کد خبر: ۱۷۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 17
اگر بتوانید عادت‌های زوج‌هایی که منصفانه با هم دعوا می‌‌کنند یاد بگیرید، می‌توانید هنگام جر و بجث و دعوا با همسرتان، به راحتی آنچه در ذهن دارید به زبان بیاورید.
شفا آنلاین>سلامت>اگر بتوانید عادت‌های زوج‌هایی که منصفانه با هم دعوا می‌‌کنند یاد بگیرید، می‌توانید هنگام جر و بجث و دعوا با همسرتان، به راحتی آنچه در ذهن دارید به زبان بیاورید.

به گزارش شفا آنلاین،در هر رابطه‌ای زمان‌هایی هست که اوضاع خوب پیش نمی‌رود. ماه عسل احتمالا خیلی وقت پیش تمام شده و طبیعی است که گهگاه جر و بحث‌هایی با همسرتان بکنید چون واقعا اجتناب ناپذیر است. هیچ زوجی کامل و صد در صد نیست یا تمام وقت شاد و راضی نیست.

اگر بتوانید عادت‌های زوج‌هایی که منصفانه با هم دعوا می‌‌کنند یاد بگیرید، می‌توانید هنگام جر و بجث و دعوا با همسرتان، به راحتی آنچه در ذهن دارید به زبان بیاورید، شکایت و نارضایتی‌تان را مطرح کنید و با هم تلاش کنید تا اشتباهات را اصلاح کنید؛ اینها نتایج درست و سالم یک دعوای درست و منصفانه هستند.

طبق نظر کارشناسان، دعوا و بحث با همسر هیچ ایرادی ندارد و در واقع بخشی از یک رابطه‌ی سالم است. خیلی از افراد فکر می‌کنند دعوا کردن نشانه‌ی یک رابطه‌ی بد است اما دعوا کردن تا زمانی که انصاف را رعایت کنید، طبیعی است. جایگزین جر و بحث، سرکوب خشم در درون است و این شما را به جایی نمی‌رساند، مخصوصا در زندگی مشترک. خیلی مهم است که با همسرتان منصفانه رفتار کنید حتی زمان دعوا. به جای اینکه خشم و نارضایتی خود را پنهان کنید، هر چه زودتر اجازه‌ی بروز به آن بدهید بهتر است.

روراست بودن با همسرتان و رفتارهایی که باعث شده احساس ناراحتی بکنید، کلید یک رابطه‌ی محکم است. منصفانه بروز دادن عصبانیت، برای سلامت رابطه بسیار اهمیت دارد. پس این بار اگر احساس کردید دعوا و بحثی در پیش دارید، از تاکتیک‌های زیر استفاده کنید تا یک مجادله‌ی حرفه‌ای داشته باشید!

1. احساسات خود را می‌شناسند

قبل از اینکه دعوایی را شروع کنید، در مورد علت خشم‌تان خوب فکر کنید. آیا علتش این است که همسرتان زباله را بیرون نگذاشته است؟ یا اینکه سه روز پیش نظری داده و شما همچنان بابت آن کلافه‌اید و به خود می‌پیچید؟ اگر بدانید چرا عصبانی هستید و بلد باشید قبل از اینکه وارد جنگ و دعوا شوید چگونه احساس خود را بروز دهید، به شما کمک می‌کند هر موضوع اضافی را حذف کنید. قبل از اینکه پای بحث با همسرتان بنشینید، علت نارضایتی خود را جستجو کنید تا بتوانید برای خودتان هم واضح‌تر آن را توضیح بدهید.

۲. با رضایت طرفین بحث می‌‌کنند

البته همیشه هم ممکن نیست، اما اگر امکانش وجود داشته باشد، زمانی بحث کنید که هر دوی شما برای آن آماده باشید. پیش کشیدن جر و بحث زمانی که همسرتان خسته، مشغول یک کار یا بدون آمادگی است، منصفانه نیست. یادتان باشد اگر واقعا می‌خواهید شکایت و ناراحتی شما شنیده شود، باید زمانی آن را بروز دهید که همسرتان هم آماده‌ی گوش کردن باشد.

۳. همدیگر را بد خطاب نمی‌کنند یا توهین نمی‌کنند

وقتی که همسرتان کاری کرده که نارضایتی و خشم‌تان را برانگیخته کرده، وسوسه می‌شوید که او را به هر اسمی که به ذهن‌تان می‌رسد خطاب کنید، اما این منصفانه نیست. اما بگذارید جر و بحث‌تان پاک بماند. در موردش فکر کنید. شما هم مطمئنا دوست ندارید وسط بحث و دعوا، بد مورد خطاب قرار بگیرید، پس چرا برای طرف مقابل‌تان پیش قدم بشوید؟

۴. بحث را عوض نمی‌کنند

از موضوع منحرف نشدن کار سختی است اما مهم است. ماجراهای گذشته را پیش نکشید. در این زمان فقط پای یک موضوع بمانید وگرنه مشکل‌تان حل نخواه شد.

5. موضوع را صادقانه مطرح می‌کنند

در این مرحله، قدم اول را باید بردارید. شناسایی احساسات قبل از وارد شدن به بحث باعث می‌‌شود بتوانید مشکل را به درستی بیان کنید. روراست بودن با همسرتان در مورد علت دلخوری و شکایت‌تان می‌تواند کار سختی باشد اما تنها راه برطرف کردن مشکل همین است. روراست و شجاع باشید.

۶. از موضوع طفره نمی‌روند

از موضوع فرار نکنید و بحث را به حاشیه‌های بیخود نکشید. ممکن است در میانه‌ی راه، بابت عصبانیت خود ناراحت یا پشیمان بشوید و بخواهید با پیش کشیدن موضوعی ساده‌تر بحث را عوض کنید و خشم‌تان را پوشش بدهید. اما این کار را نکنید چون مطمئنا زمان دیگری دوباره مجبور خواهید شد همان موضوع اصلی را به بحث بکشید و تا آن موقع ممکن است ناراحتی و خشم‌تان مزمن بشود.

۷. نقاط ضعف و عیب‌ها را به رخ نمی‌کشند

در بحبوحه‌ی دعوا، از لگد مال کردن شخصیت همسرتان جدا خودداری کنید و ضعف‌های او را به رخش نکشید چون فقط او را آزرده خواهید کرد. روی موضوع بحث‌تان متمرکز بمانید و یادتان باشد اگر زمانی شما مقصر باشید دوست دارید چگونه با شما رفتار شود.

۸. اجازه می‌دهند همسرشان جواب بدهد

فقط شما حرف نزنید، به حرف‌های همسرتان هم گوش بدهید. بدون گوش دادن به او نخواهید توانست رشد کنید یا چیزی از دعوا و مرافعه‌ها دستگیرتان بشود. گوش دادن، بخش کلیدی هر رابطه‌‌ای است و البته بخش مهمی از هر جر و بحثی.

۹. در مورد دعوا و مرافعه‌های‌‌شان پیش دیگران حرفی نمی‌زنند

دعوا و بحثی که بین شما و همسرتان پیش آمده باید بین خودتان بماند. باخبر کردن دیگران از اختلاف‌ها و بحث‌های‌تان، شما و همسرتان را در شرایط بدی قرار می‌دهد و به شما لطمه می‌زند.

10. پشت درهای بسته دعوا می‌کنند

مکان مناسبی را برای مشاجره کردن انتخاب کنید. درست است که همیشه هم با برنامه‌ی قبلی دعوا نمی‌کنید که مکان آن را انتخاب کنید، اما می‌توانید این را درک کنید که وسط فروشگاه یا محوطه‌ی باز آپارتمان جای مناسبی برای دعوا کردن نیست.

11. تغییراتی ایجاد می‌کنند

اگر چیزی تغییر نکند پس فایده‌ی بگو مگو کردن چیست؟ وقتی حین دعوا به همسرتان گوش می‌دهید، گله و شکایت‌های او را می‌شنوید و وقتی همسرتان به شما گوش می‌دهد، ناراحتی‌ها و نارضایتی‌های شما را می‌شنود. برای اینکه دعوای شما منصفانه باشد و ارزش جر و بحث کردن را داشته باشد، باید با هم تلاش کنید تا تغییراتی ایجاد کنید. حل مسئله و واقعا برطرف کردن آن، به شما و همسرتان کمک می‌کند با هم رشد کنید و در رابطه‌ی خود به بلوغ برسید و پیوندتان را مستحکم‌تر از قبل کنید.

برچسب ها: زوجین ، اجتماعی ، جروبحث
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: