کد خبر: ۱۷۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 26
چهارمین علت نابینایی در جهان بعد از بیماریی های آب مروارید ، تراخم و آب سیاه، است که این موضوع نشان دهنده اهمیت این بیماری است
شفا آنلاین:آسیب به شبکیه چشم ناشی از دیابت، چهارمین علت نابینایی در جهان بعد از بیماریی های آب مروارید ، تراخم و آب سیاه، است که این موضوع نشان دهنده اهمیت این بیماری است

به گزارش شفا آنلاین:متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه با اشاره به اینکه بارداری سبب تغییراتی هورمونی می شود، گفت: بارداری، آسیب ناشی از دیابت به چشم را تا 2 برابر افزایش می دهد، به همین علت بیماران دیابتی <Diabetic patients>که می خواهند باردار شوند باید بیشتر مراقب چشم های خود باشند.

دکتر محمدباقر رجبی برلزوم کنترل قندخون و انجام معاینات منظم در این افراد تاکید و به آنان توصیه کرد که هر سه ماه به پزشک متخصص برای معاینه چشم مراجعه کنند.

وی ادامه داد: چشم ها مانند برخی از اعضای بدن دچار عوارض ناشی از بیماری دیابت(Diabetes) می شود که فلج اعصاب چشم، خشکی چشم و آسیب به قرنیه و شبکیه از جمله این عوارض است.

رجبی گفت: وقتی صحبت از عوارض چشمی ناشی از دیابت می شود، شاید اولین قسمتی که به ذهن می رسد، آسیب به شبکیه است اما واقعیت این است که اغلب قسمت های چشم براثر دیابت در معرض آسیب است.

وی با اشاره به اینکه آسیب به غدد اشکی چشم یکی از عوارض بیماری دیابت است، گفت: خیلی از بیماران دیابتی دچار خشکی چشم هستند و نیاز است که از قطره های چشم به صورت مداوم استفاده کنند.

متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه ادامه داد که عروق کوچک براثر دیابت دچار آسیب می شوند به همین دلیل عروق تغذیه کننده اعصاب چشم هم در معرض آسیب قرار می گیرند و فرد دیابتی ممکن است با فلج اعصاب چشمی و انحراف چشم به پزشکان مراجعه کند.

وی، آسیب به قرنیه را یکی دیگر از عوارض بیماری دیابت اعلام کرد و گفت: آسیب به قرنیه چشم در این بیماران مشاهده می شود، هرچند آسیب کم است اما این عضو چشم هم درگیر می شود.

رجبی ادامه داد: بیماران دیابتی که عمل جراحی عیوب انکساری انجام می دهند، باید بیشتر مراقب زخم قرنیه باشند، ممکن است ترمیم زخم آنان طول بکشد و در این حالت خطر عفونت افزایش می یابد و فرد ممکن است دچار عفونت قرنیه شود.

** حدود 35 درصد افراد دیابتی در ایران به آسیب شبکیه مبتلا هستند
متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه با اشاره به اینکه آسیب شبکیه دراثر بیماری دیابت در دنیا از 7 تا 39 درصد گزارش شده است، گفت: حدود 35 درصد افراد دیابتی در ایران به آسیب شبکیه مبتلا هستند.

وی، آسیب به شبکیه ناشی از دیابت را شایع ترین علت نابینایی در افراد بین 20 تا 70 ساله اعلام کرد و گفت: این عارضه خیلی از افرادی را می تواند نابینا کند که در سن فعالیت قرار دارند.

رجبی ادامه داد: آسیب به شبکیه چشم ناشی از دیابت، چهارمین علت نابینایی در جهان بعد از بیماریی های آب مروارید(Cataracts) ، تراخم و آب سیاه، است که این موضوع نشان دهنده اهمیت این بیماری است.

وی اظهار کرد: در 60 درصد افراد با دیابت نوع ٢ که بیش از 15 تا ٢٠ سال از بیماری شان می گذارد، انتظار داریم درگیری شبکیه پیدا شود. در دیابت نوع یک معمولا بعد از 20 سال همه بیماران درجاتی از درگیری شبکیه را دارند.

متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه با اشاره به اینکه بیمارانی که همزمان فشار خون و قند خون دارند احتمال درگیری شبکیه چشم شان به طور محسوس افزایش پیدا می کند، گفت: میزان آسیب به شبکیه در بیماران دیابتی سیگاری یا افراد دارای چربی خون بیشتر است.

رجبی ادامه داد که معمولا دیابت نوع یک زود تشخیص داده می شود و توصیه می شود این افراد بین 3 تا 5 سال به پزشک مراجعه کنند اما تشخیص دیابت نوع 2 معمولا مدت ها طول می کشد به این دلیل توصیه می شود به محض تشخیص دیابت به چشم پزشک مراجعه کنند تا وضعیت شبکیه بررسی شود.

وی به مشکل ورم شبکیه چشم اشاره کرد و افزود: در مواقعی که بیمار دچار ورم شبکیه می شود از داروی جدیدی مثل آواستین استفاده می کنیم که در چشم تزریق و سبب کاهش تورم شبکیه می شود.

دیابت یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت سه نوع اصلی دارد که شامل نوع 1، نوع 2 و بارداری است.

دیابت دارای عوارض زودس و دیررس است که بیماری قلبی- عروقی، نوروپاتی (آسیب دیدگی اعصاب)، نفروپاتی (بیماری کلیه) و چشمی از جمله عوارض دیررس دیابت و تواسیدوز یا کمای دیابتی، هیپو گلیسمی و هایپرگلیسمی از جمله عوارض زودرس این بیماری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: