند.

به گفته وی این مرکز می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن و معلولیت‌های ژنتیکی(Genetic Disabilities) نقش مهمی را ایفا کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در عین حال خاطر نشان کرد: باید در کنار مرکز ژنومیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که اقدام به تشخیص بیماری‌های ژنتیکی می‌کند، مراکزی برای ویرایش ژن به منظور درمان بیماری‌ها ایجاد شود.

وی ابراز امیدواری کرد که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و وزیر بهداشت در این زمینه به محققان کمک کنند تا این مراکز علمی هر چه زودتر راه‌ اندازی شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: