کد خبر: ۱۷۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۶ - 2017December 25
علاوه بر کنترل میزان مصرف کربوهیدرات‌ها، افراد مبتلا به دیابت، باید از مواد غذایی استفاده نمایند که میزان فشار خون و کلسترول بالا و اضافه وزن را که از عوامل درجه یک در بروز این بیماری هستند، در خود کاهش دهند.
شفا آنلاین>سلامت>اگر شما مبتلا به بیماری دیابت بوده و یا در معرض خطر شدید این بیماری قرار دارید، در این صورت می دانید که نوشابه‌های گازدار، آب نبات و شیرینی جات دقیقا هیچ فایده‌ای برای سلامتی شما ندارند. و این به دلیل آن است که مصرف مقدار بسیار زیادی از این کربوهیدرات‌های خالص و سرشار از قند، به مرور زمان می‌توانند باعث بالا رفتن دائمی قند خون و افرایش مقاومت انسولین <Insulin resistance>شود که خود نیز ممکن است به کلیه‌ها، چشم‌ها، اعصاب بدن، و قلب آسیب جدی برساند.

به گزارش شفا آنلاین:ایمی هس فیشل (Amy Hess Fischel)، متخصص و مربی تغذیه در مرکز دیابت دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «اما پیشگیری از بروز عوارض بلند مدت بیماری دیابت، تقریبا مسئله‌ای فراتر از خودداری از مصرف مواد غذایی است که به سرعت باعث بالا رفتن میزان قند خون می‌شوند.»

علاوه بر کنترل میزان مصرف کربوهیدرات‌ها، افراد مبتلا به دیابت، باید از مواد غذایی استفاده نمایند که میزان فشار خون و کلسترول بالا و اضافه وزن را که از عوامل درجه یک در بروز این بیماری هستند، در خود کاهش دهند.

بنابراین، چه نوع مواد غذایی برای شما که مبتلا به دیابت هستید، مفید می‌باشد؟ فیشل می‌گوید: « به عنوان یک راهنمایی عمومی، مواد غذایی سرشار از پتاسیم، کلسیم، فیبر، منیزیم و ویتامین‌های E, C, A گزینه‌های خوب و مفیدی در این خصوص بشمار می‌روند.» حتی مصرف چربی‌ها نیز به شرط آن که از نوع چربی‌های سالم بوده و میزان مصرف آنها نیز تحت کنترل قرار گیرد، می‌تواند خوب و مفید باشد.
در اینجا، منتخبی از بهترین و بدترین مواد غذایی برای مبتلایان به دیابت بیان شده است:
بهترین مواد غذایی برای مبتلایان به دیابت
غلات سبوس دار
تاثیر همه کربوهیدرات‌ها بر بیماری دیابت یکسان نمی‌باشد. غلات سبوس دار مانند نان سبوس دار، دانه گیاه کینوا (Quinoa)، کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش معروف است. البته جزو غلات نیست اما خواصی مشابه و حتی بیشتر دارد. به این دانه‌ها «مادر همه دانه‌های خوراکی» می‌گویند چون خواص فوق‌العاده‌ای دارند) و سبوس که با غلات کامل و سبوس دار مشابه خود متفاوت می‌باشند، سرشار از فیبر بوده که در واقع، عمل هضم و گوارش را کند نموده، سرعت تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز را کاهش داده و از بالا رفتن سریع قند خون جلوگیری می‌نمایند.
علاوه بر آن، فیبر موجود در غلات سبوس دار به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری نمایید، و بعضی از غلات دیگر، مانند جو پرک و بلغور جو نیز دارای پتاسیم می‌باشند.
توصیه آخر: مصرف غلات سبوس دار به میزان مناسب، به اندازه و شدت کربوهیدرات‌های دیگر، تاثیری بر افزایش قند خون ندارد.
ماهی سالمون
ماهی سالمون، مملو از اسیدهای چرب امگا-3 می‌باشد و همانطور که به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌نماید، اثرات سودمندی نیز بر عوامل خطرزای دیابت، مانند التهاب و فشار خون بالا دارد. انجمن دیابت در آمریکا، مصرف حداقل دو بار در هفته، ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 را توصیه می‌کند. اگر به مصرف ماهی سالمون علاقه‌ای ندارید، در این صورت، ماهی ساردین و یا ماکرل (Mackerel) را امتحان نمایید. این نوع ماهی‌ها، سرشار از پروتئین می‌باشند که شما را سیر نگه داشته و مانع از بالا رفتن سریع قند خون می‌شوند.
مصرف متعادل مغزها و آجیل‌ها
مغزها و آجیل‌ها، سرشار از فیبر و منیزیم بوده و علاوه بر پروتئین، مملو از چربی‌های سالم و غیر اشباع می‌باشند که به شما کمک می‌کنند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری نمایید. اضافه نمودن یک مشت کوچک از مغزها در سالاد و یا در کاسه‌ای از غلات و یا مصرف آنها به عنوان میان وعده، می‌تواند از طریق ثابت نگه داشتن میزان قند خون، به شما در اجتناب از پر خوری و یا خوردن بیش از حد در بین دو وعده غذایی کمک نماید. تخم کتان، مغزها و آجیل‌ها مانند گردو نیز دارای اسیدهای چرب امگا-3 می‌باشند. فقط مراقب میزان مصرف آنها باشید، زیرا به عنوان مثال، میزان کالری در چند عدد بادام اضافی، به سرعت افزایش می‌یابد.
سیب زمینی شیرین
شاید از مشاهده سیب زمینی شیرین در فهرست مواد غذایی مجاز به مصرف برای مبتلایان به دیابت، متعجب شوید. اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که سیب زمینی شیرین دارای ویتامین A و فیبر بوده و کربوهیدرات‌های موجود در آن، به سرعت سیب زمینی معمولی، بر میزان قند خون تاثیر نمی‌گذارد. این بدان مفهوم است که سیب زمینی شیرین، انتخاب بسیار خوبی برای افراد مبتلا به دیابت جهت کمک به ثابت نگه داشته شدن میزان قند خون می‌باشد، اما به شرط آن که به میزان مناسب و متعادل مصرف شود. برای بهره بردن از فوائد بیشتر آن، در هنگام مصرف سیب زمینی شیرین، کمی روی آن گردوی خرد شده بریزید.
صرف صبحانه
برای افراد مبتلا به دیابت، صبحانه واقعا یکی از مهمترین وعده‌های غذایی در روز می‌باشد. بررسی‌ها و مطالعات اخیر انجام شده در خصوص افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع دوم، نشان داده است افرادی که صبحانه صرف کرده بودند، در مقایسه با اشخاصی که از خوردن صبحانه صرفنظر نموده بودند، در وعده‌های غذایی پس از صبحانه، کمتر بالا رفتن میزان قند خون را تجربه نمودند. قند خون ثابت و متعادل، به مفهوم میل و اشتیاق کمتر به صرف غذا بوده که می‌تواند مانع از پرخوری و افزایش خطر بروز کلسترول و فشار خون بالا و اضافه وزن در شما گردد. هنگام صرف صبحانه، غذایی را با میزان متعادل فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم، جهت سیر ماندن خود تا صرف نهار انتخاب نمایید، مانند ماست یونانی همراه با انواع توت‌ها و مغزها و یا یک عدد کیک کوچک حاوی سبوس همراه با کره بادام زمینی و میوه تازه.
زنجبیل
تحقیقات و مطالعات جدید نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند میزان قند خون را ثابت و متعادل نگه دارد. بررسی و مطالعه اخیری که در خصوص یک گروه 33 نفری از بزرگسالان مبتلا به دیابت بدون نیاز به تزریق انسولین انجام شد، نشان داد که روزانه با مصرف یک عدد قرص زنجبیل (معادل با یک چهارم قاشق چایخوری ریشه زنجبیل) به مدت 12 هفته، میزان میانگین قند خون آنها در مقایسه با 30 فرد بزرگسال دیگر مبتلا به دیابت که یک دارونما مصرف کرده بودند، بهبود یافته بود. اما اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، در این صورت، در مصرف زنجبیل احتیاط نمایید، زیرا پژوهشگران این تحقیق، خاطرنشان می‌کنند که مصرف زنجبیل می‌تواند با داروهای دیگر تداخل داشته باشد، بنابراین، قبل از مصرف آن، با پزشک خود، مشورت نمایید. در غیر این صورت، می‌توانید مقداری زنجبیل تازه را در غذاهای سرخ کردنی اضافه نمایید و یا آن را به عنوان یک چای داغ زنجبیل مصرف کنید.
دارچین
تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در خصوص دارچین، این ادویه محبوب، جدید اما جالب و چشمگیر می‌باشد. در تحقیق و بررسی که در خصوص 69 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع دوم انجام گرفت، میزان قند خون افراد شرکت‌کننده‌ای که روزانه مقداری دارچین مصرف کرده بودند، با افرادی که هر روز از دارونما استفاده کرده بودند، مورد مقایسه قرار گرفت.
میزان میانگین قند خون در افرادی که دارچین مصرف نموده بودند، کاهش یافته بود، اما در اشخاصی که به میزان بیشتری دارچین مصرف کرده بودند، میانگین قند خون در آنها بیشتر کاهش یافته بود.
در حالی که برای بیان آن که مصرف چه میزان دارچین، ایده آل و مطلوب است انجام تحقیقات و مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما مصرف کمی بیش از حد لازم دارچین در طول روز که به ماست، شیر قهوه، یک نوشیدنی ترکیب شده با شیر و یا یک کاسه بلغور جو اضافه شود، مطمئنا نمی‌تواند برای شما آسیب و صدمه‌ای به همراه داشته باشد.
«بدترین مواد غذایی برای مبتلایان به دیابت»
مشروبات الکلی
الکل می‌تواند به شیوه‌های گوناگون و بیشتری نسبت به کربوهیدرات‌ها و مواد قندی دیگر، بر قند خون تاثیری منفی بگذارد. هر فردی که از انسولین و یا داروهای مختلفی که باعث کاهش قند خون می‌شوند، استفاده می‌کند، باید از پزشک متخصص خود در خصوص اثرات مضر و زیان آوری که مصرف الکل بر سلامتی و بیماری دیابت دارد، سوال نماید.
مصرف بیش از حد نمک
بطور کلی، مصرف کم سدیم برای مبتلایان به بیماری دیابت، باز هم زیاد می‌باشد، زیرا مصرف بسیار زیاد آن، با فشار خون و کلسترول بالا و بیماری‌های قلب و عروق در ارتباط است. اما آن هنوز یک موضوع بحث بر انگیز است، زیرا این که بیماران مبتلا به دیابت چه میزان نمک باید کمتر مصرف کنند، هنوز مشخص نشده است: مراکز پیشگیری و کنترل بیماری، برای افراد بزرگسال، روزانه مصرف کمتر از 2300 میلی گرم نمک و برای افراد مبتلا به دیابت، مصرف کمتر از 1500 میلیگرم نمک را در روز توصیه می‌کنند. هنوز انجمن دیابت در آمریکا مصرف 2300 میلیگرم نمک را در روز توصیه می‌کند، جز در زمانی که شما مبتلا به فشار خون بالا باشید که در این صورت، باید با پزشک خود مشورت نمایید. هر توصیه و راهنمایی که شما در این خصوص دنبال می‌کنید، اما با این وجود، باز هم میزان نمک پاشیدن بر روی غذاها را کاهش دهید و تا حد امکان مواد غذایی تازه و غیر بسته بندی شده را برای مصرف انتخاب نمایید.
ژله‌ها، مرباها، مواد غذایی و میوه جات و ترشی جات کنسرو شده و آب میوه‌ها
هیچ گاه، فریب برچسب‌های روی مواد غذایی با عناوین «کاملا طبیعی»، « میوه طبیعی» و یا «ارگانیک» را نخورید.
ژله‌ها، مرباها، مواد غذایی و ترشی جات و میوه جات کنسرو شده معمولا مملو از قند اضافی، کربوهیدرات‌ها و کالری‌های بسیار زیاد و دارای مواد مغذی بسیار کم و یا فاقد آن می‌باشند. علاوه بر آن، میزان فیبر موجود در آنها نیز معمولا بسیار ناچیز است، بنابراین، این کربوهیدرات‌ها می‌توانند بطور خیلی سریع، میزان قند خون را بسیار افزایش دهند. برای مصرف، میوه‌های تازه و طبیعی را انتخاب نمایید، زیرا همانطور که انتظار می‌رود، آن‌ها دارای مواد مغذی و فیبر بیشتری می‌باشند که سیگنال کامل را به مغز فرستاده و سرعت آزاد شدن قند در خون را کاهش می‌دهند.سپید
www.prevention.com

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: