کد خبر: ۱۷۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 20
زلزله کرمانشاه و اقداماتي که در لحظات پس از بحران صورت گرفت حاوي درس ها و نکاتي است که مي تواند براي شهر تهران که در معرض تهديد زلزله قرار دارد، مثمر ثمر باشد
شفاآنلاین>اجتماعی> عضو شوراي شهر تهران، گفت: نوسازي بافت هاي فرسوده يکي از مهمترين اقداماتي است که در راستاي آمادگي تهران در برابر زلزله بايد مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش شفاآنلاین، مجيد فراهاني رئيس کميته بودجه شوراي اسلامي شهر تهران اعتقاد دارد زلزله کرمانشاه و اقداماتي که در لحظات پس از بحران صورت گرفت حاوي درس ها و نکاتي است که مي تواند براي شهر تهران که در معرض تهديد زلزله قرار دارد، مثمر ثمر باشد.

فراهاني ادامه داد: مهمترين مسئله اي که از اين بازديد مد نظر قرار داده بوديم اين بود که چه درس هايي مي توان از اين حادثه براي مديريت شهري تهران بگيريم . اين حضور فرصتي براي تجربه اندوزي بود که بايد از آن بهره کافي را ببريم.

همه مي دانيم شهر تهران يک پريود 170 ساله دارد در رخداد زلزله هاي 7 ريشتر به بالا دارد که از آخرين زلزله مهيب تهران 185 سال مي گذرد يعني زلزله بزرگ 15 سال عقب افتاده و اين بدان معنا است که حادثه بزرگ قريب الوقوع است. به همين دليل مي بايست براي آن برنامه ريزي کرد. ما به عنوان شوراي شهر و کساني که موظف هستند امنيت مردم را تامين کنند هم براي پيشگيري(Prevention) از بحران و هم براي واکنش بعد از بحران بايد آماده شويم.

ما بايد به سمت نوسازي بافت فرسوده حرکت کنيم. در حال حاضر 15 درصد مردم تهران در بافت فرسوده زندگي مي کنند و اين در حالي است که اين سازه ها در مقابل زلزله 6 ريشتري هم جان بيش از يک ميليون نفر در معرض خطر قرار مي دهد. به همين دليل نوسازي بافت فرسوده از اولويت هاي ضروري است که بايد دنبال کنيم، مسئله بعدي بحث آمادگي پس از بحران است.

فراهاني ادامه داد: بايد زمين وسيعي در حاشيه تهران در نظر گرفته شود که همه نوع امکانات آب و فاضلاب شهري و امکاناتي مربوط به زيست شهري از قبيل آب، برق، گاز و مخابرات و زير ساخت هاي آنها انديشيده شود. در اين فضا بايد سوله هاي بحران در راستاي اسکان 700 تا 800 هزار پناهجو، کاملا آماده شده باشد. در زمين هاي مهيا شده بايد حتي نقاط برپايي چادر نيز مشخص باشد و تا در هنگام بحران در کمترين زمان چادر ها برپا گردند و امکان اسکان اظطراري صورت گيرد. بايد به سمت تقويت(Reinforcement) آتش نشاني برويم ، بايد براي هر منطقه تهران يک استان معين انتخاب کنيم تا بيايند بازديد کنند و تمام جزئيات منطقه را بدانند.

وي گفت: مشارکت شهرداري تهران در زلزله کرمانشاه در حقيقت مانور بسيار مناسبي بوده که در عين اينکه به هموطنان کمک مي کنيم زمينه بروز چنين بحران هايي را در تهران و اقدامات مورد نياز پس از بحران را پيش بيني کنيم.

فراهاني افزود: تهران را مي توانيم به عنوان شهر بي دفاع نام گذاري کنيم که از کمترين ميزان آمادگي براي دفاع شهري در برابر بحران هايي مثل سيل و زلزله برخوردار است که جاي تاسف دارد. از 150 سوله بحران 102 سوله ساخته شده و تنها نيمي از اين تعداد تحويل ستاد بحران شهرداري است و مابقي اختصاص به فعاليت هاي مربوط به کودکان و فعاليت هاي ورزشي و تفريحي دارد . پس بايد هر چه سريعتر اين سوله ها تحويل داده شود.

وي ادامه داد: ما بين 3 تا 10 سال فرصت داريم که براي زلزله بزرگ خود را آماده کنيم. در بدترين حالت بايد ظرف سه سال خود را به بالاترين سطح آمادگي در برابر زلزه برسانيم . بايد آماده اسکان نزديک به يک ميليون آواره باشيم و ظرف سه سال بايد با اقدامات زيربنايي و کمک گرفتن از دولت، بخش خصوصي و سرمايه گذاري خارجي اقدام به از بين بردن بافت فرسوده و جايگزيني آن با بافت مستحکم کنيم، اين راهي است که ما داريم.

فراهاني گفت: متاسفانه تنها3 درصد از وام هايي که براي نوسازي بافت فرسوده در نظر گرفته شده تا امروز پرداخت شده است . اين يکي از علل نارسايي در اين اقدام بوده است شما ببينيد چطور است که امروز ساختمان هاي ژاپني در برابر زلزله هاي 8 ريشتري تاب آوري دارند، براي اينکه پيش بيني و برنامه ريزي کرده اند .

ما هم بايد از اين رويه پگيروي کنيم و اين اتفاق نمي افتد جز با برنامه ريزي دقيق و عزم ملي و کشوري. بحران از آنچه فکر مي کنيم به ما نزديک تر است، پس بايد بودجه مناسب در نظر گرفت و بافت هاي فرسوده بايد يکجا نوسازي شود . بايد اين وام بانکي در اختيار مردم قرار گيرد و اجازه دهيم مردم نوسازي کنند.

وي تاکيد کرد: تجربه مسکن مهر ساخته شده در کرمانشاه به ما نشان داد که مردم بهتر از دولت مي توانند براي خود خانه بسازند. گواه اين مدعا نيز منازل شخصي سالمي هستند که در جوار اين مسکن مهر ها ساخته شده بودند.
برچسب ها: اجتماعی ، پيشگيري ، تقويت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: