کد خبر: ۱۰۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پارسال موفق شدیم حداقل 30 درصد واردات دارو را از نظر ارزی کاهش دهیم و صادرات آن را دو برابر کنیم.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید حسن هاشمی روز شنبه در جمع خبرنگاران در یزد با اشاره به سال 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' افزود: وزارت بهداشت از ابتدای فعالیت دولت یازدهم اقدام و عمل را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه تلاش داریم میزان صادرات دارو را چندین برابر افزایش دهیم تصریح کرد: اگر کسی بتواند دارویی را در کشور تولید یا مشابه خارجی آن را تولید کند ما 75 درصد قیمت خارجی آن را پرداخت می کنیم .
دکتر هاشمی در ادامه با بیان اینکه سرطان از بیماری های صعب العلاج است و در همه جوامع رو به افزایش است یکی از دلایل افزایش سرطان را نوع غذا و تغییر سبک زندگی اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم زمینه حمایت از بیماران سرطانی فراهم شد گفت: قیمت برخی از داروهای این بیماران 100 درصد و بعضی هم تا 50 درصد کاهش یافت.
وی اظهار کرد: البته برخی از همکاران ما با وجود داروی ایرانی باز هم داروی خارجی برای بیماران تجویز می کنند که البته بیمه هم هیچ حمایتی از داروهای خارجی نمی کند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: مقررات به ما اجازه نمی دهد از نوشتن اینگونه نسخه ها جلوگیری کنیم که امید داریم در آینده مجلس در این زمینه تصمیم گیری کند.
وی افزود: در حوزه معاونت درمان این وزارتخانه برای حمایت از بیماران سرطانی برنامه هایی در دست اقدام است که امید است با اجرای انها مشکلات این بیماران رفع شود.
وی با اشاره به راه اندازی 200 مرکز خدمات جامع سرطان در اینده در کشور گفت: این مراکز ظرف دو سال اینده مجهز می شوند و خدمات را به صورت یکپارچه به بیماران ارائه می کنند.
وی به هزینه های ناباروری در کشور اشاره کرد و گفت: در قالب طرح تحول سلامت برخی خدمات برای این بخش منظور شده و ما برای ارائه خدمات بیشتر منتظر تکلیف بودجه این بخش هستیم.
وی افزود: با وجود آنکه حدود 70 درصد قیمت دارو برای زوج های نابارور توسط وزارت بهداشت پرداخت می شود اما کافی نیست و باید حمایت بیشتری شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بودجه وزارت بهداشت در مقایسه با سایر وزارتخانه ها کمترین رشد را در دو سال گذشته داشته اضافه کرد: این بودجه امسال 2.5 درصد و پارسال سه درصد افزایش داشت.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه بودجه طرح تحول سلامت گفت: 10 درصد اعتبار این طرح از محل هدفمندی یارانه ها و یک درصد هم از طریق مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود.
وزیر با اشاره به اینکه البته 10 درصد بودجه هدفمندی یارانه ها درحال مستهلک شدن است که این منصفانه نیست ادامه داد: اختصاص این رقم از هدفمندی یارانه ها برای ادامه طرح تحول سلامت بسیار حیاتی است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تخصیص اعتبار ویژه به استان یزد به دلیل مرکزیت استان در حوزه درمان بسیاری از بیماری ها گفت: واقعیت این است که برنامه ویژه ای برای یزد از نظر تخصیص اعتبار نداریم اما در عین حال معتقدیم سرانه ای که اکنون به یزد تعلق گرفته عادلانه نیست.
وی در مورد راه اندازی مرکز ید درمانی در استان یزد گفت: برای ید درمانی باید در استان کارهای جدی انجام شود و ما نیز براساس برنامه های مدون درصدد افزایش و ارتقای خدمات جامع به مبتلایان سرطان هستیم و یزد از استان های منتخب برای اجرای طرح های وزارت بهداشت است.
به گفته وی برای اجرای این برنامه نیاز به سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی است که امیدواریم بخش خصوصی وارد شود و در این زمینه سرمایه گذاری کند تا در سفر آینده شاهد تعیین تکلیف حوزه خدمات تخصصی در زمینه بیماری سرطان باشیم.
وی افزود: در کوتاه مدت نمی توان در زمینه افزایش اعتبارات برای استان ها به نتیجه ای مطلوب رسید، بنابراین در استان یزد که از نظر ما نسبت به استان های مرزی استانی برخوردار است بودجه ویژه نداریم، اما مشوق هایی برای بخش خصوصی در نظر گرفته ایم.
شرکت در همایش دوچرخه سواری، رونمایی از تندیس غلبه بر دیابت و حضور در همایش ملی سلامت از برنامه های سفر دو روزه وزیر بهداشت به استان یزد بود.
حضور در همایش خیرین سلامت، بازدید از مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت، شرکت در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی و حضور در همایش بزرگ مردمی غلبه بر دیابت از دیگر برنامه های وزیر بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی در سفر به استان یزد خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: